اشتغال زایی 3ساله برای 600نفر و دائمی برای 100 نفردرنیروگاه سیکل ترکیبی قاین

غلام حسین احتشام زاده معاونت تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شهیدکاوه قاین در گفتگو با نسیم قائن گفت:نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه  قاین تحت پوشش شرکت مدیریت تولید نیروگاههای گازی خراسان مسئولیت بهره برداری و تعمیر و نگه داری از نیروگاه گازی قاین و نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه را زیر نظر شرکت تولید نیروگاه حرارتی خراسان که اواخر سال 94 با سرمایه دو نیروگاه فوق الذکر تشکیل گردید بر عهده دارد .

وی افزود: این نیروگاه  به عنوان یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید برق شرق کشور می باشد که عملیات اجرایی آن  درنیمه دوم  سال 86 شروع ودرسال 88 توسط وزیر محترم  وقت نیرو افتتاح و به بهره برداری رسید.

مهندس احتشام زاده بیان داشت:فاز اول نیروگاه دارای 4 واحد گازی مدل V94.2  با ظرفیت اسمی هر واحد 157.5 مگاوات وجمعا  630  مگاوات می باشد که در حال بهره برداری می باشد.

این نیروگاه قابلیت تبدیل شدن به سیکل ترکیبی را دارد که با نصب و راه اندازی فاز دوم نیروگاه یعنی  بخش بخار، دو واحد بخاری  160مگاواتی ودر مجموع 320 مگاوات به ظرفیت اسمی نیروگاه افزوده خواهد شد وظرفیت اسمی کل نیروگاه به  950 مگاوات خواهد رسید.

مهندس احتشام زاده اظهارداشت: راندمان نیروگاه در فاز گاز34 درصد است وبعد از اجرای بخش بخار راندمان نیروگاه به 48 درصد می رسد وتوان تولیدی نیروگاه از 630 مگاوات به 950  مگاوات افزایش خواهد یافت.

معاونت تولید نیروگاه بابیان اینکه سوخت اول نیروگاه گاز وسوخت دوم گازوئیل است اظهارداشت: هرواحد نیروگاه در هرشبانه روزدر بار کامل حدوداً یک میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند ودر مجموع شبانه روز 4 میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه مصرف  می شود.

وی افزود: اگر گاز نباشد وواحد ها بخواهند با بار کامل درمدارباشند شبانه روزی 4 میلیون لیتر گازوئیل نیاز است ودراین صورت با توجه به اینکه گازوئیل باید از استان های مجاوربا تانکر حمل شود شبانه روز بایستی حداقل  140 تانکر دراین مرکز تخلیه شوند ولذا سیاست وزارت نیرو و همچنین نیروگاه به سمت استفاده از گاز است وگازوئیل به عنوان سوخت جایگزین استفاده می شود.

مهندس احتشام زاده میزان ذخیره گازوئیل نیروگاه را برای مواقع اضطراری 40 میلیون لیتر اعلام کرد وگفت:سالانه  85 درصد سوخت مصرفی نیروگاه  گاز وفقط 15 درصد گازوئیل است.

وی گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه قاین در سال  گذشته  748میلیون مترمکعب گاز و71 میلیون لیتر گازوئیل مصرف داشته است.

 

کسب رتبه برتر نیروگاه سیکل ترکیبی قاین در کشور

وی اظهارداشت: میزان آمادگی تولید نیروگاه پس از کسر تعمیرات مجاز  3 میلیون و980 هزارمگاوات ساعت و میزان تولید نیروگاه  2 میلیون و 566 هزار مگاوات ساعت بوده  است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش داشته است .

مهندس احتشام زاده درادامه گفت: درپیک بارشبکه میزان  مصرف برق در استان حداکثر  230 مگاوات ساعت می باشد  ومازاد تولید نیروگاه (400 مگاوات در ساعت ) از طریق شبکه سراسری به استانهای خراسان رضوی ،یزد وسیستان وبلوچستان تبادل می شود واز طریق خط تربت جام در استان خراسان رضوی برق  به افغانستان صادر می شود.

وی تصریح کرد،ضریب قابلیت اطمینان نیروگاه شهید کاوه قاین 99.92 درصد (نود و نه ممیز نود و دو صدم) درسال 94 بوده است و 0.08   درصد (هشت صدم درصد ) آماده نبوده ایم درصورتی که مجاز هستیم 7% آماده نباشیم ونیروگاهها براساس این قابلیت ها ارزیابی می شوند ونیروگاه سیکل ترکیبی قاین در سال 94 در بین نیروگاههای کشور حائزرتبه برترگردیده است که این موفقیت نتیجه زحمات و تلاش های  شبانه روزی کلیه همکاران  در شرکت مدیریت تولید نیروگاههای گازی خراسان و بالاخص در نیروگاه شهید کاوه قاین بوده است.

احتشام زاده گفت:ازاقدامات شایسته ای که در سال 94 توسط همکاران ما صورت گرفت بهره برداری اصولی و بهینه ، تعمیرات جاری و با برنامه به موقع ،اصلاح الگوی مصرف در زمینه آب ، برق ، سوخت گاز و گازوئیل و کاغذ ،بهینه سازی مصرف انرژی ،کاهش مصارف داخلی نیروگاه  وکاهش زمان ها توقف واحدها به دلیل تعمیرات عادی واضطراری  بوده است که نتیجه اش  منجربه کسب رتبه برتر در کشورگردید.

 

اقداماتی از قبیل تغییر گونه های گیاهی؛تغییر روش های آبیاری ،مهار آب های سطحی و پسابهای تصفیه خانه و استفاده در فضای سبز،صرفه جویی در مصرف کاغذ با نصب و راه اندازی سیستم اتوماسیون اداری و سیستم صدور پرمیت نیروگاه و...درراستای اصلاح الگوی مصرف صورت گرفته است.

 

صرفه جویی در مصرف برق در ساعات پیک مصرف

وی افزود:پروسه تولید برق یک پروسه طولانی،سنگین وهزینه براست .برای وزارت نیرو هرکیلو وات برق بالغ بر100 تومان است اما آنچه از مصرف کننده گرفته می شود متوسط  حدود50  تومان است ودرکل وزارت نیرو از جیب مصرف می کند وخواهش ما به عنوان تولید کننده برق از هموطنان و به ویژه هم استانی های عزیزاین است که با توجه به نزدیک شدن به پیک مصرف برق شبکه که از 15خرداد شروع وتا 15 شهریور ماه ادامه دارد ودرشبانه روز هم یک  پیک روزانه از ساعت  11 صبح تا 16 عصر واز ساعت 19 تا23 شب ادامه دارد این است در مصرف برق صرفه جویی کنند و مصارف غیر ضرورخود  را حذف و از  وسایل پر مصرف مثل اتو ، ماشین لباس شویی ، جاروبرقی و .. در این ساعات خودداری نمایند. تا علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده ، زمینه استفاده همه هموطنان را از این نعمت فراهم و خادمین خود در سنگر تولید برق را یاری نمایند تا خللی در خدمت رسانی به مردم بوجود نیاید.

 

معاونت تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاوه گفت:ازاقدامات وزارت  محترم نیرو وشرکت مادر تخصصی تولید نیروگاههای حرارتی  و بالاخص شرکت میریت تولید نیروگاههای گازی خراسان و نیروگاه قاین  در سالی که توسط مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نام گذاری شده است پیش بینی و انجام چندکار کوتاه مدت و بلند مدت می باشد که از ابتدای سال 95 شروع  شده است واز این تعداد کارها 2 طرح کوتاه مدت و1 طرح بلند مدت است که هرسه طرح درراستای افزایش تولید وافزایش راندمان نیروگاه می باشد.

وی افزود:دوطرح کوتاه مدت  توسط پرسنل نیروگاه و با همکاری پیمانکار شروع شده است وتصمیم داریم که قبل از شروع پیک مصرف  برق شبکه به بهره برداری برسد یکی طرح افزایش تولید نیروگاه براثرافزایش زاویه هوای ورودی به کمپرسور واحدها تحت عنوان  (IGV+)  می باشد که با اجرای این طرح که در هفته اول خرداد ماه  به پایان رسیده است  20  مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه اضافه شده است.

طرح دوم که در حال اجراست طرح خنک سازی هوای ورودی به کمپرسور واحد و متعاقب آن افزایش دبی هوای ورودی به توربین است که با اجرای این طرح که امیدواریم ظرف یک ماه آینده به بهره برداری برسد پیش بینی می شود که 60 مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه اضافه شود ودرمجموع این دوطرح نیز 80 مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه اضافه خواهد شدو این طرح نیز تحت عنوان مدیای متحرک در مسیر هوای ورودی به واحد است که در پیک مصرف برق شبکه  استفاده خواهد شد.

وی افزود: این 80 مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی  بالغ بر ظرفیت اسمی نیروگاه گازی قاین است.

مهندس احتشام زاده افزود: برای اجرای این دوپروژه بالغ بر10میلیاردتومان  اعتبار در نظر گرفته شده است وعلی رغم اینکه در حال حاضرفقط 1  میلیارد تومان آن تخصیص یافته است اما کار پروژه اول به پایان وپروژه دوم ظرف یک ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

ایجاداشتغال برای 600نفر در طی اجرای بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی قاین

معاونت تولید نیروگاه سیکل ترکیبی قاین  بیان داشت: یکی از مهم ترین برنامه های وزارت نیرو در راستای تحقق شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی درعمل ، اجرای بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی است که  در این راستا پیمانکار پروژه ( شرک فراب ) مشخص وقرارداد بسته شده است وبالغ بر 400 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظرگرفته شده است واین قرارداد به صورت بیع متقابل می باشد.

وی افزود: دوره ساخت این پروژه 3 ساله است وبا اجرای این پروژه 320مگاوات به ظرفیت اسمی نیروگاه اضافه خواهد شد.

درمدت زمان اجرای این طرح برای حدود 500 تا 600 نفر شغل ایجاد خواهدشد وبعد از اجرایی شدن طرح 100 نفر نیروی متخصص استخدام خواهد شد.

مهندس احتشام زاده گفت: در حال حاضر دربخش گاز نیروگاه 150 نفر نیرو شاغل هستند که از این تعداد 90  نفر نیروی متخصص و 60 نفرنیروهای عادی هستند.

مسیر ورودی نیروگاه مارا دچار چالش کرده است

معاونت تولید نیروگاه سیکل ترکیبی قاین در ادامه با اشاره به موقعیت نیروگاه سیکل ترکیبی در کنار جاده گفت: مسیر ورودی نیروگاه مارا دچار چالش کرده است ونیروهای ما باید 5 کیلومتر راه را باتوجه به اجرای طرح ترافیک در جاده اضافه بپیمایند تا به نیروگاه برسند وبا توجه به اینکه نیروگاه همواره بایستی آماده بهره برداری باشد و در برخی مواقع نیروهای متخصص فراخوانی می شوند با توجه به افزایش مسیر مدت زمان رسیدن آنها به نیروگاه افزایش یافته است و این موضوع می تواند پروسه تولید پایدار برق را دچار مشکل نماید. همچنین  دسترسی به مرکز امدادی وحیاتی  نیزطولانی شده است و چنانچه حادثه ای برای نیروگاه که یک مرکز استراتژیک می باشد اتفاق بیافتد کمک ها با تاخیر به ما خواهد رسید و نگران کننده است.

 وی اظهارداشت:پیشنهاد ما این است که یک میدان در مسیر ورودی برای دسترسی به نیروگاه ایجاد شود تا علاوه بر رفع دغدغه نیروگاه ، امکان دسترسی مردم شهرک های همجوار به جاده اصلی را نیز فراهم نماید چراکه این موضوع یک دغدغه برای پرسنل ما شده است  که مسیر طولانی وبی اثری را به خصوص در مواقع اضطراری باید بپیمایند.

وی در این رابطه همچنین بیان داشت: اگرقرار باشد سوخت گازوئیل در زمستان داشته باشیم وقرارباشد روزی حداقل  100تانکر گازوئیل  به نیروگاه وارد شود ترافیک بسیار شدیدی در جاده ایجاد خواهد شد و هدایت این تانکرها به داخل شهر برای برگشت یا دسترسی به نیروگاه می تواند حوادث جاده ای نیز به دنبال داشته باشد..