سنگ‌قبر سرباز نادر به سرقت رفت+ عکس

سنگ‌قبری تاریخی، منسوب به یکی از سربازان نادرشاه افشار، در روستای بقمچ شهرستان چناران به سرقت رفت.

زمان دقیق این سرقت مشخص نیست. چند روز پیش مردم روستا با مراجعه به قبرستان، متوجه می‌شوند که این اثر باستانی در محل خودش نیست و گمان می‌کنند که مسئولین اداره میراث فرهنگی آن را به محلی امن منتقل کرده‌اند اما با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که به سرقت رفته است.

این در حالی است که چند روز پیش، دو فرد ناشناس به روستا آمده و از اهالی محل، سراغ قبرستان را گرفته‌اند.

جواد زنگنه ابراهیمی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان چناران نیز در گفت‌وگو با ندای چناران ضمن تأیید سرقت شدن این اثر تاریخی، اظهار داشت: تابه‌حال بررسی در خصوص این‌که این سنگ‌قبر مربوط به چه دوره‌ای است و آیا محمدتقی بیگ، سرباز نادرشاه بوده است یا نه، انجام نشده و با متون تاریخی مطابقت داده نشده است که بتوان اصالت آن را تأیید یا رد کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این سنگ‌قبر از نوع سنگ‌های لوحی مربوط به دوره قاجاریه باشد که چند نسل پس از نادرشاه تهیه‌شده و بر آن مزار قرار گرفته است و احتمالاً عبارت «سنگ‌قبر سرباز نادر»، سارقان را تحریک کرده که این سند را سرقت کنند و به فروش برسانند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان چناران خاطرنشان کرد: مراتب به همراه عکس سنگ‌قبر به پلیس امنیت، اطلاع داده شده است و اگر جایی کشف شود و بخواهد از کشور خارج شود، جلوی آن گرفته می‌شود.

زنگنه ابراهیمی افزود: این سنگ‌قبر نمی‌تواند قیمتی باشد چراکه از این قدیمی‌تر نیز در شهرستان وجود دارد و سرقت هم نشده است.

شایان‌ذکر است اهالی دهستان بقمچ، از محمدتقی خان بیگ از آن جهت که در رکاب نادر به قتل رسیده است، به‌عنوان شهید یاد می‌کنند اما بر روی سنگ‌قبر عبارت مقتول نوشته شده است.

چند ماه پیش پایگاه خبری ندای چناران به جهت معرفی آثار باستانی شهرستان، عکسی از این سنگ قبر در کنال تلگرامی خود منتشر کرد و از این رو برخی مقامات محلی ادعا کرده اند که این تبلیغ و معرفی سبب شده است عده ای به فکر سرقت آثار تاریخی روستا بیافتند.