جنگ زرگری روسیه و ناتو بر سر افغانستان

"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در انتقاد از تصمیم برخی کشورهای عضو ناتو برای خارج کردن نیروهایشان از افغانستان از آنها خواست تا همچنان در این کشور جنگ زده حضور داشته باشند.

لاوروف در انتقادات خود از کشورهای عضو ناتو گفت: تا زمانی که نیروهای افغانی قادر به حفظ امنیت کشورشان نباشند سخن گفتن از جدول زمانی برای خروج از این کشور کار بیهوده ای بوده و نباید چنین اقدامی انجام شود.

وزیر خارجه روسیه که امروز جمعه در بروکسل سخن می گفت از ناتو خواست تا در برنامه خروج از افغانستان تجدید نظر کند.



این در حالی است که در روزهای گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور آتی روسیه نیز انتقادت تندی را از ناتو انجام داده و این سازمان را میراثی به جا مانده از جنگ سرد توصیف کرده است.

بر اساس این گزارش، هر چند روسیه انتقادات زیادی از غرب بویژه آمریکا دارد اما در مورد افغانستان، مسکو یکی از تائیدکنندگان ناتو است و به دلایل متعدد از جمله فعالیت طالبان و القاعده در طول مرزهای افغانستان بویژه تاجیکستان، مسکو تمایل دارد تا همچنان ناتو در افغانستان حضور داشته باشد و حتی با هدف تسهیل مبارزه با طالبان، مسکو در سال ۲۰۰۹ اجازه عبور تجهیزات ناتو از خاک روسیه را صادر کرد.

در همین رابطه " آندری کلیموف " نایب رئیس کمیته امور خارجی دومای روسیه گفت: روسیه نگران آن است که خروج شتاب زده ناتو از افغانستان منجر به روی کارآمدن مجدد طالبان در این کشور شود که در این صورت یک وضعیت بسیار وحشتناک در افغانستان حاکم می شود و حتی ممکن است منجر به تکرار تمام آن حوادثتلخی شود که با خروج شوروی از افغانستان در سال ۱۹۸۹، در این کشور رخ داد.

کلیموف در ادامه افزود: وضعیت در افغانستان مناسب نیست و از همین رو ما با نگرانی نظاره گر جدول زمانبندی شده ناتو برای خورج از این کشور هستیم.

پاسخ متقابل ناتو

اما در سوی دیگر میدان، " آندرس فوگ راسموسن " دبیر کل ناتو که کشورهای عضو آن به دنبال فرصتی برای فرار از باتلاق افغانستان هستند در واکنش به اظهارات مقامات روسیه گفت: از روسیه و چین می خواهیم که با خروج ناتو از افغانستان به برقراری امنیت در این کشور کمک کنند.

بر اساس این گزارش، هزینه یک سال جنگ در افغانستان برای ناتو رقمی معادل چهار میلیارد دلار است و هر چند این سازمان تلاش می کند که یک میلیادر دلار از این رقم از طریق جمع آوری کمک از کشورهایی که در جنگ افغانستان حضور ندارند جبران کند اما با این وجود ادامه این روند با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در غرب کار آسانی نیست.



در همین راستا راسموسن برای تشویق روسیه و چین برای حضور در افغانستان گفت: ما از هرگونه سرمایه گذاری چین و روسیه و کشورهای دیگر در افغانستان استقبال می کنیم و امیدواریم که این سرمایه گذاری ها موجب افزایش امنیت در این کشور شود.

بر اساس این گزارش، چین از مدتی قبل سرمایه گذاری در افغانستان را آغاز کرده و غرب امیدوار است تا با سپردن بخشی از وظایف خود به پکن بتواند در سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج شود.

به گفته کارشناسان غربی، چین به عنوان کشوری که بیشترین سهم مبادلات خارجی را دارد و به دلیل نزدیک بودن مرزهایش به افغانستان، در مقایسه با کشورهای غربی بهترین گزینه برای حضور در افغانستان است.

شکاکیت چینی

راسموسن همچنین از پیشنهاد خود به چین خبر داد و عنوان داشت: من از مقامات چینی خواستم تا بخشی از کنترل امنیت افغانستان را برعهده بگیرند اما آنها به دلیل حساسیتی که در این باره داشتند اعلام کردند که ترجیح می دهند کمک های خود را به صورت نقدی و یا کالا در اختیار نیروهای افغان قرار دهند.

بر اساس این گزارش، افغانستان از جمله کشورهایی است که معادن زیادی از طلا و سایر فلزات گرانبها در آن وجود دارد اما به دلیل وجود جنگ در این کشور که از چند دهه قبل آغاز شده هنوز این معادن کشف نشده اند البته در سال گذشته خبری مبنی بر کشف یکی از بزرگترین معادن طلای جهان که در صورت بهره برداری افغانستان را به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل می کند، در این کشور منتشر شد . بر همین اساس غرب تلاش می کند تا با ترغیب چین برای سرمایه گذاری در این کشور جنگ زده بتواند پیش از سال ۲۰۱۴ از آن خارج شود.