خدمت به زائران نباید به حرم مطهر رضوی محدود شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیسی طی سخنانی در دیدار با شهردار، رئیس و اعضای شورای شهر و معاونان و مشاوران شهرداری مشهد از همکاری و هم آهنگی نهادهای مسئول در امر زیارت به‌عنوان یک ضرورت یاد و عنوان کرد: حداقل انتظار این است که در مجموعه شهر و مدیریت شهری مشهد مقدس، مسأله زائرمحوری مورد توجه ویژه و در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: مشکلاتی هم چون پارکینگ، تردد، اسکان و ... در حال حاضر وجود دارد که باید با تجمیع ظرفیت‌ها نسبت به رفع آن‌ها در محدوده حرم مطهر و حریم حرم گام برداریم و بتوانیم زمینه زیارتی آسان و همراه با آرامش و معرفت را برای زائران فراهم آوریم.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حضور زائران در مشهد مقدس محدود به تعطیلات و مناسبت‌ها نیست، تصریح کرد: امروز ارادتمندان حضرت رضا(ع) از هر فرصتی برای تشرف به مضجع منور ایشان استفاده می‌کنند و ما نیز متناسب با این امر باید یک برنامه‌ریزی منسجم و جامع برای خدمت‌رسانی در ایام مختلف سال داشته باشیم.

رئیسی با اشاره به هفت بند مورد تأکید مقام معظم رهبری در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این حکم مسائل اساسی و بسیار مهمی را مطرح کردند که همه ما باید خودمان را مخاطب آن‌ها بدانیم و در راستای تحققشان گام برداریم.

وی با یادآوری تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی بر حمایت از محرومان و مستضعفان، گفت: ما در شهر مشهد مقدس برای زائرانی که از نظر اقتصادی متوسط به بالا محسوب می‌شوند، محل اسکان و پارک ماشین داریم، اما جایگاه زائران متوسط به پایین در این شهر کجاست؟ گروه‌های زیارتی و کاروان‌هایی که به زیارت مشرف می‌شوند چه وضعیتی دارند؟ این‌ها مسائلی است که مجموعه دست‌اندرکاران باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی کنند.

کمپ؛ اسکانی برای شرایط اضطراری

رئیسی از کمپ‌ها به‌عنوان محل اسکان در وضعیت اضطرار یاد و عنوان کرد: در شهری که همه‌روزه زائران از راه‌های مختلف هوایی و زمینی به آن وارد می‌شوند، نباید بنای کار ما بر اسکان در کمپ باشد.

وی افزود: ما باید بررسی کنیم که متناسب با تعداد زائران مکان اسکان وجود دارد یا خیر. اگر موجود هست که باید سامانه‌هایی را برای اطلاع‌یابی نیازمندان ایجاد کنیم. اما اگر تعداد تخت‌ها کم هستند، یا قیمت‌ها برای عموم زائران مناسب نیست، باید تمهیدی اندیشیده شود.

تولیت آستان قدس رضوی از احداث زائرسراهای ارزان‌قیمت و دارای دسترسی مناسب به‌عنوان راه‌حل رفع این مشکل نام برد و گفت: ما در نظر داریم که 8 زائرسرا در مکان‌های نزدیک به حرم مطهر و 4 زائرسرا در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس ایجاد کنیم که زائران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

زیارت؛ مسأله اول مشهد

رئیسی با تأکید بر اینکه ما مخالف ایجاد واحدهای تجاری نیستیم، گفت: اما باید توجه داشته باشیم که مسأله اول در مشهد مقدس، مقوله زیارت است. زائران در شهرهای خودشان هم می‌توانند به اموری هم چون خرید بپردازد، اما آنچه باید اینجا محور برنامه‌ها و اولویت کارها باشد، زیارت مضجع منور حضرت رضا(ع) است و مابقی مسائل در مرتبه‌های بعد تعریف می‌شوند.

رعایت معماری اصیل و اسلامی

وی هم‌چنین به موضوع معماری ایرانی و اسلامی اشاره و عنوان کرد: امروز در محدوده حرم مطهر فضایی نورانی، معطر و دارای معماری اسلامی و اصیل ایجادشده است. اما وقتی از این محدوده خارج می‌شویم، اسامی عجیب و نوعی دیگری از معماری و نگاه را مشاهده می‌کنیم که هیچ تناسبی با فضای قدسی حرم مطهر ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه در ساخت‌وسازهای آستان قدس رضوی و تمام امور عمرانی شهری باید رعایت اصول معماری اصیل اسلامی موردتوجه قرار گیرد، افزود: مجموعه مدیریت شهری نیز باید در این زمینه اقدامات عینی و اجرایی را در دستور کار قرار دهد.

یک درخت هم نباید قطع شود

فضای سبز اشاره و تأکید کرد: باغات به‌مثابه شش‌های شهر هستند و نباید اجازه دهیم که یک اصله درخت هم بدون دلیل قطع شود.

وی با تأکید بر اینکه سیاست ما حفظ باغات و عدم‌تغییر کاربری و قطع درخت‌هاست، گفت: مسأله ما فقط ساختمان‌سازی و ایجاد واحد تجاری نیست. به‌طورقطع منافع اقتصادی برای آستان قدس رضوی مهم است، اما این فرع بر مسأله مهم‌تری است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: ما بر حفظ باغات آستان قدس رضوی در سراسر کشور تأکید داریم و اگر هم درجایی به دلیل خشکی یا هر مسأله دیگری درختی قطع شد، حتماً باید جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود.

وی به باغ‌ ملک‌آباد نیز اشاره و عنوان کرد: ملک‌آباد تنها محلی برای آستان قدس رضوی نیست، بلکه فضایی است که در تلطیف هوای شهر مشهد بسیار تأثیر دارد و نسبت به حفظ آن باید تلاش کرد.

رئیسی از باغات آستان قدس رضوی به‌عنوان «حقوقی که مردم از آن بهره‌مند هستند» یاد و تأکید کرد: با قطع درختان، این حق دچار مخاطره می‌شود و اگر محاسبه هزینه فایده نسبت به این کار داشته باشیم، درمی‌یابیم که فایده فعالیت‌هایی مانند ایجاد مجتمع‌های تجاری در این مناطق، در برابر آنچه از دست می‌دهیم، بسیار کمتر است.

اقدام عاجل برای رفع مشکلات زائران

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که اعضای شورای شهر در خصوص خدمت‌رسانی به زائران مطرح کرده بودند، به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: ما باید برای رفع تعدادی از این مسائل اقدامات عاجلی را انجام دهیم. برخی از امور نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت هستند، اما کارهایی را هم می‌توانیم به‌سرعت انجام دهیم که باید نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشیم.

رئیسی درباره موضوع ایجاد سایه‌بان در صحن‌های حرم مطهر که توسط اعضای شورای شهر مطرح‌شده بود، گفت: در این زمینه نظرات مختلفی مطرح می‌شود که مابعد از بررسی کارشناسی نسبت به آن‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

رئیسی درباره ایجاد فضای استراحت موقت برای زائران نیز گفت: این موضوع نیز مسأله است که باید نسبت به آن کار کارشناسی صورت بگیرد و راه‌حلی اندیشیده شود.

تولیت آستان قدس رضوی بر بهره‌گیری از نظرات گوناگون در راستای خدمت‌رسانی به زائران تأکید و عنوان کرد: ما در قالب کارگروه‌های تخصصی اقتصادی، فرهنگی، اراضی و موقوفات و امداد مستضعفان با حضور همکاران آستان قدس رضوی، خدام و عموم فرهیختگان و صاحب‌نظران درصدد بررسی امور مختلف هستیم و می‌توانیم امور مشترک بین آستان قدس و شهرداری را نیز در قالب کارگروه‌های مشترک پیگیری کنیم.

سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد نیز طی سخنانی در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه 50 درصد از اراضی مشهد مقدس متعلق به آستان قدس رضوی است، گفت: همکاری آستان قدس رضوی و شهرداری، جزو لاینفک مدیریت شهری مشهد مقدس است.

وی هم‌چنین به مشکلات بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اشاره کرد و همکاری و همراهی آستان قدس رضوی را در این زمینه خواستار شد.

محسن انتظاری هروی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز به ارائه گزارشی درباره اولویت‌های کاری مجموعه شورای شهر و شهرداری پرداخت و گفت: آستان قدس رضوی جایگاه ویژه‌ای در امور مختلف فرهنگی، اقتصادی ، اجتماعی و عمرانی دارد و در صورت برقراری تعاملات دوسویه می‌توانیم نسبت به رفع مشکلات شهروندان و زائران بیش‌ازپیش گام برداریم.

تعدادی از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری نیز در این جلسه به ارائه نقطه نظرات خود درباره امور گوناگون مربوط به آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد پرداختند.