«فلوریدا» چگونه از ترامپ فاصله گرفت؟

 پایگاه خبری و تحلیلی «پولتیکو» که در آستانه نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، گزارش‌های سیاسی متعددی از وضعیت آرایش انتخاباتی ارائه می‌دهد، حال در تازه‌ترین گزارش خود به مسیر بسیار دشوار ترامپ و کمپین انتخاباتی جمهوری خواهان در ایالت فلوریدا پرداخته است.

فلوریدا که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 از ایالت‌های حامی جمهوری خواهان و قرمز رنگ (ایالت‌های قرمز رنگ به ایالت‌های حامی جمهوری خواهان گفته می‌شود، در مقابل ایالت‌های آبی رنگ که حامی دموکرات‌ها به شمار می‌روند) بود، حال در گزارش پولتیکو گفته شده که به شدت به دموکرات‌ها گرایش پیدا کرده است و شرایط رئیس جمهور آمریکا در این ایالت در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چندان مساعد و مناسب نیست.

نتایج نظرسنجی از پیشتازی بایدن حکایت دارد

گزارش پولتیکو در عین حال با نتایج نظرسنجی‌های اخیر در فلوریدا نیز مطابقت دارد. در همین ارتباط نیز نتایج نظرسنجی دانشگاه مانموث حاکی از آن است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در رقابت با جو بایدن نامزد حزب دموکرات در ایالت فلوریدا از او عقب تر است. بر اساس این گزارش جو بایدن موفق به کسب 50 درصد از حمایت افکار عمومی در این ایالت شده و میزان حمایت رای دهندگان از ترامپ به 45 درصد رسیده است.

برپایه این نظرسنجی میزان رضایت عمومی و کلی از عملکرد ترامپ در فلوریدا با سقوطی بی سابقه به کمتر از 41 درصد رسیده و میزان نارضایتی از رئیس جمهور آمریکا در این ایالت در حال حاضر به بیش از 51 درصد می رسد و این بیشترین میزان نارضایتی از ترامپ در فلوریدا طی نزدیک به چهار سال گذشته است. در مقابل میزان رضایت مردم فلوریدا از بایدن به 47 درصد و نارضایتی به 44 درصد رسیده است. در حالی که بایدن حمایت 70 درصدی رنگین پوستان این ایالت را در اختیار دارد، این رقم برای ترامپ به کمتر از 22 درصد رسیده است. همچنین میزان حمایت رای دهندگان لاتین تبار از بایدن نیز به 58 درصد رسیده و این رقم برای ترامپ کمتر از 32 درصد است.

علاوه بر این، نظرسنجی جدید ان بی سی نیوز-ماریست نیز حاکی از آن است که جو بایدن و دونالد ترامپ رقابت بسیار نزدیکی در ایالت فلوریدا دارند. بر اساس این گزارش، ترامپ در راهبرد انتخاباتی خود اهمیت زیادی برای ایالت فلوریدا و کسب آراء این ایالت قائل شده است، اما حال شرایط و تحلیل بافت جمعیتی ایالت فلوریدا که در گزارش پولیتیکو مورد بررسی قرار گرفته است، نه تنها نتایج نظرسنجی‌ها در ارتباط با پیشی گرفتن بایدن را تائید می‌کند، بلکه فراتر از آن اوضاع دشوارتری را برای دونالد ترامپ به تصویر می کشد.

«والت دیزنی» رویای جمهوری خواهان را بر باد می‌دهد

گزارش در ابتدا با رشد قابل توجه پایگاه دموکرات‌ها در یکی از مناطق فلوریدا بنام «والت دیزنی» آغاز می‌شود و در این ارتباط گفته شده است: در این منطقه که به سرعت در حال تبدیل شدن به یک کلان شهر است، دموکرات‌ها در حال افزایش حامیان و طرفداران خود هستند و به نظر می رسد که ماشین سیاسی دموکرات‌ها در حال نابودی همه رویاهای انتخاباتی مجدد ترامپ است که رئیس جمهور آمریکا روی آن حساب باز کرده بود.

ترامپ برای پیروزی در دوره دوم ریاست جمهوری خود لازم  است تا در فلوریدا پیروزی قطعی بدست آورد، اما  مانع او برای این هدف، منطقه اورلاندو در فلوریداست که به عنوان یکی از چند مناطق در این ایالت به شمار می رود که هم تحت کنترل مقامات دموکرات قرار گرفته و هم از نظر زیرساخت های اجتماعی همراهی و همسویی بیشتری با دموکرات‌ها دارند. از سوی دیگر دموکرات‌ها به این موقعیت به عنوان یکی از برگ‌های برنده خود در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نگاه می کنند.

کمپین طولانی مدت بایدن در فلوریدا

گزارش در ادامه به کمپین انتخاباتی بزرگ و توقف طولانی مدت بایدن در فلوریدای مرکزی اشاره می کند و می گوید: در حالی که در طول این کمپین انتخاباتی هدف بایدن در ظاهر جلب آرای لاتین تبارها بود، اما هدف اصلی بایدن در سفر به مرکز فلوریدا، جذب آرای دو منطقه «اورنج» و «اوسیولا» بود که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اهمیت دوچندانی پیدا کرده‌اند.

در همه پنج انتخابات ریاست جمهوری قبلی، منطقه اورنج کانتی به دموکرات‌ها رای داده است و حتی انتظار است که در این منطقه به دلیل انفجار جمعیت منطقه شهر نشین و رشد رای دهندگان جوان، اقبال دموکرات ها همچنان قابل توجه  باشد. همین موضوع به نگرانی روز افزون جمهوری خواهان منجر شده و حامیان ترامپ رقابت و تلاش خود را در این منطقه برای بدست آوردن آرای شهروندان آمریکایی دوچندان کرده‌اند.

ضرر جمهوری خواهان در رای گیری پستی

«مایک مایلر» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات اخیر سنا که در اورنج کانتی متحمل شکست شد، معتقد است: در فلوریدا و بویژه اورنج کانتی جمهوری خواهان نگرانی بسیار زیادی از فعالیت و موج تبلیغاتی دموکرات‌ها دارند و لازم است تا آن‌ها با چشم باز  و نگاه عمیق تری به وضعیت فلوریدا توجه داشته باشند. این در حالی است که جمهوری خواهان فلوریدا همواره در انتخابات های پستی نتایج خوبی به دست می آوردند، اما از زمانی که ترامپ رای گیری پستی را زیر سوال برده و علیه آن صحبت کرده است، این موضوع به کاهش و افت شدید موقعیت جمهوری خواهان در این ایالت منجر شده است. از سوی دیگر همزمان دموکرات‌ها انجام رای گیری پستی از جمله در فلوریدا را تشویق و مورد حمایت قرار می دهند و همین موضوع باعث شده تا در فلوریدا که در انتخابات های گذشته نیز تجربه برگزاری انتخابات به صورت پستی را داشته است، موقعیت دموکرات ها‌ و مخالفان ترامپ بهتر باشد. مایلر در ادامه یکی از دلایل باخت اخیرش به عنوان نامزد جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال 2018 را همین برگزاری رای گیری پستی اعلام می‌کند که ترامپ همواره مخالفتش را با آن اعلام کرده است.

چرا اورنج کانتی برای ترامپ خطرناک است؟

در ارتباط با موقعیت خطرناک ترامپ در «اورنج کانتی فلوریدا»، یکی از اعضای کمپین انتخاباتی بایدن می گوید: آن چه در اورنج کانتی اکنون در حال شکل گیری و رشد است، شهروندانی دموکرات شامل لاتین تبارها و سفیدپوستان پیشرو، رای دهندگان طبقه کارگر و گروهی از شهروندانی می باشد که ما قبلا شاهد اکثریت آنان نبودیم، اما با رشد این بخش از جامعه در اورنج کانتی در حال حاضر بایدن امکانات و احتمال موفقیت بیشتری را در فلوریدا خواهد داشت.

 گزارش در ادامه همچنین به پیشگامی دموکرات‌ها در کنگره ایالتی فلوریدا می پردازد و می گوید در حال حاضر دموکرات‌ها پس از انتخابات میان دوره ای 2018 موفق به کسب اکثریت در مجلس ایالتی فلوریدا شده‌اند و همین تنوع نمایندگان دموکرات گواهی تغییر سریع این منطقه به سوی دموکرات هاست.

نویسنده در گزارش خود معتقد است که پیشرفت دموکرات‌ها در اورنج کانتی فلوریدا تا بدان جاست که حتی مناطق پیرامونی خود را نیز تحت تاثیر قرار داده و این موضوعی نیست که بتوان آن را در نتایج انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نادیده گرفت.

در این ارتباط نیز، «آنتونی پدیسینی»، مقام ارشد اجرایی جمهوری خواه با اذعان به این که تا چهار سال پیش «دموکرات شدن» فلوریدا خنده دار و دور از تصور بود، اما تاکید دارد که این واقعیتی است که اکنون ما ناظر آن هستیم و به احتمال بسیار زیادی این ایالت در انتخابات آتی نتیجه مورد نظر دونالد ترامپ را ارائه نخواهد داد.

عامل تغییر فلوریدا به نفع دموکرات‌ها چیست؟

درباره تغییر فلوریدا به ضرر جمهوری خواهان گفته شده که علت تغییر جهت این ایالت از جمهوری خواهان به دموکرات‌ها، لاتین تبارها یا اسپانیایی تبارها (هیسپانیک) نیستند، بلکه در حقیقت آن چه به ضرر ترامپ در این ایالت منجر شده است، تغییر نگرش و نظر سفیدپوستان حاشیه‌ای و همچنین تعدادی زیادی از زنان به نفع دموکرات‌هاست.

با این حال هنوز کمپین ترامپ با وجود آن که در نظرسنجی‌های مربوط به فلوریدا از رقیب خود «جو بایدن» عقب مانده، اما همچنان با نظر به برخی مناطق غربی فلوریدا امیدوار است که بتوانند نتایج مورد نظر را بدست آورند، اگرچه اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ خود اذعان دارند که امیدی به اورنج کانتی دیگر ندارند و رقابت ترامپ در این منطقه از فلوریدا بسیار دشوار و نفس گیر خواهد بود.

نرخ پائین مشارکت؛ پاشنه آشیل دموکرات‌ها

اما در این میان نرخ مشارکت پائین همچنان نگرانی اصلی و عمده دموکرات‌ها در انتخابات عنوان و گفته شده است که با وجود اکثریت دموکرات در اورنج کانتی، اما هم در این منطقه و هم در مناطق پیرامونی مانند اوسیولا و یا میامی فلوریدای جنوبی همواره نرخ مشارکت پائین است و همین موضوع بزرگترین چالش بایدن و دموکرات‌ها در این مناطق است و همین نرخ مشارکت پائین نیز تا کنون باعث شده تا جمهوری خواهان در رقابت‌های اخیر بر سر فرمانداری ایالتی و سنای ایالتی در سال 2018 و همچنین ریاست جمهوری سال 2016 بتوانند به موفقیت دست یابند.

در واقع آن گونه که گفته شده نرخ مشارکت در اورنج کانتی و مناطق پیرامونی حتی از میانگین سراسری و ملی آمریکا نیز پائین تر است و همین موضوع تا کنون همواره عامل برتری جمهوری خواهان در این مناطق شده است.

تمرکز دموکرات‎ها بر لاتین تبارها

در ادامه گزارش گفته شده است: در حال حاضر تمرکز دموکرات‌ها بر روی جذب آرای لاتین تبارها در فلوریدا است، اما چهار سال پیش اگرچه ترامپ در فلوریدا با اختلاف کمی توانست به پیروزی برسد، اما آرای او همچنان در اورنج کانتی کمتر از رقیب دموکرات خود بود.

در عین حال در پایان گزارش تاکید شده که رشد جمعیت جوان در فلوریدا و بویژه در منطقه اورنج کانتی این ایالت، جذب آرای لاتین تبارها و همچنین تحولات اخیر جنیش ضدنژادپرستی برای جذب آرای سیاه پوستان مهمترین دلایلی است که شانس و اقبال دموکرات‌ها برای پیروزی بر ترامپ در فلوریدا را بسیار بیشتر از گذشته کرده است.