بیانیه مشترک نشست صلح خاورمیانه در اردن

 وزرای خارجه چهار کشورهای مصر، اردن، فرانسه و آلمان امروز (پنجشنبه) در نشست ویژه بررسی صلح در خاورمیانه  که در امان، پایتخت اردن برگزار شد، شرکت کرده و پس از این نشست بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

در این بیانیه که متشکل از هشت بند است، آمده: بر حمایت از تمام تلاش‌هایی که هدف آن برقراری صلح عادلانه، دائم و همه‌جانبه است، تأکید می‌کنیم، صلحی که به حقوق مشروع تمام طرف‌ها بر پایه حقوق بین‌الملل، قطعنامه‌های مرتبط با سازمان ملل متحد و تصمیمات مورد توافق از جمله ابتکار صلح عربی پاسخ مثبت نشان می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: «بر حل و فصل نزاع میان فلسطین و اسرائیل بر پایه راهکار دو دولتی تأکید می‌کنیم؛ راهکاری که کشور مستقل و مناسب برای زندگی فلسطین را بر پایه مرز‌های ۱۹۶۷ تضمین می‌کند تا مردم فلسطین در کنار اسرائیل در صلح و امنیت زندگی کنند؛ مسئله‌ای که راهِ برقراری صلح فراگیر و دائم و تحقق امنیت در منطقه است.»

وزرای خارجه چهار کشور درباره ساخت شهرک‌ها، توسعه آن، مصادره اموال فلسطینیان که موجب زیرپا گذاشتن حقوق فلسطینیان می‌شود و راهکار دو دولتی را تضعیف می‌کند، توافق کردند که طرفین درگیر را به رعایت قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت فرا بخوانند.

در این بیانیه مشترک همچنین آمده است : با اشاره به بیانیه مشترک خود صادره در نشست ۷/۷/۲۰۲۰، تعلیق الحاق اراضی فلسطین به دنبال اعلام تصمیم عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل را لحاظ می‌کنیم و تأکید می‌کنیم که الحاق باید به صورت دائم متوقف شود.

در بند پنجم این بیانیه بر اهمیت حفظ وضعیت موجود در اماکن مقدسه قدس و نقش مهم اردن و قیمومیت این کشور تأکید شده است.

وزاری خارجه اردن، مصر، آلمان و فرانسه تأکید کردند که حل و فصل درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی بر پایه راهکار دو دولتی اساس برقراری صلح فراگیر است همچنین توافق‌های صلح میان کشور‌های عربی و این رژیم از جمله دو توافقی که اخیرا میان کشور امارات عربی متحده و بحرین با تل آویو به امضا رسید در این مسئله اهمیت دارند.

بیانیه مشترک وزرای چهار کشور در نشست صلح خاورمیانه در پایان بر نقش محوری آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) و لزوم ادامه حمایت مالی و سیاسی مورد نیاز این آژانس برای پیشبرد قیمومیت خود مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل متحدو ارائه خدمات حیاتی به پناهندگان تأکید کرد.