جزئیات دیدار وزیر دفاع ترکیه و وزیر کشور لیبی در آنکارا

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه امروز (جمعه) در آنکارا، پایتخت ترکیه میزبان فتحی باشاغا، وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی بود. دو طرف در این دیدار درباره آخرین تحولات لیبی بحث و تبادل نظر کردند.

اخبار بین الملل- این دیدار پس از آن صورت گرفت که آکار اعلام کرد فعالیت ترکیه در لیبی بر اساس قوانین بین المللی است.

وزیر دفاع ترکیه در واکنش به اطلاعاتی که درباره تاسیس پایگاهی در لیبی از سوی آنکاراست، گفت نیرو‌های مسلح ترکیه ناظر بر آماده سازی نیرو‌های لیبی در مراکز آموزشی هستند که لیبی آن‌ها را تاسیس کرده است و از رسانه‌ها خواست این مسئله را پررنگ و بزرگ جلوه ندهند.

فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی نیز پیش از این اعلام کرد ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیرو‌های ارتش شرق لیبی هر گونه طرح صلح را رد می‌کند و حتی بر بستن میادین نفتی پافشاری دارد.

فائز السراج تاکید کرد: دولت وفاق برای اجرای هر گونه توافقی که مردم لیبی به آن دست پیدا کنند، آمادگی دارد. چه کاهش اعضای شورای ریاست یا تغییر آن باشد.

از روز بیستم ماه میلادی اوت، دولت وفاق ملی اعلام کرد که آتش‌بس همه‌جانبه در این کشور را آغاز کرده و شرط تداوم آن خلع‌سلاح شهر مهم و استراتژیک سرت است. پارلمان شرق لیبی هم از ابتکار دولت وفاق حمایت و اعلام کرد که به این آتش‌بس با دید مثبت می‌نگرد.

تاکنون طی چندین نوبت، آتش‌بس در لیبی اعلام شده است، اما ارتش تحت امر حفتر آن را نقض کرده‌اند. اظهارات المسماری نشان می‌دهد که خلیفه حفتر حاضر به خلع‌ سلاح منطقه سرت نیست و آتش‌بس را نخواهد پذیرفت.