۳۰ میلیون آمریکایی به سختی غذا تهیه می‌کنند

 سناتور ایالت ورمونت آمریکا در پیامی توییتری به بخشی از وضعیت اسف‌بار آمریکا ماه‌ها پس از دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا پرداخت.

اخبار بین الملل-سناتور برنی سندرز گفت: در ماه‌های اخیر ۳۰ میلیون کارگر شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند. بسیاری با دشواری می‌توانند غذا تهیه کنند. این هفته سنا باید لایحه‌ای گسترش کامل مزایای بیمه بیکاری و ارائه ۲ هزار دلار ماهانه برای تضمین هزینه‌های درمانی در طول این بحران را به تصویب برساند.

سندرز در توییت دیگری با یادآوری نقض در نظام بیمه سلامت و شکاف طبقاتی عمیق در آمریکا افزود: ایالات متحده تنها کشور بزرگی است که خدمات درمانی را برای همگان تضمین نمی‌کند. اگر ثروتمند باشید می‌توانید بیمه درمانی عالی بخرید. اما اگر فقیر یا از طبقه کارگر هستید، شانس بدی دارید. شما زودتر می‌میرید و بیماری و درد بیشتری را تجریه می‌کنید. مراقبت‌های درمانی یک حق انسانی است. ما به بیمه درمان همگانی نیازمندیم.

بر اساس تحقیقی که به تازگی صورت گرفته است با شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا حدود ۵.۴ میلیون آمریکایی بین ماه‌های فوریه و مه (بهمن- اردیبهشت) به دلیل بیکار شدن بیمه درمانی خود را از دست داده‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد تعداد افرادی که در این بازه زمانی سه ماهه شغل خود را از دست داده و در نتیجه بیمه آن‌ها نیز مختل شده است ۴۰ درصد بالاتر از این میزان در دوره رکود بزرگ بوده است.

در حال حاضر با گسترش ویروس کرونا، میان دو حزب اصلی این کشور یعنی جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر بیمه درمانی که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، مطرح شد، بحث و جدل بالا گرفته است. دونالد ترامپ خواستار لغو این بیمه درمانی و جو بایدن، رقیب اصلی ترامپ در انتخابات سال جاری و نامزد حزب دموکرات، تمایل به ادامه روند آن را دارد.

رئیس جمهور آمریکا در حالی خواهان لغو بیمه درمانی شهروندان خود است که کشورش با بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا همچنان بیشترین آمار  مبتلایان به این ویروس را در میان کشور‌های جهان به خود اختصاص داده است. وخامت اوضاع زمانی بیشتر آشکار می‌شود که رقم بالای ۱۴۲ هزار مورد جان‌باخته ناشی از ویروس کرونا نیز به آن افزوده شود.