سفیر آذربایجان احضار شد

خبرگزاری رسمی کشور اردن «پترا»، وزارت‌خارجه این کشور روز سه‌شنبه «راسم رضاییف» سفیر آذربایجان را به دنبال بیانیه‌ صادره از وزارت‌خارجه آذربایجان احضار کرد.

اخبار بین الملل- روز دوشنبه، منابع خبری گزارش دادند که آذربایجان با احضار سفیر اردن، اعتراض خود به اقدام ادعایی در خصوص ارسال تسلیحات از اردن به ارمنستان را ابراز داشت.

وزارت خارجه اردن ضمن ابراز تعجب از بیانیه صادره وزارت‌خارجه جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که به سفیر این کشور در باکو گفته شده بود این دیدار، یک جلسه بحث و بررسی است نه احضار.

وزارت‌خارجه اردن همچنین از غیر دقیق بودن اظهارات سفیر این کشور در باکو خبر داد و از آن ابراز تعجب کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که مدیر امور آسیای اردن به سفیر آذربایجان توضیح داده است که آنچه در این خصوص منتشر شده، ممکن است با فرایند فروش برخی شرکت‌های خصوصی مرتبط باشد؛ شرکت‌هایی که از صنایع دفاعی اردن خرید می‌کنند.

در ادامه اشاره شده است که بازاری آزاد و جهانی وجود دارد که برخی شرکت‌های خصوصی با رعایت قوانین و مقرارت بین‌المللی در آن فعالیت دارند. وی همچنین تأکید کرد که اردن همواره به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی پایبند بوده است.

مدیر امور آسیای اردن در ادامه اظهاراتش، ضمن تأکید بر عمق روابط برادرانه و ویژه دو کشور برادر، اعلام کرد که اردن بر توسعه و گسترش روابط خود با آذربایجان و رایزنی و هماهنگی در راستای خدمت به منافع مشترک در چهارچوب امنیت و ثبات پافشاری دارد.

وی در پایان اظهاراتش همچنین به همکاری مستحکم میان اردن و آذربایجان در تمام زمینه‌ها اشاره کرد.

بر اساس بیانیه وزارت‌خارجه آذربایجان ، «آراز عظیموف» معاون وزیر امور خارجه آذربایجان، روز دوشنبه،  با احضار «سامی عبدالله غوشه» سفیر اردن در باکو، گفته بود که اقدام اردن در فروش سلاح به ارمنستان در زمانی که این کشور اقدام به حملات علیه اراضی آذربایجان کرده،‌ پیامدهای منفی در افکار عمومی مردم آذربایجان خواهد داشت.

تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از روز ۱۲ جولای و به دنبال حملات توپخانه‌ای نظامیان ارمنی به مواضع آذربایجان در ناگورنو-قره باغ افزایش یافته است. در مقابل، ارمنستان می‌گوید که تنش‌ها پس از تلاش‌های ارتش آذربایجان برای حمله به مواضع ارمنستان افزایش یافته است. باکو اعلام کرده است که در نتیجه حملات ارمنستان ۱۲ نظامی این کشور کشته شده و ارمنستان نیز می‌گوید که در این درگیری‌ها ۴ نظامی این کشور کشته و ۱۰ تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.