اقتصاد عربستان سعودی ۷ درصد آب رفت

 در حالی که نرخ بیکاری در عربستان سعودی به گونه‌ای بی سابقه به بالاترین سطح افزایش پیدا کرده، اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷ درصد کوچکتر شده است.

بر اساس این گزارش در پی شیوع ویروس کرونا که موجب کاهش شدید تقاضای نفت خام در جهان شد، بخش نفتی بزرگترین صادر کننده نفت خام جهان نیز از ماه آوریل تا ژوئن حدود ۵.۳ درصد کوچکتر شده است.

ابعاد این خسارت پس از آنکه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، جنگی را بر سر قیمت نفت به راه انداخت که طی آن بهای جهانی نفت خام زیر ۲۰ دلار در هر بشکه در آوریل سقوط کرد به مراتب بیشتر شد.

همزمان با اعمال محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید-۱۹ و توقف فعالیت‌های تجاری، بخش غیرنفتی عربستان سعودی که توسعه آن مهمترین بخش طرح جاه طلبانه محمدبن سلمان برای قطع وابستگی درآمدی ریاض به سوخت‌های فسیلی به شمار می‌رفت - در سه ماهه دوم-  ۸.۲ درصد کوچکتر شد.

در حالی که برقراری آتش بس در میان تولید کنندگان برتر جهان، قیمت شاخص جهانی نفت خام را به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه رسانده، محدودیت‌های ناشی از قرنطینه بازگشته است. صندوق بین المللی پول می‌گوید برای ایجاد موازنه در بودجه امسال عربستان سعودی، قیمت نفت باید بشکه‌ای بیش از ۷۶ دلار باشد. حدود ۸۰ درصد از درآمد‌های عربستان از محل فروش نفت تامین می‌شود. 

نرخ بیکاری در عربستان سعودی در سه ماهه دوم امسال به رقم بی سابقه ۱۵.۴ درصد رسید. تحلیل گران با استناد به فشار بودجه‌ای که مخارج دولت را محدود می‌کند و نیز اتخاذ اقدامات ریاضتی، از جمله سه برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده از ۵ درصد به ۱۵ درصد می‌گویند بازگشت به وضعیت قبل در این بخش احتمالا دشوارتر خواهد بود.

اتخاذ اقدامات ریاضتی با بلعیدن بخش بزرگتری از درآمد‌های خانوار‌های کمتر مرفه عربستان، بیشترین ضربه را به خانوار‌های متوسط و ضعیف وارد می‌کند و کاهش هزینه‌های خانوار در نتیجه کاهش درآمد، خود به عاملی منفی در احیای اقتصادی تبدیل می‌شود.

«جیسون تووی» اقتصاد دان بازار‌های نوظهور در مرکز کاپیتال اکونومیکس در این باره می‌گوید: «حتی اگر محدودیت‌های ناشی از اعمال مقررات قرنطینه برداشته شود، اعمال ریاضت شدید اقتصادی شدید در ماه‌های اخیر به معنای تضعیف روند بهبود اقتصادی خواهد بود.»

به پیش بینی صندوق بین المللی پول اقتصاد عربستان سعودی امسال ۶.۸ درصد کوچکتر می‌شود.