مشهد ۲۰۱۷ زمینه احیای گفت‌وگومحوری سیره رضوی را فراهم می‌کند

سید رضا صالحی‌امیری امشب در گردهمایی مدیران رسانه‌ها از ویژه برنامه‌های مشهد 2017 در محل هتل آرمان مشهد اظهار داشت: امام رضا(ع) باب گفت‌وگو و تعامل را آغاز کردند و به عنوان یک سنت و سیره مهم امروز این فرهنگ در اختیار ما قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فرهنگ تعامل و گفت‌وگو می‌تواند هم در زمینه تامین منافع ملی کارساز باشد و هم از سوی دیگر حل مشکلات جهان اسلام را می‌توان از طریق در دستور کار قرار دادن این فرهنگ مدنظر قرار داد.

صالحی امیری تصریح کرد: پایتختی فرهنگی جهان اسلام که از سوی مشهد مقدس تقبل شده است می‌تواند زمینه را برای همدلی و همراهی جهان اسلام فراهم کند؛ 30 دستگاه استانی و 17 دستگاه ملی در زمینه شکل گیری و اجرایی شدن این رخداد دخیل هستند که باید از آنها تشکر کرد.

وی افزود: رسالت مشهد مقدس تاکنون پایتختی فرهنگی کشور بوده است و طی مراسمی که فردا صورت خواهد گرفت به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی خواهد شد و دور نیست روزی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان مطرح شود.

صالحی امیری افزود: امام رضا(ع) به عنوان مبدع و مبتکر گفت‌وگوی میان ادیان باب تعامل و گفت‌وگو را باز کردند و مشهد 2017 می‌تواند بعد از 12 قرن بار دیگر این فرهنگ را احیا کند.گفتمان رضوی از فجر 95 تا فجر 96 به جهان صادر خواهد شد و جهان خواهد فهمید که امام رضا(ع) منادی صلح و وحدت و همدلی در جهان است.

وی با بزرگ خواندن رخداد مشهد 2017 ادامه داد: مشهد 2017 نماد بارز یک دیپلماسی فرهنگی است و این شکل از دیپلماسی در جان امروز عمیق‌ترین و پایدارترین نوع دیپلماسی است و مشهد از فردا به عنوان مرجع و مامن گفت‌وگوهای فرهنگی معرفی خواهد شد.