ادعای تایوان در مورد رهگیری 19 فروند هواپیمای نظامی چین

وزارت دفاع تایوان روز شنبه و برای دومین روز متوالی مدعی رهگیری هواپیماهای نظامی چین شد.

به نوشته وبگاه «ایندیا تودی» وزارت دفاع تایوان روز شنبه مدعی شدکه جنگنده‌های تایوانی چند هواپیمای نظامی چین که قصد نزدیک شدن به جزایر تایوان و عبور از تنگه مهم تایوان را داشتند، رهگیری کردند. وزارت دفاع تایوان مدعی شده که شمار هواپیماهای چین 19 فروند بود. وزارت دفاع تایوان نوع و تعداد این هواپیماها را 12 فروند جنگنده «جی-16» 2 فروند جنگنده «جی-10»، 2 فروند جنگنده «جی-11»، 2 فروند بمب افکن «اچ-6 » و 1 فروند هواپیمای ضد زیر دریایی «وای -8» ذکر کرد.

وزارت دفاع تایوان افزوده که جنگنده‌های تایوانی این هواپیماها را رهگیری کرده و سامانه‌های دفاع موشکی نیز برای مقابله با فعالیت‌های هوایی چین در منطقه حضور دارند.

دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین  و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند. دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ روابط خود با تایوان را قطع کردند و اعلام کردند که به اصل چین واحد پایبند هستند اما طی سال‌های اخیر به اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات به تایوان دست زده‌اند.

تایوان در بحبوحه تنش با چین اخیرا قرارداد خرید تعدادی جنگنده  «اف-16 » از آمریکا منعقد کرد. یک مقام آگاه در این باره گفت این قرارداد 62 میلیارد دلاری 10 ساله با شرکت «لاکهید مارتین» آمریکاست. گفته می‌شود شمار این جنگنده‌ها 66 فروند است.