چگونه عربستان در شرق سوریه از موساد حمایت می‌کند؟

 نفت شرق سوریه باعث شده است که کشورهای زیادی از جمله آمریکا و عربستان سعودی چشم طمع به آن داشته باشند؛ به گونه‌ای که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علنا اعلام کرد که هدف واشنگتن از حضور در سوریه، نفت این کشور است.

اخبار بین المللاخیرا اطلاعاتی درباره قرارداد شرکت «آرامکو» عربستان با نیروهای اشغالگر آمریکایی حاضر در شرق سوریه درز داده شد. کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی سوری بر این باور هستند که هدف از این قرارداد، رشوه دادن به برخی از عشایر سوریه است که با آمریکا علیه کشور خود دست به توطئه زده‌اند.

این تحلیلگران می‌گویند، هدف از این رشوه این است که عشایر همدست با آمریکا یک گروه نظامی تشکیل دهند که با جریان مقاومت حاضر در شرق سوریه، مقابله کنند؛ مقاومتی که بتازگی در این قسمت از سوریه علیه اشغالگران آمریکا و مزدوران کُرد وابسته به این کشور تشکیل شده است.

«حسام طالب» تحلیلگر مسائل سیاسی سوریه در این زمینه تأکید کرد، در حال حاضر، همه چیز برای عشایر شرق فرات مشخص شده و توانستند چهره شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را بر ملا کنند که از حمایت آمریکا، سعودی و رژیم صهیونیستی برخوردار هستند.

طالب با بیان اینکه که عشایر شرق سوریه ضمن کلید زدن مقاومت مردمی که تحت حمایت ارتش سوریه قرار دارد، به پایگاه خبری «العهد» لبنان گفت که این مقاومت این روزها در حال قدرت گرفتن است و عملیات نظامی خود علیه نیروهای اشغالگر در این منطقه را علنی کرده است؛ مناطقی که شهید قاسم سلیمانی دائما در آن حضور داشت.

وی ادامه داد، عملیات‌های عشایر باعث شده است که آمریکا به سعودی دستور بدهد تا وارد شرق فرات شود. پیش از این، ریاض از طریق «ثامر السبهان» وزیر سعودی از شبه‌نظامیان کُرد، حمایت چندین میلیون دلاری می‌کرد، ولی امروز به صورت مستقیم آمده است تا در این منطقه، در پوشش اسلامی، عشایری را جذب کند که در برابر اشغالگران مقاومت می‌کنند.

این تحلیلگر سوری تصریح کرد: «عربستان سعودی امروز در محلی قرار دارد، که صهیونیستها در میادین نفتی الجبسه حاضر هستند... در این منطقه، دفاتر موساد اسرائیل وجود دارد و پرچم اسرائیل در آنجا، در مقابل پرچم امریکا قرار دارد. همه اینها، برای حمایت از موساد اسرائیل در برابر حملات مقاومت است که در حال افزایش بوده و به مرحله شلیک راکت به پایگاههای آمریکا رسیده است».

طالب با اشاره به نشست سعودی با سران برخی از عشایری که «از ابتدا، با اشغالگر آمریکایی، داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه بودند و تنها دغدغه آنان، پول، قاچاق نفت یا سرقت آثار باستانی است»، تأکید کرد، پس از شکست مأموریت شبه‌نظامیان کُرد، ریاض این بار با سران این عشایر نشستی برگزار کرد تا بتواند گروهی تشکیل دهد که با این مقاومت مقابله کند؛ گروهی که پوشش ظاهری اسلامگرایی داشته باشد، ولی به پول سعودی وابسته باشد.

تلاش سعودی برای مقابله با ترکیه و چپاول نفت سوریه

«عمار یوسف» تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی سوریه اما بر این باور است که حضور نظامی سعودی در شرق فرات، تلاشی برای جلوگیری از نفوذ نظامی ترکیه در آن منطقه است.

یوسف به العهد گفت که ریاض همچنین از طریق قرارداد شرکت آرامکو با اشغالگران آمریکایی، در پی سرقت نفت سوریه است، ولی هیچ چاره‌ای به جز حضور ارتش سوریه در این منطقه وجود ندارد تا بتواند یان منطقه و نفت را از دست اشغالگران خارج کند.

وی با بیان اینکه ارتش سوریه باید از جریان مقاومت در این منطقه حمایت کند، خاطر نشان کرد: «مسئله نفت سوریه هیچ راهکاری ندارد به جز عملیات نظامی سوریه... بحران اقتصادی که ناشی از نبود [درآمد] فرآورده‌های نفتی سوریه است، فقط با تلاش نظامی حل خواهد شد که زمان آن فرا رسیده است».