توافق پنهانی مکرون و بن سلمان بر بازگرداندن سعد الحریری به قدرت!

 منابع آگاه از توافق پنهانی رئیس جمهور فرانسه و ولیعهد عربستان در خصوص حل بحران فعلی لبنان از طریق سعدالحریری پرده برداشتند.

منابع مطلع اعلام کردند امانوئل مکرون و محمد بن سلمان طی تماسی تلفنی به توافق نظر رسیدند که نخست وزیر سابق لبنان می‌تواند مسیری برای حل بحران نوظهور این کشور باشد. براساس افشای منابع آگاه، نام سعد الحریری به عنوان نقطه اجماع نظر مکرون و بن سلمان مطرح شد. توافق مکرون و بن سلمان در این خصوص را می توان تلاش آنها برای بازگرداندن الحریری به قدرت تعبیر کرد.

در حالی که پس از کناره گیری «مصطفی ادیب» از مأموریت تشکیل کابینه جدید لبنان، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بازگشت سعد الحریری به سمت نخست‌وزیری لبنان مطرح شد، اما الحریری پیش‌تر اعلام کرده بود که برای پست نخست وزیری لبنان نامزد نمی‌شود و گزینه‌ای را به این منظور پیشنهاد نخواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه که با نادیده انگاشتن بحران سیاسی در کشور خود، مدتی است با مداخله در امور داخلی لبنان، برای حل بحران این کشور راهکار ارائه می‌دهد، روز گذشته در کنفرانسی خبری گفت قدرت‌های سیاسی لبنان متعهد شدند که طی ۱۵ روز دولت جدید تشکیل شود. 

سعد الحریری، نخست وزیر پیشین لبنان و رئیس جریان المستقبل به دلیل ناکارآمدی در زمینه اجرای اصلاحات و پس از اعتراضات گسترده مردم این کشور استعفا کرد.

گفتنی است پس از انفجار مهیب در بندر بیروت، لبنان وارد یک بحران تازه سیاسی شده است. حسان دیاب که تنها پنچ ماه امور لبنان را در دست داشت، تحت فشار سیاسی مجبور به استعفا شد. مصطفی ادیب هم که مامور به تشکیل کابینه شده بود، از پس انجام این ماموریت بر نیامد و او هم استعفا کرد.