رویداد مشهد 2017 فرصتی برای توسعه گردشگری فرهنگی و مذهبی

 محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری روز سه شنبه در جریان دیدار اعضای کارگروه ملی زیارت با تولیت آستان قدس رضوی گفت : مشهد به دلیل وجود بارگاه منور رضوی کانون توجه مشتاقان زیارت بوده و هست. 

 

وی با بیان اینکه به دنبال توسعه فرهنگ حسنه زیارت در کشور هستیم؛ تصریح کرد: رویداد مشهد 2017 فرصت مناسبی برای گسترش فرهنگ رضوی در گستره جهان اسلام است. 

 

شریعتمداری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که بقاع متبرکه قطب های فرهنگی و معرفت هستند ،افزود: بارگاه حضرت ثامن الحجج (ع) همچون ستاره ای در کشور نور افشانی می کند. 

 

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به فعالیت مجدد کارگروه ملی زیارت، تاکید کرد: تلاش همه ما در این کارگروه، ایجاد شرایط زیارت مناسب، برای تمامی زائران است. 

 

وی به تدوین برنامه ششم و لایحه بودجه سال آینده نیز اشاره و خاطر نشان کرد: موضوع ردیف بودجه زیارت با جدیت پیگیری می شود. 

 

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین گزارشی در خصوص ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی، احیاء و رونق تولید، توسعه محور شرق و تامین آب استان های شرقی ارائه کرد. 

 

بارگاه منور رضوی قطب‌ فرهنگی و معنوی ایران اسلامی 

 

تولیت آستان قدس رضوی نیز تسهیل امر زیارت را یک راهبرد مهم برای حفظ ارزش ‌های اسلامی در جامعه دانست و گفت: تشرف به زیارت ائمه معصومین (ع) از جمله اقدامات اثباتی و ایجابی است که می‌ تواند نقش به سزایی در کاهش ناهنجاری‌ ها و آسیب‌های اجتماعی داشته باشد. 

 

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی افزود: بارگاه منور رضوی قطب‌ فرهنگی و معنوی ایران اسلامی است و آستان‌ های مقدس امامزادگان هر یک ستارگانی در آسمان هدایت الهی برای مردم شریف ایران به شمار می روند. 

 

وی حرم امام رضا (ع) را عطیه ‌ای الهی برای کشور ایران دانست و گفت: از آنجا که زیارت بارگاه ائمه معصومین (ع) ذاتا برای مردم جاذبه دارد؛ بنابراین نیازی نیست مسئولان برای این مهم تبلیغی داشته باشند؛ بلکه باید موانع را از پیش پای زائر برای زیارت بردارند. 

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: زائر برای زیارت باید با امنیت، آرامش و آسایش خاطر سفر کند و هر مشکل و حادثه‌ ای در مسیر زیارت، می‌ تواند برای سال ‌های طولانی کدورت و ناراحتی را در ذهن زائر از سفر به مشهد مقدس به جای گذارد. 

 

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: وظیفه مسئولان است که تا حد امکان اجازه ندهند خاطره تلخی از سفر به بارگاه شریف رضوی در ذهن زائری بماند زیرا هر خاطره ناخوشایندی که در مسیر تشرف به زیارت حضرت رضا (ع) در ذهن زائر باقی بماند، بازگو می ‌شود و بر دیگران نیز تاثیر می ‌گذارد. 

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه یکی از برکات مهم زیارت مصون سازی جامعه در برابر تهاجمات فرهنگی است، افزود: یکی مهمترین راهکارها برای برطرف کردن اضطراب‌ های روحی و روانی در جامعه توسعه معنویت و یکی از موثرترین‌ روش ‌ها برای آن توجه به مقوله زیارت است. 

 

وی گفت: زیارت از بهترین روش ‌ها برای ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاق عمومی در کشور بوده و به طور قطع یکی از مهمترین وظایف کارگروه زیارت نیز باید تسهیل امر زیارت باشد. 

 

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر ضرورت نگاه جامع و همه جانبه به نیازهای زائران گفت: مقوله زیارت حضرت رضا (ع) تنها به حرم مطهر رضوی محدود نمی ‌شود، بلکه تمام نیازهای زائران از زمان حرکت از مبداء تا زمان بازگشت باید احصا و تامین شود. 

 

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تسهیل شرایط زیارت را وظیفه همه مسئولان و متولیان امر در همه نهادهای مرتبط دانست و اضافه کرد: باید تمام فرایندهای دخیل در مقوله زیارت شامل جاده، ریل، راه، هتل، خیابان و ... در این زمینه مورد توجه باشند.