وقتی سیا از ترس ترامپ، مخفی کاری می کند

سیا یا همان سازمان جاسوسی آمریکا دسترسی کاخ سفید را به اطلاعات درباره روسیه دشوارتر کرده و این نگرانی را در میان مقامات کنونی و سابق کشور ایجاد کرده است که برای خشنود کردن رئیس جمهوری که هر زمان با اخبار بدی درباره مسکو مواجه می‌شود از خشم منفجر می‌شود، این اطلاعات مخفی نگه داشته می‌شوند.

۹ مقام فعلی و سابق آمریکا در مصاحبه‌هایی گفتند «جینا هاسپل» رئیس سیا، درباره مطلع کردن رئیس جمهور درباره هرگونه اطلاعات مرتبط با روسیه بسیار محتاط است. هاسپل همچنین به دقت «گروه روسیه» در سازمان سیا را زیر نظر دارد، او اغلب با تحلیل‌های این گروه مخالف است و گاهی آن را به گمراه کردن عمدی خود متهم می‌کند.

به گفته ۳ نفر از این مقامات، سال گذشته هاسپل از «کورتنی الوود» مشاور عمومی سیا خواست همه موضوعاتی که از گروه روسیه خارج می‌شوند قبل از آن که به کاخ سفید برسند، به دقت بررسی کند.

هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا الوود مانع رسیدن این اطلاعات به کاخ سفید شده است یا این که از مقامات روسی اطلاعات کمتری ارائه می‌شود یا حتی از ترس توبیخ خود سانسوری می‌کند.

موشکافی بیشتر در سیا در حالی انجام می‌شود که وزارت دادگستری از طریق دادستان «جان دورهام» به تحقیقات درباره یافته‌های جامعه اطلاعاتی درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا ادامه می‌دهد.

ترامپ که علنا نتیجه بررسی‌های جامعه اطلاعاتی را در این زمینه مورد انتقاد قرار می‌دهد، از زمان تبرئه خود از استیضاح در ماه فوریه تا کنون تلاش کرده است با انتصاب افراد وفادار به خود در سمت‌های بالای اطلاعاتی، جامعه اطلاعاتی را بیشتر تحت کنترل خود درآورد.

موشکافی هاسپل درباره اطلاعاتی که از گروه روسیه خارج می‌شود منجر به اقداماتی شده است. برای مثال به گفته ۴ نفر از مقامات سابق و کنونی آمریکا، رئیس گروه روسیه که به علت ماهیت کارش نامش فاش نشده است، اوایل امسال اخراج شد. علت اخراج او مشخص نیست، اما نفرت شخصی هاسپل از این فرد روشن بود.

یک تحلیلگر در گروه روسیه نیز اوایل امسال پس از آن که هاسپل او را به دروغگویی درباره اطلاعات متهم کرد، اخراج شد.

برخی نگران هستند که رویکرد منفی هاسپل به تحلیلگران گروه روسیه در سیا در نتیجه فشار سیاسی دولت ترامپ باشد. نتیجه بررسی‌های آن‌ها از مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ ترامپ را خشمگین کرد و موجب شد که مغرض و کوته نظر توصیف شوند. آن‌ها به این نتیجه رسیده بودند که پوتین به خصوص برای حمایت از نامزدی ترامپ دستور مداخله در انتخابات آمریکا را داده بود.

اخراج «جوزف مگوایر» مدیر موقت اطلاعات ملی آمریکا، که به یکی از معاونانش اجازه داده بود اطلاعات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را در اختیار قانون گذاران قرار دهد، هنوز در خاطر بسیاری از افراد در جامعه اطلاعاتی آمریکا هست و آن‌ها نگران هستند که اگر ترامپ را به چالش بکشند، دچار چنین سرنوشتی شوند.