سامانه دفاع موشکی «اس-500» در آستانه تولید انبوه

معاون نخست وزیر روسیه روز دوشنبه گفت که جدیدترین سامانه موشکی «اس-500» روسیه وارد فاز آزمایشی شده است.

اخبار بین الملل- به گزارش خبرگزاری «تاس» «یوری بوریسوف» معاون رئیس جمهوری روسیه در حاشیه برگزاری نمایشگاه « Army-2020» گفت: «واقعیت این است که فاز آزمایشی و پیکربندی  اس-500 آغاز شده و تلاش برای تولید انبوه این سامانه در حال انجام است.»

«آلکسی کریوروچوکو»، معاون وزیر دفاع روسیه  نیز در ماه فوریه گفت که متخصصان نظامی این کشور  آزمایش‌ها بر سامانه دفاع موشکی بدون رقیب اس-500 را آغاز کردند این در حالی است که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه  پیش از این گفته بود که تحویل انبوه اس-500  به ارتش این کشوراز سال 2025 آغاز می‌شود. روسیه در حال آموزش متخصصان برای یادگیری کار با این سامانه جدید موشکی است.

گفته می‌شود این سامانه از حیث سرعت و قدرت از اس-400 برتر است و برد عملیاتی آن 600 کیلومتر بوده و بین سه تا چهار ثانیه سریع‌تر از سامانه اس-400 عمل می‌کند. موشک‌های اس-500 قادرند موشک‌های کروز و  قاره پیما با سرعتی فراتر از پنج ماخ را رهگیری کنند. شرکت «آلماز آنتی» سازنده این سامانه مدعی است که اس500 می‌تواند ماهواره‌های پایین‌تر از مدار زمین را هدف گیرد.

«پاول سوزینوف» مدیر شرکت آلماز آنتی گفته است که اس 500 ضربه‌ای به حیثیت نظامی آمریکا وارد می‌کند و تمامی سلاح‌های هجومی آمریکا را از کار انداخته و از تمام لایه‌های دفاع هوایی و موشکی آمریکا رد می‌شود.