بازنشستگی کارگران معدن قلعه زری در گیر و دار تامین اجتماعی

 به نقل از خاورستان، دهم تیرماه براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی،روز صنعت و معدن نامیده شده است.

 

اختصاص این روز، فرصت مناسبی است که به مهمترین موتور محرکه اقتصاد، یعنی بخش صنعت و معدن نگاهی اندیشمندانه شود چرا که این بخش به عنوان عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه نقش بسزایی دارد.

 

هر زمان صحبت از کار سخت و زیان آورمی شود، هرکس به نوبه خود شغلش راسخت تلقی می‌کند اما مطابق قانون کار، معدنکاران جزو مشاغل سخت و زیان آور تلاقی می شوند.

 

نکته مهمتر اینجا است که کارگران این قشر، نه دستمزد خوب، نه امنیت شغلی و نه رفاه مناسب دارند.

 

مطابق ماده 52 قانون، کار کارگران معادن نباید بیشتر از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته شود؛ این در حالی است که اکثر کارگران معدن در سراسر کشور در 2تا 3 شیفت کاری به صورت مداوم در15 روزکار می کنند.

 

برخی از کارگران معادن بیان می کنند که روزانه بیش از 15 ساعت کار می کنند و حقوق و حقوق و مزایای اضافه کاری شان نیز پرداخت نمی شود.

 

به بهانه روز صنعت و معدن،برآن شدیم تا با چند تن ازکارگران معدن مس قلعه زری واقع در 180 کیلومتری مرکز استان که به صورت سه شیفت صبح، عصر و شب در این معدن مشغول به کارو فعالیت هستند؛ بحث و گفتگویی داشته باشیم.

 

ع.س یکی از کارگران معدن قلعه زری شهرستان خوسف در این زمینه گفت: مهمترین مشکل ما کارگران، علاوه بر تاخیر ماهانه حوق ومزایای مان؛ وضعیت شکننده معدن قلعه زری است که به دلیل بدهی های انباشته سبب بروز بسیاری از مشکلات شده است.

 

وی عدم تامین به موقع لوازم مورد نیاز مجموعه معدن زری را که به سختی تامین شده یا اصلا تامین نمی شود را ازمشکلات عمده در این خصوص دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات کارگران معدن با سازمان تامین اجتماعی است که بسیاری از مواقع این سازمان، از زدن اعتبار دفترچه های بیمه ما امتناع می ورزد.

 

این کارگر معدن ضمن اشاره به این که با توجه به سختی کار معدن، تمام قسمت های معدن زری شامل کارهای سخت و زیان آور می شود، بیان کرد: متاسفانه علی رغم این که سختی کار معدن و کارگران آن از مرکز و همچنین اداره کل کار و تامین اجتماعی استان به تایید رسیده است اما یکسری کارشکنی هایی توسط ریاست اداره تامین اجتماعی شهرستان بیرجند در این خصوص انجام شده و مانع از امر بازنشستگی همکاران ما در این مجموعه شده است.

 

ع.س اضافه کرد: اداره تامین اجتماعی شهرستان بیرجند سرراه حق بازنشسته ها قد علم کرده تا جیب مدیران میلیونی کشور را پرکند و همکاران ما در معدن زری در آستانه بازنشستگی بسیار در این زمینه، اذیت می شوند.

 

وی ضمن اشاره به مشکلات و بدهی هایی که در راستای عدم مدیریت صحیح معدن در سالهای گذشته سبب بروز این مشکلات (بدیهی 20 میلیارد تومانی) شده است، افزود: این مسائل سبب شده که تاخیر در بازنشستگی کارگران معدن به بالاتر از یکسال نیز برسد که  تقاضای من از مسئولین دولتی آن است که به سرعت در این زمینه ورود پیدا کرده و اولا به کمک مالی مجموعه معدن زری شتافته و ثانیا مانع ورود مدیران خودکامه به مجموعه این معدن شوند تا با روح و روان کارگران بازی نشود.

 

م.ک یکی دیگر از کارگران مجموعه قلعه زری است که در این خصوص می گوید: بنده و نه نفر از دیگر همکارانم؛ سختی کارمان توسط کمیته مشاغل سخت و زیان آور و همچنین اداره کار به تایید رسیده اما کارشنکی های تامین اجتماعی بیرجند اشک همگی ما را در آورده است.

 

وی ادامه داد: مدت دو سال است که پرونده کاری بنده و همکارانم که در شرف بازنشستگی هستیم در پشت کشوهای تامین اجتماعی بیرجند خاک می خورد و از آن خبری نیست.

 

ع.م یکی دیگران از کارگران مجموعه معدن قلعه زری نیز ضمن اشاره به مجموعه مشکلات کارگران این معدن؛ عنوان کرد: مشکلات تونل معدن،افتادن چندین نفر در تونل های کاری معدن و عدم پاسخگویی مسئولان در این خصوص، تاخیر در پرداخت حقوق؛ بدیهی های معدن، عدم پاسخگویی مدیریت جدید معدن زری نسبت به مسائل کارگران، زیربار نرفتن اداره تامین اجتماعی شهرستان بیرجند در بحث بازنشستگی کارگران و غیره از مهمترین این مشکلات است.

 

وی ادامه داد: من وظیفه خود می دانم که از زحمات مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی خراسان جنوبی و رئیس نمایندگی تعاون،کارو رفاه اجتماعی شهرستان خوسف که مجدانه در راستای حل مشکلات کارگران معدن زری تلاش می کنند و دغدغه مند هستند تشکر کرده و امیدوارم که اداره تامین اجتماعی بیرجند نیز، کارگران معادن مختلف استان را به یک چشم ببیند و این اندازه در خصوص بازنشستگی معدنکاران، سنگ اندازی نکنند.

 

حسین هاجری رئیس شورای اسلامی کارگران معدن قلعه زری نیز ضمن اشاره به سخت و طاقت فرسا بودن کار در مجموعه معدن، اظهار داشت: قراردادی بودن کارگران و سخت گیری تامین اجتماعی در خصوص غایبی های کارگران در این معدن، از مهمترین مشغله های فکری کارگران است.

 

وی بازنشستگی پیش از موعد را، تنها یک شعار دانست و یادآور شد: متاسفانه در عمل چنین چیزی واقعیت ندارد.

 

این کارگر معدن ادامه داد: در حال حاضر تعدای از کارگران معدن زری که چندین ماه است حکم بازنشستگی آنها آماده است؛ فقط و فقط به دلیل بدهی معدن و کوتاهی شرکت میناکان مس قلعه زری در خصوص کوتاهی در پرداخت 4 درصد تامین اجتماعی؛ بلاتکلیف مانده اند.

 

هاجری با اشاره به این نکته که بارها کارشناسان و مسئولان تامین اجتماعی به معدن قلعه زری آمده و از نزدیک مشکلات کارگران این مجموعه را لمس کرده اند، بیان کرد: بحث تایید شغلی کارگران معدن، یک مانع بزرگی است که متاسفانه توسط رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان بیرجند در مقابل کارگران این مجموعه گذاشته شده است و حرف من و همکارانم این است که چرا وقتی کار درکل بخش های این معدن، سخت و زیان آور شناخته شده است؛ بهانه تراشی ها در راستای بازنشسته شدن این کارگران که سالها با جان خود در اعماق چاه های معدن ودیگر  این قسمتهای آن کار می کنند ادامه دارد.

 

وی افزود: وقتی خود مسئولان تامین اجتماعی به زبان خودشان، بحث سخت و زیان آور بودن کار همه بخشهای معدن قلعه زری را به زبان آورده چرا پس شاهد نامشخص بودن شرایط بازنشستگی حدود 30 نفر از کارگران این مجموعه هستیم که جزخداوند نمی توانند درد دلشان را به جایی دیگر ببرند.

 

رئیس شورای اسلامی کارگران معدن قلعه زری با اشاره به این که کارگران معدن، بهترین سالهای عمرشان را صادقانه در اعماق چند متری معدن به کار و تلاش می پردازند، متذکر شد: تنها امید این کارگران،بازنشستگی است و این در حالی است که کارشکنی های مسئولان در این خصوص،چیزی جز یاس، ناامیدی و افسردگی برای کارگران به دنبال ندارد.

 

محمد کسایی مسئول نمایندگی تعاون،کارو رفاه اجتماعی شهرستان خوسف نیز مهمترین مشکلات کارگران معدن زری را در بحث امکانات، کمک در بحث توسعه زیرساخت ها، اصلاح استخراج دانست و متذکر شد: مهمترین نیاز در این زمینه، آن است که فرآوری مس در استان انجام شود و جذب سرمایه گذار در این زمینه، بسیار می تواند کارگشا باشد.

 

وی ضمن اشاره به پایین آمدن قیمت جهانی مس، عنوان کرد: به نظر من با توجه به نزدیکی شهرستان خوسف به مرکز استان، چنانچه با کمک سرمایه گذاران بتوانیم کارخانه فرآوری مس را، در محل شهرک شهید رحمانی خوسف احداث کنیم، در بسیاری از هزینه ها و درآمدهای معدن صرفه جویی می شود.

 

سید حجت زینلی مدیر عامل معدن زری در بحث مشکلات کارگران این معدن، اذعان کرد: با توجه به قیمت جهانی مس و با وجود این که معدن، دارای بدهی از سنوات قبل بوده تلاش می شود تا کارگران هیچ گونه حقوق معوقه نداشته باشند و باید تولید افزایش پیدا کند.

 

وی با اشاره به این نکته که قیمت جهانی مس،از اوایل سال 94 روند نزولی داشته است، گفت: بازپرداخت بدیهی های پیشین و افزایش تولید از اهداف اصلی شرکت بوده که انتظار می رود ضمن برگزاری مجمع و تصویب سهامداران، بتوانیم با افزایش سرمایه به این اهداف دست پیدا کنیم.

 

مدیر عامل معدن قلعه زری خوسف در خصوص بازنشستگی کارگران و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور که در حال حاضر جزو مشکلات عمده کارگران است، ابراز کرد: شرکت مطابق قانون عمل می کند اما امید آن است که با همکاری دستگاه های مربوطه، این قانون بروز رسانی شود تا مشکلات کارگران حل و حقی از آن ها تضییع نگردد.

 

مجید درویشی مدیر کل سازمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان در بحث شرایط بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور، یادآور شد: مطابق با بخش اول بند(ب) تبصره 2 قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور، داشتن حداقل 20 سال متوالی و یا 25 سال متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان آور که در هردو مورد، باید حق بیمه مدت مذکور را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند؛ بدون در نظر گرفتن شرایط سنی می توانند درخواست خویش را به ادارات کار و امور اجتماعی استان ها جهت طرح در کمیته های استانی ارائه کنند.

 

وی افزود: پس از تایید مشاغل در کمیته های سخت و زیان آور؛ تطبیق مشاغل تایید شده در آراء کمیته های زیان آور و لیست های ارسالی در تامین اجتماعی استان مورد بررسی قرار می گیرد.

 

مدیر کل سازمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی در پایان با اشاره به این نکته که سازمان با تمام وجود پیگیر حق و حقوق کارگران استان و از جمله کارگران معدن قعه زری است، اضافه کرد: تمام کارگران و عزیزانی که در بحث بازنشستگی، کارهای سخت و زیان آور و همچنین مسائل مرتبط با آن هرگونه سوال، انتقاد و یا پیشنهادی داشته باشند می توانند با شماره روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی استان 05632423511 تماس حاصل فرمایند و قطعا پاسخگویی شفاف به آنان، در این زمینه صورت خواهد گرفت.

 

طبق این گزارش، امیدواریم با همت مسوولان، تلخی سختی کار معدن کاران به حلاوت دریافت حقوق آن ها شیرین شود.