ساخت یکی از بزرگترین سماورهای سنگی جهان در چناران

جواد زنگنه ابراهیمی، رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان چناران در گفتگو با ندای چناران از ساخت سماور سنگی 10 تنی توسط هنرمند چنارانی خبر داد.

 

وی در تشریح این خبر گفت: این سماور بزرگ سنگی توسط شرکت پارینه سنگی طوس در محل بنیاد تعاون زندانیان در اردوگاه کاردرمانی شهرستان چناران در حال ساخت است و مراحل تراش حجم آن تقریباً تمام شده است و طی چند روز آینده جهت نصب به بوستان کوهسنگی مشهد منتقل می شود.

 

وی افزود: وزن این سمار ده تن بوده که متشکل از  هفت قطعه سنگ بزرگ که وزن هر قطعه از 500 کیلو تا 2 و نیم تن متغیر است ارتفاع آن با پایه زیرین آن به حدود 5 متر می رسد .

 

رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان چناران با بیان اینکه این سماور به سفارش شهرداری مشهد، جهت قرار گرفتن در بوستان کوهسنگی این شهر آماده سازی می شود ، گفت: مدیریت این پروژه بر عهده آقای معمر، از اساتید صنایع دستی شهرستان و استان می باشد و البته چند هنرمند دیگر استانی نیز ایشان را در اجرای این طرح بزرگ یاری می رسانند.

 

زنگنه ابراهیمی خاطر نشان کرد: پایه این سماور در پارک کوهسنگی نصب شده است و قلم زنی قوری آن نیز انجام شده است اما قلم زنی سماور در محل و بعد از نصب کامل انجام می شود.