از سر گیری صادرات نفت لیبی با قول خلیفه حفتر

سفارت آمریکا در لیبی اعلام کرد که خلیفه حفتر شخصا متعهد شده تا اجازه دهد فعالیت‌های نفتی در بنادر لیبی آغاز شود.

اخبار بین الملل- بر همین اساس سفارت آمریکا در لیبی طی بیانیه‌ای اعلام کردند که خلیفه حفتر رسما اجازه از سر گیری کامل صنعت نفت لیبی را داده است.

در واقع بر اساس نامه نگاری بین سفارت آمریکا و خلیفه حفتر وی برای از سرگیری فعالیت‌های نفتی لیبی از همین حالا اعلام آمادگی کرده است.

البته تا امروز صبح هیچ بیانیه‌ رسمی از سوی خلیفه حفتر و ارتش تحت سلطه‌اش موسوم به ارتش ملی لیبی هیچ بیانیه عمومی درباره پایان دادن به محاصره تاسیسات نفتی لیبی و از سرگیری صادرات نفتی لیبی منتشر نشده است.

لیبی که بزرگترین ذخایر نفتی آفریقا را دارد سال گذشته 1.2 میلیون بشکه صادرات نفت داشت که پس از اشغال تاسیسات نفتی توسط حفتر به 80 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

هر گونه افزایش تولید نفت لیبی می‌تواند دردسری جدید برای اوپک ایجاد کند. 

قرار است گروه اوپک پلاس به سرکردگی عربستان و روسیه پنجشنبه این هفته درباره ادامه اجرای طرح کاهش عرضه نفت به بازار جهانی به صورت مجازی نشستی را برگزار کند.

از زمان اجرای طرح آغاز عرضه قیمت نفت به حدود 40 دلار افزایش یافته است اما هنوز هم 40 درصد نسبت به ابتدای سال جاری پایین‌تر است.

لیبی از اجرای توافق کاهش عرضه اوپک معاف شده است.

خلیفه حفتر بارها اعلام کرده فقط زمانی به محاصره تاسیسات و بنادر نفتی لیبی پایان خواهد داد که توافقی در راستای تقسیم درآمدهای نفتی بین شرق وغرب این کشور انجام شود.