روسیه از شروط جدید آمریکا برای مذاکرات خبر داد

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه ، امروز اعلام کرد آمریکا شرط قبلی خود مبنی بر اضافه شدن چین به مذاکرات پیمان کاهش استراتژیک تسلیحات (نیو استارت) را کنار گذاشته و حالا شرایط دیگری را مطرح کرده است.

اخبار بین الملل- ریابکوف در این باره گفت: «نمایندگان آمریکا در وین در تمام مدت مشارکت چین در مذاکرات احتمالی در آینده، بحث در قالب‌های مختلف، کنترل تسلیحات، به ویژه کنترل تسلیحات هسته‌ای را مطرح می‌کردند. این موضوعات هنوز در دست بررسی هستند.»

ریابکوف در ادامه اضافه کرد موضع روسیه در مورد الزام مشارکت انگلیس و فرانسه در مذاکرات آتی تغییر نکرده است. او گفت: «ما در مورد طیف وسیعی از مسائل به توافق نرسیده ایم و باز هم باید بیان کنم که بهترین راه برای رسیدن به نتیجه برگزاری مذاکرات به صورت دو جانبه است.»

معاون وزیر خارجه روسیه گفت در مورد گسترش معاهده اوضاع کمی پیچیده است و این واقعیت که واشنگتن شرایطی را برای تصمیم‌گیری احتمالی در مورد گسترش این پیمان مطرح می‌کند آن را پیچیده‌تر نیز می‌کند.

او گفت: «نماینده آمریکا درست می‌گوید که این مسئله اکنون به صورت دو جانبه انجام می‌شود و عامل چینی مستقیماً در گسترش پیمان استارت تأثیر نمی‌گذارد. اما با توجه به تمایل نداشتن آمریکا برای در نظر گرفتن اولویت‌ها و نگرانی‌های ما در زمینه کنترل تسلیحات موشکی هسته‌ای این پیمان چگونه می‌تواند در زمان باقی‌مانده تا انقضای آن تغییر کند. آمریکا مسائل دیگری را مطرح می‌کند.»

ریابکوف گفت «آن‌ها شرایط و فرمول‌های خود را مورد توجه قرار می‌دهند، اما باید بخشی از راه را آن‌ها طی کنند و در کشورشان یک سری از کار‌ها را انجام دهند.»

روسیه و آمریکا در ماه ژوئیه گفتگو‌هایی را درباره کنترل و خلع تسلیحات هسته‌ای برگزار کردند. این نشست‌ها به طور اخص بر سرنوشت پیمان دوجانبه استارت جدید «نیواستارت» متمرکز بود.