یوسفیان از بدقولی کنعانیان به یعقوب نرسیدند

رقیه رحمتی راد: تاریخ روز به روز ورق می‌خورد و اتفاقاتی را گاه تلخ و گاه شیرین بر سرنوشت خراسان جنوبی رقم می‌زد.حال پایان قصه این همه تلخ و شیرینی به کجا می سد ... آیا آن روز خواهد رسید که دیگر مُهر محرومیت از پیشانی این استان برداشته و یا سال های بی پایان خشکسالی به اتمام برسد؟

سال‌ها خواهد گذشت و این اتفاقات روزها و روزها تکرار خواهد شد. به آن امید که آیندگان قصه به فرجام رسیدن تلاش های مسئولان استانی را برای حل مشکلات روایت کنند نه اینکه تحقق نیافتن وعده هایشان را مدام به ذهن آورند.

امید می‌رود تا این وعده‌ها و نواقص در سال ۱۳۹۵ تحقق پیدا کرده و رفع شود و شاهد رشد و پیشرفت تمامی حوزه‌ها در این استان باشیم و در این زمینه، مهم‌ترین رویدادهای تلخ و شیرین در خراسان جنوبی را مرور می‌کنیم:

پیچیده شدن عطر شهادت در بهار

در روزهای آغازین بهار مصادف با بیستم فروردین ماه بود که عطر شهادت «استوار دوم رضا حسینی» از کارکنان نیروی انتظامی و «مجتبی امیر آبادی زاده» از پاسداران تیپ پیاده سپاه انصارالرضا (ع) استان در کوچه پس کوچه های بیرجند پیچید.

این شهدای گرانقدر در درگیری با اشرار به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و تاریخ خراسان جنوبی را با حماسه، ایثار و جوانمردی رنگین کردند.

میدان ابوذر بیرجند، با عده کثیری از مردم پوشیده شده بود... صدای نوحه آسمان غمگین بیرجند را گریان کرده و حماسه ای به یاد ماندنی را رقم زد. آن روز خیل عظیم مردم خراسان جنوبی از گوشه گوشه استان آمده تا آهنگ یتیمی را همراه با کودکان این بزرگواران بنوازند.

حضور سفرا و شخصیت های کشوری

خراسان جنوبی سال ۹۴ میزبان شخصیت های کشوری زیادی بوده که بعضی برای افتتاح پروژه، اجرای برنامه و یا حل مشکلی به استان آمدند. شخصیت هایی مانند اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای افتتاح پروژه‌ها در ۲۸ شهریورماه، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای بزرگداشت واقعه طبس در پنج اردیبهشت ماه، رئیس سازمان بسیج مستضعفین به منظور انتصاب فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) استان در چهارم مهرماه و سفر وزیر ارتباطات در ۲۴ مردادماه برای افتتاح مرکز ملی پایش فرکانس شرق کشور در بیرجند از جمله موهبت هایی بود که هرکدام سهم خود را برای حل مشکلات استان به مردم هدیه کردند.

همچنین این استان محروم در دهم خرداد ماه از تقویم شمسی این سال، حضور «ویلیام مکس فیلمان وایتهد» سفیر کشور آفریقای جنوبی در ایران و «پی تراشتپانک» سفیر کشور جمهوری چک در ایران در چهارم خرداد ماه را به خود دید.

ویلیام مکس فیلمان وایتهد در این سفر کوتاه خود به استان خواستار بررسی زمینه همکاری‌ها به صورت پروژه به پروژه شد و افزود: در آفریقای جنوبی، استان های مشابه ای داریم که می‌توانیم ارتباط بین خراسان جنوبی و برخی از ان ها را فراهم کنیم.

وی همچنین گیاهان دارویی خراسان جنوبی را مورد توجه دانست و گفت: در این زمینه نیز نقاط مشترک زیادی داریم و سرمایه گذاری در بخش فراوری برای من قابل توجه است.

درگذشت مسئولان استانی و جانباختن ۵ تن از حجاج در حادثه منا

جان باختن پنج تن از حجاج استان در حادثه منا، درگذشت «آیت الله احمد عبادی» از علما و روحانیون برجسته حوزه علمیه خراسان جنوبی در دوازدهم آبان ماه و «سرهنگ محمدی» رئیس ستاد بازسازی ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی در سانحه تصادف سوم آذرماه از مهم‌ترین حوادثی بود که کام مردمان خراسان جنوبی را تلخ کرد.

سال‌ها خواهد گذشت و این حوادث نه تنها به باد فراموشی سپرده نمی‌شوند بلکه از دست دادن این عزیزان سال به سال تازه تر خواهد شد.

حضور پررنگ مردم در انتخابات

برگزاری پنجمین دوره از انتخابات مجلس خبرگان و دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از قصه های تاریخ ۹۴ در خراسان جنوبی است که ۱۰۱ داوطلب مجلس  در چهار حوزه انتخابیه بیرجند، قاین، فردوس و نهبندان نام نویسی کرده و در نهایت ۳۴ نفر در دور پایانی رقابت برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دو نفر را برای پنجمین مجلس خبرگان ماندند.

همچنین هفتم اسفند ماه مردم با حضور در پای صندوق های رای برگ زرینی را در کارنامه سیاسی خراسان جنوبی به ثبت رساند و به جهانیان ثابت کردند که همواره در صحنه های مختلف انقلاب حضور دارند.

در این روز صف های کوچک و بزرگ مردمی برای اجرای حکم رهبری و نشاندن مهر تایید حمایت از ولایت در شناسنامه هایشان، دژ محکمی را برای خراسان جنوبی ایجاد کرد که آن را برای سال‌ها از نگاه و حربه دشمن مصون می‌دارد.

از افتتاح تخت های مراقبت ویژه تا خالی ماندن صندلی های سرد ورزشگاه نیمه تمام غدیر

افتتاح ۲۳ تخت مراقبت های ویژه  و قول مساعد وزیر بهداشت برای تجهیز بیمارستان رازی در آخرین روزهای سال نوش دارویی برای آلام و دردهای مردم در شروع سالی جدید بود.  

 و اما افتتاح این پروژه‌ها هم نتوانست پاد زهری برای درد محرومیت باشد چراکه وجود پروژه های پیر نیمه تمام در نقاط مختلف استان طعم احساسات مردم را از شیرینی به تلخی تبدیل می‌کند.

 نیمه تمام ماندن پروژه های بزرگی مانند ورزشگاه ۱۵ هزار نفری غدیر، پایانه صادراتی سنگ، طرح انتقال آب به استان و صدها پروژه  نیمه تمام خرد و کلان دیگر همچنان ادامه داشته و رد و بدل های چاره مسئولان برای حلان، از سالی به سال دیگر پاسکاری می‌شود.

یک سال گذشت و خراسان جنوبی هم پا به پای مردمانش یک سال بزرگ تر شد. بدیهی است تجربه مسئولان نیز در شکست‌ها و موفقیت هایی که در سال های گذشته داشته‌اند، فزونی یافته، بنابراین امید است در سال جاری با استفاده از تلخی و شیرینی‌ها، کمربند همت بسته و برای تحقق وعده هایشان در حل مشکلات استان نیز اقدامات شایانی انجام دهند.