شبکه «جم»؛ حامی جدید کالای ایرانی

گروه اقتصادی- در چند سال گذشته نه تنها دولت های مختلف بلکه صدا و سیما و رسانه ها با وجود این تاکیدات هیچ گاه به طور جدی به دنبال حمایت از تولیدات داخلی نبوده و تنها حمایت آنها در حد شعار باقی مانده است.

به گزارش افکارنیوز، به گفته بسیاری از تولیدکنندگان داخلی شبکه های مختلف صدا و سیما برای تبلیغ کالاهای ایرانی مبالغ بسیار بالایی مطالبه می کنند که از عهده بسیاری از این تولیدکنندگان خارج بوده و آنها  مجبورند با استفاده از روش های سنتی و با تکیه بر کیفیت و تبلیغ چهره به چهره و دهان به دهان کالای خود در جامعه عرضه کنند.

این در حالی است که در یک سال اخیر برخی شبکه های ماهواره ای با تبلیغات فراوان اقدام به  حمایت از کالا و محصولات ایرانی کرده اند به طوری که شبکه های مختلف GEM  با پخش تیزرهای مختلف و با مضمون «با خرید کالای با کیفیت ایرانی از صنعتگر و تولیدات ایرانی و اقتصاد ایران زمین حمایت کنیم» و همچنین «انتخابه منه چون ماله وطنمه» محصولات مختلف فرهنگی،هنری و کالاهای ایرانی را تبلیغ می کند.

این شبکه در اقدامی جالب کمپین «حمایت از کالای ایرانی» را راه اندازی کرده و در آیتم های مختلف در سخنانی مانند؛

* کشاورز ما بهترین محصول را خواهد کشت.

* صنعتگر ما بهترین محصول را خواهد ساخت.

* من امروز و هر روز هر آنچه را خواهم خواست که نام ایران بر روی آن نقش بسته باشد.

* با کمک به تداوم و پویایی تولید، با ایجاد فرصت های شغلی و زدودن بیکاری و جذب و ماندن سرمایه‌ها در کشور اقتصاد سرزمین‌مان را بارور کنیم را سرلوحه تبلیغات خود قرار داده و مجریان این شبکه بارها در طول روز بر «ایجاد اشتغال»، «جلوگیری از خروج ارز» و «رشد اقتصادی» با هدف حمایت از تولید داخل تاکید کرده و مخاطبان را بر استفاده  از کالای و محصولات ایرانی تشویق و ترغیب می کنند.

این شبکه از تولید کنندگان آثار فرهنگی و هنری مانند نویسندگان، فیلمسازان، نقاشان و ... دعدت می کند که محصولات و آثار خود را به طور رایگان جهت معرفی به مخاطبان به این شبکه بفرستند و این کار را وظیفه خود در حمایت از هنرمند ایرانی می دانند.

در کنار تبلیغات مستقیم این شبکه با برگزاری نظرسنجی، انتخاب برند برتر در بخش های مختلف نظیر مواد غذایی، مواد بهداشتی و ... را برعهده مخاطبان گذاشته و بدین صورت تولیدکنندگان را مجبور به ارتقاء سطح کیفی محصولات می کند زیرا آنها خود را زیر ذره بین مستقیم مخاطب می بینند و این عده برای حفظ مشتری خود چاره ای جز افزایش کیفیت و کاهش قیمت ندارند.

یکی دیگر از روش هایی که این شبکه برگزیده، مقایسه محصولات داخلی با نمونه های خارجی از نظر کیفیت، قیمت،ویژگی های مختلف محصول، گارانتی و ... است که برای نمونه رادیاتورهای تولید داخل و یا رنگ مو و محوصلات آرایشی و بهداشتی ایرانی را با مقایسه مستقیم با محصولات ایتالیایی به مخاطبان معرفی می کند و در ضمیر ناخودآگاه مخاطب جا می اندازد که استفاده از محصولات ایرانی به طور 100درصدی به نفع آنهاست.

این در حالی است که تولید کنندگان داخلی از هرینه بالای تبلیغات در شبکه های مختلف صدا و سیما، روزنامه ها، بیلبوردهای خیابان ها و بزرگراه ها همواره گلایه داشته و پرداخت این مبالغ را در توان خود نمی بینند.

در کنار آن باید گفت که دولت و دستگاه ها و ارگان های مختلف با وجود تاکیدات فراوان نسبتبه حمایت از تولید داخلی با هدف رونق اقتصادی و خروج ار رکود هیچ حمایتی از این بخش نکرده و سبب شده اند تا در چند ماه اخیر چند کارخانه و واحد تولیدی قدیمی و نامدار کشور به ورطه ورشکستگی و تعطیلی بیافتند.

اکنون این سوال پیش می آید در صورتی که یک شبکه ماهواره ای درصدد حمایت از کالای ایرانی برآمده دولت به فکر حمایت از تولیدات داخلی نیست و چرا برخی افراد و گروه ها و جناح ها با تصمیمات و اقدامات خود به دنبال نابود کردن صنعت کشور هستند؟

رسانه ها و گروه های مختلف اقدامات شبکه های ماهواره ای در زمینه تبلیغ کالاهای ایرانی را خلاف قانون دانسته و معتقدند این کار با هدف ضربه زدن به کشور و نظام است حال باید از این عزیزان پرسید با وجودی که اهداف این کار ا می داند چرا حاضر به اقدام مشابه نبوده و کالا و خدمات تولید کننده ایرانی را که اکنون با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند را به طور رایگان و یا با حداقل هزینه تبلیغ و معرفی نمی کنند؟

مخاطب ایرانی به دنبال کالای با کیفیت و قیمت مناسب بوده و برایش مهم است که از تولیدات داخلی حمایت کند نمونه بارز این ادعا حمایت مخاطبان از فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» بود به طوری که تبلیغات ماهواره ای این فیلم سبب شد تا رکورد فروش و مخاطب در کشور شکسته شود.

اما بسیاری از مسوولان فقط از باب مخالت با مساله تبلیغات ماهواره ای برخورد کرده و به فاولید این کار نگاه نمی کنند در حالی که اکنون بیش از 70درصد از افراد جامعه مخاطب ماهواره بوده و این شبکه ها از تاثیر خود بر ذائقه مخاطب اطلاع دارند و با تکیه بر این ویژگی به اهداف و منافع خود می رسند.

این در حای است که صدا و سیما و در کل رسانه های عمومی در کشور از این پتانسیل غفلت کرده و تاثیر خود بر مخاطب ایرانی را از دست داده اند و به عبارت بهتر در مقابل شبکه های ماهواره ای شکست خورده اند.

اگر دولت واقعا به دنبال حمایت از تولید داخلی است باید با سازمان ها و رسانه های کشور و نهادهای تصمیم گیرنده مذاکرات فوری و مستقیم انجام دهد و آنها را به حمایت کامل از کالا و محصولات ایرانی تشویق کند و این کار جز با همکاری 100 درصدی و همدلی تمام ارگان و قوا امکانپذیر نخواهد بود.