تلاش انگلیس برای تقویت آژانس‌های اطلاعاتی خود

در پی انتشار گزارشی با محتوای بی‌توجهی دولت انگلیس به تلاش روسیه برای مداخله در امور این کشور، دولت و پارلمان انگلیس قوانین ضدجاسوسی را تقویت خواهند کرد.

اخبار بین الملل- به نوشته روزنامه «گاردین»، «گرنت شاپز» وزیر حمل‌ و نقل انگلیس روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفت، طبق یکی از این قوانین جدید که در پارلمان انگلیس مطرح خواهد شد، در اقدامی متقابل اسامی مأموران اطلاعاتی دیگر کشورها نظیر آمریکا و استرالیا باید در پایگاه داده‌ای در انگلیس ثبت شود.

روز گذشته (سه‌شنبه) دولت انگلیس پس از کشمکش‌های فراوان، گزارش کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس را منتشر کرد که در آن نوشته شده، دولت و آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس تلاش کرملین جهت مداخله در همه‌پرسی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را به شکل صحیحی مورد ارزیابی قرار نداده‌اند.

در این گزارش آمده است قوانین فعلی که اقدام علیه جاسوسان خارجی را میسر می‌کنند بسیار ضعیف هستند و «به‌طور ویژه، قانون اسرار دولتی به قدری قدیمی است که طبق آن دیگر جاسوس خارجی بودن در کشور (انگلیس) غیرقانونی نیست».

روزنامه انگلیسی «تلگراف» روز سه شنبه گزارش داد در این گزارش این اتهام علیه مسکو رد شده اما ادعا شده روسیه تلاش داشته بر نتیجه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند اثر بگذارد.

دولت انگلیس همواره درخواست برای انجام تحقیقات درخصوص این مداخلات را رد کرده و گفته است هیچ‌گونه شواهدی درخصوص دخالت موفق روسیه در رویه‌های انتخاباتی این کشور وجود ندارد.

شاپز در این باره گفت: «این‌که به‌دنبال تصویب قوانین جدید هستیم صحت دارد. در حال اتخاذ رویکردی مؤثرتر هستیم و زمان آن رسیده است که قدرت بیشتری داشته باشیم. این اولین باری نیست که درباره افزایش قدرت [نیروهای اطلاعاتی انگلیس] صحبت می‌شود. همواره می‌توان برای تقویت هرچه بیشتر آن‌ها تلاش کرد».

او در ادامه گفت: «آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی ما مستحق حمایت و پشتیبانی بیشتری برای انجام کارشان هستند. قانون‌گذاری در این زمینه در آینده نزدیک انجام خواهد شود و روند آن در حال طی شدن است».

از سوی دیگر «نیک توماس سایموندز» وزیر کشور دولت در سایه انگلیس گفت این گزارش شکست‌های عمیق در نظام رویکردهای دولت در قبال مسائل امنیتی را برجسته کرد.

سایموندز گفت: «بریتانیا از آژانس‌های امنیتی پیشرو در سطح جهانی بهره‌مند است و با این حال این گزارش نشان می‌دهد آن‌ها از حمایت راهبردی، ابزارهای قانونی یا منابع لازم برای دفاع از منافع ما بهره‌مند نیستند».

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین دیروز (سه‌شنبه) در جمع‌ خبر‌نگاران ضمن رد اتهامات وارده در گزارش پارلمان انگلیس گفت:‌ «روسیه هرگز در فرآیند آرای الکترال آمریکا، انگلیس یا هر کشور دیگری دخالت نکرده است. ما چنین کار‌هایی را انجام نمی‌دهیم و تلاش دیگر کشور‌ها برای دخالت در امور سیاسی‌مان را تحمل نخواهیم کرد». ‌

پسکوف در ادامه افزود: «بنابراین حتی اگر این گزارش حاوی برخی اتهامات بی‌اساس باشد، شرط می‌بندم حتی اگر اتهاماتی هم وجود داشته باشد، هیچ پایه و اساسی برای آنها وجود نخواهد داشت، آنها بی‌اساس خواهند بود».

«نایجل فاراژ» رهبر حزب برگزیت انگلیس نیز گفت از آن جا که هیچ شواهدی از دخالت مسکو در این همه‌پرسی به دست نیامده، انتظار می‌رود که لندن به خاطر اتهاماتش علیه روسیه از این کشور به طور جدی عذرخواهی کند.