اوج‌گیری بحران کرونا در سرزمین‌های اشغالی

 ژنرال ایال زمیر، معاون ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت کرونا مسئله امنیت ملی است و ضعف در مقابله با آن، اقتصاد و جامعه‌ را با بحران روبرو کرده و وجهه بین‌المللی اسرائیل نیز مخدوش شده است.

از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا این نخستین بار است که یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی آشکارا از ضعف در رویارویی با آن و مرتبط بودن این موضوع با مقوله امنیت ملی سخن می‌گوید.

اسرائیل از هفته گذشته برای دومین بار قرنطینه سراسری را آغاز کرده و این مقررات را از روز چهارم مهر نیز سختگیرانه‌تر به اجرا گذاشته است.

تمامی مراکز کسب و کار و ادارات غیر از مراکز اضطراری، برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها بسته شده و مردم حق تردد در محدوده بیش از یک کیلومتری را ندارند؛ از دید و بازدید و حضور در هر خانه‌ای غیر از خانه خود منع شده و جاده‌ها در سکوتی سنگین فرو رفته است.

میزان ابتلای روزانه در سرزمین‌های اشغالی با جمعیت ۹ میلیون نفری، به بیش از ۷۵۰۰ نفر در روز افزایش یافته و برای نخستین بار در شبانه‌روز گذشته، ۶۱ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

به طور متوسط، ۱۳ نفر از هر ۱۰۰ ساکن سرزمین‌های اشغالی که تست کرونا را انجام می‌دهند، مبتلا شناخته می‌شوند و این درصد در میان یهودیان مذهبی که جمعیت زیادی در خانواده دارند، به بیش از ۲۶ درصد افزایش یافته است.

بنا بر گزارش‌های تلویزیون‌های اسرائیل، آمبولانس‌های حامل بیماران کرونا ساعت‌ها پشت در بیمارستان‌ها می‌مانند اما بیمارستان‌ها به دلیل نداشتن تخت خالی، بیماران را نمی‌پذیرند یا به مراکز دیگر ارجاع می‌دهند.