مردم افغانستان حق دارند درباره تلاش‌های صلح خلیل‌زاد شک کنند

«رحمت‌الله نبیل»، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفت افغانستان قربانی جنگ نیابتی بود، اما اکنون روند صلح نیز نیابتی شده است.

اخبار بین الملل- رییس پیشین امنیت ملی افغانستان روز شنبه، چهارم مرداد، در یک نشست خبری گفت که مردم افغانستان در روند صلح «دخالت و اشتراک» ندارند و روند صلح تاکنون نیابتی بوده است و دیگران درباره سرنوشت صلح افغانستان تصمیم می‌گیرند.

رحمت‌الله نبیل افزود که مردم افغانستان حق دارند بپرسند که چرا با سرنوشت‌شان به نام صلح معامله می‌شوند و این پرسش نباید به معنای دشمنی با صلح تلقی شود.

رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در این نشست خبری دو تعریف از صلح ارایه کرد و بین «صلح واقعی» و «صلح به معنای معامله» تفکیک قایل شد.

به گفته او، همه مردم افغانستان خواهان برقراری صلح واقعی‌اند. او از سوی دیگر خواهان برخورد «هوشیارانه» با معامله‌ای تحت عنوان صلح شد.

نبیل روند جاری صلح را «صلح سیاسی و اقتصادی» برای برخی افراد و کشورها توصیف کرد و گفت که برای این ادعا اسنادی نیز دارد. او از کشور مشخصی نام نبرد، اما گفت که به پاکستان در روند صلح افغانستان حق وتو و امتیازهای ویژه داده شده است.

رحمت‌الله نبیل درباره تلاش‌های زلمی خلیلزاد ، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان، نیز اظهار شک و تردید کرد و افزود که او برای منافع کشور خود کار می‌کند.

به گفته نبیل، مردم افغانستان حق دارند که درباره تلاش‌های صلح خلیل‌زاد شک کنند و در مورد آن بپرسند.

رییس پیشین امنیت ملی افغانستان تأکید کرد که نباید افغانستان قربانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود.

نبیل در این نشست از سیاسیون افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت که با وجود درک خطرات، وضعیت را به مردم افغانستان تبیین نکرده‌اند.

وی همچنین گفت برخی از سیاسیون نیز تهدید شده‌اند که اگر با تصمیماتی در روند صلح مخالفت کنند، با نیروهای ویژه آمریکایی سرکوب می‌شوند.

رییس پیشین امنیت ملی افغانستان از سوی دیگر گفت که به گروه طالبان در جریان این دو سال اخیر مشروعیت گسترده داده شده است، به نحوی که آن‌ها فکر می‌کنند با جنگ دوباره بر افغانستان تسلط پیدا می‌کنند.

نبیل به عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، پیشنهاد کرد که به صورت مستقیم و از مجرای غیررسمی و با شمولیت اعضای مجلس نمایند‌گان با گروه طالبان وارد مذاکره شود چراکه فرمول صلح کنونی نتیجه نمی‌دهد.

وی همچنین تاکید کرد که جناح حکومت دچار اختلاف درونی است و این بر پیچید‌گی وضعیت کنونی افزوده است. به گفته او، حکومتی که بین محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله به نام حکومت وحدت ملی شکل گرفته شده بود، سبب نفاق ملی شد، اما حکومت مشارکت ملی باعث تشتت ملی شده است.

رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفت که بی‌اعتمادی ملی به اوج خود رسیده است. او از «حکومت سایه» در درون حکومت یاد کرد و گفت که مردم حق دارند در این مورد بپرسند.

نبیل افزود که «موریانه» در درون نظام جای گرفته و به صورت سیستماتیک مشغول فساد است.

رحمت‌الله نبیل همچنین گفت تبعیض نژادی، قومی و مذهبی در حکومت به رهبری محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله بیداد می‌کند.

رییش پیشین امنیت ملی افغانستان گفت که اگر وضعیت به این شیوه ادامه پیدا کند، افغانستان به مرکز تقابل کشورهای منطقه و جهان مبدل خواهد شد.

نگرانی‌های این مقام پیشین امنیت ملی افغانستان در حالی مطرح می‌شود که تلاش‌‌های نفس‌گیر برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی در چند ماه گذشته تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

در آخرین مورد طالبان برای شروع مذاکرات پس از عید قربان به صورت مشروط اعلام آماد‌گی کرده‌اند. شرط گروه طالبان آزادی ۶۰۰ زندانی این گروه از بند دولت است؛ زندانیانی که دولت می‌گوید به دلیل ارتکاب جرایم جنایی قانون اجازه آزادی آن‌ها را نمی‌دهد.