تحریم‌های آمریکا برای مقامات بلاروس

 معاون وزارت خارجه آمریکا از تحریم مقامات بلاروس در روز‌های آتی خبر داد.

اخبار بین الملل- استفان بیگن روز جمعه گفت فهرست مقامات بلاروس که مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شوند، به زودی اعلام خواهد شد.

بنا به گفته معاون وزارت خارجه آمریکا، دولت دونالد ترامپ در خصوص اینکه کدامیک از مقامات بلاروس مشمول این تحریم‌ها شوند، در روز‌های آینده تصمیم گیری نهایی خواهد کرد. بیگن یادآور شد که فهرست تحریمی آمریکا به موازات تحریم‌های اتحادیه اروپا خواهد بود.

بیگن در عین حال تاکید کرد واشنگتن و بروکسل در تصمیم گیری در خصوص اعمال تحریم علیه مقامات بلاروس مستقل از هم عمل خواهند کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه اعلام کرد این اتحادیه از تشدید خشونت‌ها در بلاروس متاسف است و افرادی را که مسئول تخلف انتخاباتی در این کشور و سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز هستند، تحریم خواهد کرد. اتحادیه اروپا در حمایت از اعتراضات علیه حکومت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در حال بررسی تحریم‌ها علیه مقامات بلندپایه این کشور به دنبال انتخابات نهم اوت هستند که بنا بر اعلام غرب با تقلب همراه بود.

به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، اعتراضات گسترده مخالفان در سراسر این کشور به راه افتاد. در حالی که مقامات انتخابات اعلام کردند الکساندر لوکاشنکو با ۸۰ درصد آرا در این انتخابات به پیروزی رسیده است معترضان معتقدند که تقلب در این انتخابات صورت گرفته و رقیب اصلی لوکاشنکو یعنی «سوتلانا تیخانوفسکایا» پیروز این انتخابات است. معترضان همچنین نیرو‌های امنیتی بلاروس را به اعمال خشونت بیش از حد در مقابله با این اعتراضات متهم می‌کنند. کشور‌های غربی از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر انتخابات بلاروس را به رسمیت نشناخته‌اند.

تلاش آمریکا و متحدان اروپایی آن برای بهره گیری از اعتراضات در بلاروس در حالی صورت می‌گیرد، که نارضایتی مردم این کشور از نتیجه انتخابات موضوعی کاملا داخلی است.