موضوع گفت‎وگوی وزرای خارجه مصر و آمریکا

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا طی تماسی تلفنی با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در خصوص آخرین درگیری‌های زمینی و تحولات جاری در لیبی گفت‌وگو کردند. 

اخبار بین الملل- وزرای خارجه دو کشور در این تماس تلفنی بر روند آتش‌بس و لزوم برقراری هرچه سریعتر صلح در این کشور تاکید کردند. تاکید مصر بر برقراری آتش‌بس در حالی مطرح می‌شود که پیش از این عبدالفتاح السیسی بار‌ها تاکید کرده که احتمال دخالت نظامی مصر در امور لیبی وجود دارد.

رئیس‌جمهور مصر مدعی شد که اگر ارتش تحت امر دولت وفاق ملی بیش از این به مرز‌های غربی این کشور نزدیک شود و اینکه دولت وفاق از شهر السرت و جفره عبور کنند، آنگاه مصر هم ارتش خود را وارد لیبی خواهد کرد. پارلمان مصر هم مجوز حضور ارتش این کشور در داخل خاک لیبی را داده است.

آمریکا که پیش از این از خلیفه حفتر حمایت می‌کرد، پس از مطرح شدن گزارش‌هایی مبنی بر حمایت روسیه از حفتر و ایجاد تهدید امنیتی برای اروپا، اکنون از لزوم برقراری آتش‌بس در لیبی سخن می‌گوید.

از سوی دیگر سازمان ملل و اتحادیه اروپا بار‌ها از دخالت مستقیم و نظامی ترکیه در لیبی و حمایت از دولت وفاق انتقاد کرده است. سازمان ملل خواستار احترام آنکارا به تحریم تسلیحاتی لیبی شده و از سوی دیگر اتحادیه اروپا تاکید کرده که اگر آنکارا الگوی رفتاری خود را در قبال لیبی تغییر ندهد، آنگاه با تحریم‌های سختی مواجه خواهد شد.