جزئیات گفتگوی سودان با آمریکا

به نقل از خبرگزاری سودان، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان بعدازظهر امروز پس از آنکه ریاست هیئت سودانی را در مذاکرات با طرف آمریکایی برعهده داشت، از امارات به کشورش بازگشت؛ مذاکراتی که سه روز به طول انجامید.

بر اساس گزارش خبرگزاری سودان، این مذاکراتی جدی بوده و شماری از مسائل مشترک، از جمله برداشته شدن نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم و نیز محدودیت‌های دیگری که آمریکا بر شهروندان سودانی اعمال کرده، از جمله محروم شدن سودانی‌ها از «لاتاری» و نیز «قانون صلح دارفور» و موارد دیگر را شامل شده است.

همچنین در این مذاکرات در خصوص شماری از مسائل منطقه‌ای از جمله توافق عادی سازی روابط میان کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی بحث و بررسی انجام گرفته است.

گفتنی است دو روز پیش، پایگاه آمریکایی اکسیوس به نقل از برخی منابع سودانی فاش کرده بود مقامات آمریکایی، اماراتی و سودانی قرار است روز دوشنبه، نشست حساس و تعیین کننده‌ای را در ابوظبی در خصوص توافق عادی سازی احتمالی میان سودان و اسرائیل برگزار کنند.

طبق اعلام پایگاه اکسیوس، این منابع اعلام کردند در صورتی که آمریکا و امارات با درخواست سودان برای کمک‌های اقتصادی همراهی کنند، اعلام توافق عادی سازی روابط با اسرائیل، شبیه آنچه با امارات و بحرین اتفاق افتاد، ظرف تنها چند روز شکل خواهد گرفت.

اکسیوس در ادامه گزارش خود اعلام کرده بود طبق اعلام این منابع سودانی، دولت سودان به دنبال درخواست کمک‌های اقتصادی در قبال توافق عادی سازی روابط با اسرائیل است.

بر اساس این گزارش، مقامات سودانی گفته اند خرطوم برای عادی‌سازی ۳ خواسته اساسی دارد. تأمین گندم و سوخت به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، دریافت وام ۲ میلیارد دلاری برای تثبیت اقتصاد سودان و تعهد کمک مالی برای ۳ سال آینده از جمله ۳ شرط اعلام شده از سوی مقامات سودانی است.