ترامپ و پامپئو برای انزوای آمریکا هرکاری خواستند انجام دادند

یک تحلیلگر آمریکایی در واکنش به اقدام  اخیر آمریکا علیه ایران و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل در روزهای گذشته گفت، دولت آمریکا به منافع ملی کشور ضربه زد.

اخبار بین الملل- «استیو بنن» تحلیلگر امور سیاسی آمریکایی در وبگاه شبکه خبری «ام اس ان بی سی» در این رابطه نوشت، منزوی کردن آمریکا، ضربه به منافع امنیت ملی  و  دوستان و دشمنان آمریکا را در یک جبهه قراردادن کار ساده‌ای نیست. با این وجود « دونالد ترامپ » رئیس جمهور و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا توانسته اند این کار را انجام دهند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در این زمینه نوشت، دیپلمات‌های سازمان ملل بر این باورند که عمق انزوای آمریکا ناشی از سبک متکبرانه مورد استفاده توسط پامپئو است.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند. تلاش آمریکا در این مسیر پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می‌گیرد. آن قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند. مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کرده و خواستار بازگشت تحریم‌ها علیه این کشور شود.