هشدار دامپزشکی سرخس در مورد بیماری تب کریمه کنگو

عباس باغبان نژاد گفت: با توجه به شروع فصل گرما در شهرستان سرخس و درنتیجه افزایش فعالیت و زادوولد کنه‌های ناقل بیماری تب کریمه کنگو، احتمال بروز و انتشار این بیماری کشنده و خطرناک افزایش می‌یابد.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس افزود: یکی از راه‌های انتقال تب کریمه کنگو، گزش انسان توسط کنه آلوده به ویروس این بیماری است که معمولاً در افراد مرتبط با دام مانند دامداران، دلالان دام، سلاخان، قصابان و روستائیان اتفاق می‌افتد و همچنین مصرف گوشت حاصل از کشتار غیرمجاز و خارج از کشتارگاه دام می‌تواند منجر به ابتلا و احتمالاً مرگ افرادی شود که حتی در شهر زندگی می‌کنند و با دام زنده ارتباط هم ندارند.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان سرخس در سال‌های قبل رد پای بیماری تب کریمه کنگو مشاهده شده است و با توجه به گردش ویروس بیماری در جمعیت کنه‌ها و انتقال عمودی (از کنه به تخم و نسل بعدی) و با توجه به اینکه کنه‌ها در شرایط بسیار سخت زنده می‌مانند، به همین دلیل خطر ابتلا به این بیماری در صورت در معرض قرار گرفتن بسیار بالا است.

 

باغبان نژاد تصریح کرد: برای پیشگیری از این بیماری خطرناک مشترک رعایت نکات بهداشتی در نگهداری دام و جایگاه  دام که زیستگاه این ناقلین است و انجام سم‌پاشی اصولی در فواصل زمانی موردنیاز بسیار راه گشا خواهد بود.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس در پایان گفت: یکی از راه‌های ساده پیشگیری از این بیماری در مناطق شهری، اجتناب از مصرف گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی است.