بسته شدن سفارت آمریکا در عراق، مطرح نیست

«عقیل الردینی» نماینده عراقی و از رهبران ائتلاف پارلمانی «النصر» به رهبری « حیدر العبادی » نخست وزیر پیشن عراق از فشار آمریکا به نخست وزیر کنونی این کشور خبر داد.

الردینی به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت که «بستن سفارت آمریکا در بغداد ، موضوعی است که در آن اغراق شده و به نوعی، فشار آمریکا به دولت عراق و رئیس آن مصطفی الکاظمی است».

وی تأکید کرد که آمریکا با این فشار قصد دارد کاری کند که دولت عراق بتواند «سلاح خارج از کنترل» را به کنترل خود درآورد؛ «سلاحی که گهگاهی با حملات موشکی، سفارت [آمریکا در بغداد] را هدف قرار می‌دهد».

این نماینده عراقی ادامه داد، دولت آمریکا از الکاظمی می‌خواهد که سلاح خارج از کنترل را به کنترل خود درآورد، ولی اگر این مسئله رخ ندهد، «شاید سفارت آمریکا در بغداد، فعالیت خود را معلق و فعالیت خود را به اربیل منتقل کند».

الردینی با تأکید بر اینکه «بستن سفارت، مطرح نیست»، خاطر نشان کرد: «آمریکا در عراق و منطقه یک طرح راهبردی دارد و به همین دلیل نمی‌تواند عراق را ترک کند. این اقدام، یک رفتار اعتراضی محسوب می‌شود».

شامگاه چهارشنبه هفته جاری یک پایگاه نظامی آمریکا در اربیل (کردستان عراق) هدف حمله راکتی ناشناس قرار گرفت.

احمد عبد الساده نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی در واکنش به این حمله نوشت که این اتفاق در اربیل با راکت‌هایی که از نینوی شلیک شده، یک طرح آمریکایی است.

عبدالساده تأکید کرد که هدف از این طرح، بهانه‌تراشی برای بیرون راندن نیروهای سازمان الحشد الشعبی از نینوی و سایر مناطق آزاد شده (در شمال عراق) است و آمریکا با این طرح قصد دارد، سناریوی داعش را بار دیگر اجرایی کند.

 در همین ارتباط، «جعفر الحسینی» سخنگوی «کتائب حزب الله» عراق هم با اشاره به اینکه مردم عراق به این نتیجه رسیده‌اند که حضور آمریکا در کشورشان، مهمترین خطر است، درباره حوادث اخیر اربیل گفت: «آنچه روز گذشته در اربیل رخ داد و حوادث بغداد و سایر مناطق... پیامی است مبنی بر اینکه دست مقاومت می‌تواند به هر نقطه‌ای برسد که آمریکایی‌ها در خاک عراق حضور دارند»