علل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر

گروه اجتماعی- در چند سال اخیر زنان به دلایل مختلف به سمت استعمال مواد مخدر گرایش پیدا کرده و سبب شده اند تا به ازای حداقل هر 8 مرد معتاد یک زن معتاد در جامعه وجود داشته باشد.

به گزارش افکارنیوز، هرچند نسبت آمار گرایش زنان به اعتیاد به نسبت مردان کمتر است اما نباید فراموش کرد میزان رشد و گرایش زنان به مصرف مواد روند پرشتابی به خود گرفته و بعید نیست اگر برنامه های بازدارنده تدوین نشود در سال های آینده تعداد معتادان زن برابر با معتادان مرد شده و یا از آنها پیشی بگیرد.

اعتیاد زنان تبعات جبران ناپذیری در کل خانواده بر جا می گذارد که آثار آن می تواند نسل آینده را با مشکلات جدی مواجه سازد زیرا معمولا زنان نقش بیشتری در رفتار و الگوپذیری فرزندان دارند بنابراین اعتیاد زنان علاوه بر ایجاد مشکلات فردی بر سرنوشت نسل ها نیز تاثیرگذار است.

 

دلایل گرایش زنان به مواد مخدر

در سال های اخیر و با گسترش اعتیاد در میان مردان و ناموفق بودن دولت و سازمان و دستگاه های مسوول در مقابله با این پدیده، قبح این مساله در جامعه شکسته شده است .

شاید در گذشته های نه چندان دور سیگار و قلیان کشیدن زنان مسن به ویژه در روستاها امری متداول بود اما اکنون بسیاری از زنان جوان و نوجوان را در اماکن تفریحی می توان مشاهده که هر یک سیگاری بر لب داشته و یا در حال قلیان کشیدن هستند و این مساله نیز نزد افکار عمومی عادی شده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی، سیگار و قلیان را باید دروازه ورود به دنیای اعتیاد دانست و متاسفانه با از بین رفتن قبح این مساله نزد خانواده ها، بسیاری از زنان در کنار افراد خانواده اقدام به استعمال این مواد می کنند.

در کنار این  مساله نباید فراموش کرد که برخی از زنان برای داشتن اندامی زیباتر و لاغر شدن به توصیه دیگران اقدام به مصرف مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه کرده و خیال  می کنند استفاده از این مواد اعتیاد آور نبوده و تنها برای لاغر شدن و ... است هرچند استفاده از این مخدرها در مدت زمان کوتاهی، عوارض و اثر خود را نشان می دهد و آن زمان دیگر کاری از دست کسی برنمی آید.

با گرایش جوانان به سمت زندگی مدرن، زنان برای همسو کردن خود با اینگونه زندگی و نشان دادن خود به عنوان یک فرد روشن فکر در جمع دوستان به مصرف مواد مخدر «نه» نمی گویند زیرا استفاده مواد مخدر به ویژه صنعتی در میهمانی های شبانه جوانان به یک هنجار تبدیل شده است.  

همچنین عده ای از دختران جوان برای بیدار ماندن در شب های امتحان به توصیه دوستان این مواد را مصرف می کنند.

از سایر عوامل گرایش به اعتیاد می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

*رشد نیافتن و کسب نکردن مهارت های لازم برای ورود به جامه

*نداشتن شایستگی های لازم فردی برای بدست آوردن پایگاه اجتماعی مناسب

*داشتن احساس بازنده بودن در رقابتهای شغلی، احساس ناتوانی و ناامنی، احساس خشم و بی اعتمادی در خانه، محل کار و ... 

*ناعادلانه دانستن دستمزد و توزیع منابع درآمدی

*احساس محرومیت نسبی از امکنات اجتماعی به ویژه تحت تاثیر رسانه های غربی

*تحت تاثیر قرار گرفتن در گروه همسالان

*معتاد بودن پدر یا همسر فرد

*وجود خشونت در محیط خانوادگی

* مشکلات روحی و روانی

 

تاثیر مصرف مواد مخدر بر زنان

زنان به عنوان ستون اصلی خانواده نقش مهمی در سلامت فرزندان دارند اما با اعتیاد زنان محیط خانواده آشفته و مشوش می شود و پس از مدتی زن و مرد بدون توجه به سرنوشت فرزندان اقدام به جدایی می کنند و به این صورت بستر مناسب برای گرایش کودکان به سمت ناهنجاری های اجتماعی را فراهم می سازند.

در کنار آن باید گفت افزایش خانه های مجردی، روابط خارج از چارچوب خانواده، ازدواج های سفید،روابط نامشروع  و ... را می توان از سایر تاثیرات اعتیاد زنان به شمار آورد زیرا زنان معتاد پس از مدتی درآمد خود را از دست داده و برای امرار معاش و تامین  مواد مخدر مصرفی خود دست به هر کاری می زنند که فحشا و تکدی گری از جمله این موارد است.

تاثیر مصرف مواد مخدر بر فرد مصرف کننده را می توان شامل موارد مختلف دانست به طوری که زنانی که مواد را برای داشتن اندامی متناسب مصرف می کنند پس از مدتی با نتیجه عکس مواجه شده و تناسب اندام خود را از دست می دهند و در کنار آن آثار سوء مصرف مواد بر چهره آنها نیز قابل مشاهده است.

یکی دیگر از مواردی که متاسفانه مصرف کنندگان مواد مخدر نسبت به آن بی توجه هستند ، وجود روابط جنسی کنترل نشده و امکان ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند HIV/AIDS است. 

مواد مخدر همچنین بر روان افراد تاثیرگذار است که می توان به مواردی مانند از بین رفتن قدرت تفکر و تصمیم گیری مناسب، بروز مشکلات فراوان در زمینه اشتغال و فعالیت اجتماعی فرد، فقر، فحشا و انحرافات جنسی و ... اشاره کرد.

زنان معتاد در مقایسه با دیگر زنان مسائل و مشکلات روانی بیشتری دارند به طوری که بر اساس بررسی های انجام شده اختلالات افسردگی یا اضطراب، شایع ترین بیماری در بین  زنان معتاد به مواد مخدر است.

مطالعات نشان داده است میل و اقدام به خودکشی، آسیب پذیری بالا و عزت نفس پایین در زنان معتاد بسیار بیشتر از دیگران است و مشکلات متعدد روانی؛ توهم و هذیان و ...از دیگر عوارض مصرف مواد مخدر در بین زنان است. 

با توجه به افزایش میزان زنان معتاد به نظر می رسد فعالیت های صورت گرفته در زمینه مقابله با این پدیده کافی نبوده بنابراین دولت و دستگاه ها و ارگان های مسوول باید تمهیدات ویژه برای پیشگیری از تمایل زنان به مصرف مواد مخدر بیاندیشند و با آموزش های لازم خانواده ها ، زنان و دختران را در این زمینه آگاه سازند.