ریزگردهای ترکمنستان و افغانستان نصیب خراسان رضوی شد

چندی پیش خبرهایی مبنی بر معرفی زابل به عنوان آلوده ترین شهر جهان دست به دست می چرخید اما آن قدر مسئولان دست دست کردند که حالا خراسان رضوی به خس خس افتاده و میزبان ریزگردهای افغانستان و ترکمنستان شده است.

 

سال پیش تنها اهواز بی هوا بود و امسال به یمن ابتکار و پشتکار، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در گرد و غبار ریزگرد بی هوا خواهد ماند و خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

فرخ لقا امینی، کارشناس هوا و جو اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در گفت و گو با نبض شهر با اشاره به وجود کانون های داخلی و خارجی ریزگرد ها، بیان کرد: بر اساس شناسایی اداره کل منابع طبیعی، منطقه ترکمنستان و افغانستان دو کانون خارجی برای ریزگردها محسوب می شوند که استان خراسان رضوی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

 

وی با اشاره به کانون های داخلی برای تولید ریزگرد ها، اظهار کرد: در استان 15 کانون گرد و غبار و فرسایش بادی، در 13 شهرستان شناسایی شده است که تایباد، تربت جام، خواف، گناباد، رشتخوار، مه‌ولات و سرخس عضو این کانون ها محسوب می شوند.

 

کارشناس هوا و جو اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضویبا تأکید بر اینکه در کشور دو کانون گرد و غبار وجود دارد، تصریح کرد:ریزگرد های خوزستان و اهواز بیشتر تحت تاثیر عراق بوده و سیستان و بلوچستان و کرمان نیز تحت الشعاع بادهای 120 روزه است که تا گناباد را تهدید می کند.

 

وی عنوان کرد:خراسان رضوی اقلیمی خشک و بیابانی دارد با این وجود تخریب منابع طبیعی، و جنگ زدگی کشورهای همسایه و تخریب پوشش گیاهی شیوع ریزگرد ها را دو چندان می کند.