قاچاق مواد اولیه دارو توجیه اقتصادی ندارد

گروه اجتماعی- دکتر سیامک افاضلی با بیان این مطلب اظهار کرد: دستور جمع آوری دارو پس از اطلاع از وجود نقص و مشکل یا از سوی شرکت تولید کننده و یا از سوی سازمان غذا و دارو صادر می شود باید گفت در سال های اخیر جمع آوری دارو در بازار ایران کم اتفاق نیافته و مساله عجیبی نیست.

به گزارش افکارنیوز، وی درباره پروسه تولید و کنترل دارو در شرکت ها توضیح داد: در مرحله نخست مواد اولیه و بسته بندی آزمایش دقیق می شوند و هنگامی که آزمایشگاه اجازه دهد پروسه تولید آغاز می شود، موارد تولید مورد آزمایش های حین تولید قرار گرفته و از مراحل مختلف نمونه برداری می شود و مواد مورداستفاده برای عبور از یک مرحله به مرحله دیگر مورد آزمایش های دقیق قرار می گیرند و با تایید آزمایشگاه به مرحله بعدی می روند.

وی ادامه داد: دارو پس از تولید و قبل از بسته بندی دوباره مورد آزمایش قرار گرفته و کنترل شده بعد اجازه بسته بندی صادر می شود حتی پیش از آنکه دارو تحویل شرکت پخش شود نیز آزمایش های کامل بعمل می آید.

افاضلی گفت: در شرکت های دارو سازی مسوول فنی به عنوان نماینده سازمان غذا و دارو وجود دارد که بر تمام مراحل تولید نظارت داشته و خروج دارو بدون امضای وی از کارخانه امکانپذیر نیست.

وی درباره کنترل های پس از توزیع نیز بیان کرد: وزارت بهداشت معمولا به صورت تصادفی از داروهای موجود در داروخانه های سطح کشور نمونه برداری و آزمایش می کند و آزمون های PMS و یا کنترل کیفیت پس از توزیع انجام می شود و این کنترل ها هنگام مصرف و پس از آن توسط بیماران وجود دارد و در صورت گزارش مشکل نسبت به جمع آوری و ... تصمیم گیری می شود.

این کارشناس صنعت دارو درباره احتمال واردات غیر قانونی و قاچاق مواد اولیه تولید دارو به کشور اظهار کرد: تمام مواد اولیه مورد استفاده شرکت های تولید دارو از مبادی رسمی و قانوین وارد می شود و قاچاق مواد اولیه اصلا هیچ توجیهی ندارد زیرا تولید کننده می تواند این مواد را با ارز 3هزار تومان و بدون تعرفه وارد کند بنابراین قاچاق این مواد توجیه اقتصادی، عقلانی و منطقی ندارد.

وی درباره شایعه واردات مواد اولیه بی کیفیت از چین و هند توضیح داد: برخی افراد به دلیل ناآگاهی اقدام به انتشار شایعه های این چنینی می کنند در حالی که چین و هند اکنون از بزرگترین تولید کنندگان دارو مواد اولیه هستند و باید گفت سال هاست که شرکت های اروپایی و امریکایی به دلایل اقتصادی و زیست محیطی سایت های تولید داروی خود را به این دو کشور منتقل کرده اند و از مزایای اقتصادی تولید در این چین و هند استفاده می کنند زیرا مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب تری تهیه می شود.

وی افزود: هیچ گونه توجیه منطقی وجود ندارد که شرکت های تولید داروی کشور اقدام به واردات مواد اولیه بی کفیت و تقلبی کنند زیرا در معرض بازرسی های متعدد قرار داشته و در نهایت کالایی که وارد کرده اند می تواند صدمات اقتصادی فراوانی به شرکت وارد کند در مقابل قابلیت رهگیری کالا از مراجع مختلف وجود دارد و برخوردهای سخت قانونی در انتظار متخلفان است بنابراین شرکت های تولید دارو هیچ گاه چنین کاری انجام نمی دهند.