وعده هایی که شوری آب را شیرین نکرد

بر اساس شنیده ها، بوربورها، طایفه ای بودند که درتهران زندگی می کردند و در زمان های بسیار قدیم در بلندی های جنوب روستای فعلی ساکن و چون به مرور جمعیت آن ها زیاد می شوند و از بلندی ها، پایین می آیند و در محل کنونی ساکن می شوند و نام محل خود را بوربور می نامند.

حالا که این روستا شرایط بسیار مناسبی به لحاظ کشاورزی و دام داری دارد، اما اهالی این روستا از نبود آب آشامیدنی و بهداشتی رنج می برند.
 
چند روز قبل بود که یکی از ساکنان این روستا به دفتر اترک نیوز تماس گرفت و خواستار تهیه یک گزارش خبری از وضعیت نامناسب آب آشامیدنی این روستا شد تا شاید بار دیگر با تهیه گزارشی درباره آن، مسئولان استان متوجه رنج آنان از این مشکل چندین ساله اهالی بوربور شوند.
 
در همین زمینه اترک نیوز نیز تماس هایی را با چند نفر از اهالی این روستا برای تشریح وضعیت آب آشامیدنی و تماس هایی را با مسئولان مرتبط با این قضیه داشت که در همین راستا، اسدالله اسعدی، کشاورز 58 ساله اهل روستای بوربور در مورد مشکل آب شرب روستایش می گوید: یک حلقه چشمه در روستای بالادست این روستا وجود دارد که در سال 1344 اهالی این روستا با هزینه خود توانستند لوله کشی آب از این چشمه به روستا را انجام دهند.
 
اسعدی افزود: یک مخزن آبی نیز در داخل روستا آماده کردیم که آب لوله کشی از چشمه به این مخزن وارد می شد و اهالی روستای از این آب استفاده می کردند.
 
وی گفت: اما بر اثر خشکسالی های پی در پی این چشمه خشک شد و سازمان جهاد کشاورزی نیز یک حلقه چاه عمیق در یک کیلومتری این روستا حفر کرد اما آب این چاه نیز پس از مدتی شور شد.
 
آبرسانی با تانکر
وی در ادامه عنوان کرد: چند سالی است که اهالی این روستا از آب این چاه فقط برای مصارف بهداشتی، شست و شو و آب دهی به دام و احشام خود استفاده می کنند و آب شرب و آشامیدنی اهالی روستا توسط تانکرهای سیار شرکت آب و فاضلاب روستای شهرستان بجنورد به این روستا منتقل می شود.
 
اسعدی همچنین گفت: در برخی از مواقع در فصل تابستان به علت گرمای هوا، آب داخل تانکرهای مستقر در روستا خیلی داغ و غیر بهداشتی می شود و استفاده از آب داخل این تانکرها امکانپذیر نیست.
 
وی در ادامه عنوان کرد: چند سال قبل از سد شیرین دره لوله کشی آب برای آبیاری زمین های کشاورزی این روستا انجام شد و کشاورزان این روستا از این آب برای مصارف کشاورزی خود برخوردار شدند اما هنوز قول مسئولان برای لوله کشی آب برای تامین آب آشامیدنی این روستا و روستاهای پیرامونی عملی نشده است هر چند که برای تحقق این وعده بسیار پیگیر بوده ایم.
 
اسعدی همچنین خاطر نشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان از سال گذشته نسبت به کارگذاری سیستم آبیاری قطره ای در مزارع و باغات این روستا اقدام کرده است و این اتفاق برای ما بسیار خوش یمن است اما هنوز مشکل آب آشامیدنی اهالی روستا را رنج می دهد.
 
وی گفت: 58 سال سن دارم اما 40 سال است که شاهد ناراحتی اهالی روستای بوربور از وضعیت آب آشامیدنی شان هستم.
 
مهاجرت روستائیان به شهر
هاشمی از دیگر اهالی روستای بور بور درباره وضعیت آب این روستا نیز می گوید: آب چاه عمیق این روستا شور و غیر قابل شرب است و اهالی روستا فقط برای شست و شو و مصارف بهداشتی از آن آب استفاده می کنند.
 
وی همچنین افزود: آب آشامیدنی اهالی روستا توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان بجنورد از شهر بجنورد یا روستای برج منطقه پیش قلعه تامین و به داخل سه تانکر مستقر داخل روستا ریخته می شود و آبیار این سه تانکر با گرفتن 500 ریال به ازای هر گالن 20 لیتری آب را میان روستاییان تقسیم می کند.
 
هاشمی گفت: حدود هفت سال است که آب آشامیدنی روستای بوربور به این شیوه تهیه می شود و در اختیار اهالی روستا قرار می گیرد.
 
وی یادآور شد: طی این سال ها، نمایندگان منتخب ما دائم به بخشداری مرکزی، فرمانداری و شرکت آب و فاضلاب روستایی برای حل این مشکل مراجعه می کنند تا شاید برای انتقال آب سد شیرین دره به این روستاهای مشکل دار گشایشی شود که هنوز چشمان ما به آب سد شیرین دره روشن نشده است.
 
مسئولان قول داده اند اما عمل نه!
محمد رحیم رحمانی، دهیار روستای بوربور با اشاره به جمعیت دو هزار و 160 نفری این روستا اظهار کرد: چند سالیاست که آب آشامیدنی این روستا با تانکرهای سیار آب و فاضلاب روستایی شهرستان بجنورد تامین می شود و اهالی روستا نیز در صف این تانکر و پرکردن گالن های آب خود بخشی از وقت روزمره خود را صرف می کنند.
 
وی با بیان اینکه دهیار قبلی خیلی پیگیر حل این مشکل و رفت و آمد به ادارات مربوطه بود، افزود: بنده نیز پیگیرم اما متاسفانه به نتیجه ای نرسیده ام.
 
رحمانی گفت: مسئولان، چشم گفته اند اما هنوز بوربور برای انتقال آب آشامیدنی از سد شیرین دره به این منطقه یک نیم کردار از مسئولان استان ندیده اند.
 
وی خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر شماری از اهالی روستا به دلیل مشکل آب آشامیدنی، امکانات ضعیف و اشتغال به بجنورد مهاجرت کرده اند.
 
محمد علی نودهی، بخشداری مرکزی شهرستان بجنورد درباره مشکل آب شرب روستای بوربور اظهار کرد: در منطقه شهرستان بجنورد حدود 15 روستا بر اثر خشکسالی های اخیر و بارندگی های کم فصلی، در فصل تابستان با قطعی یا با کاهش حجم آب روبرو می شوند و آب و فاضلاب روستایی شهرستان بجنورد نیز با تانکرهای سیار برای آنان آبرسانی می کنند.
 
جوشش آب شور از چاه عمیق
وی افزود: روستای بوربور تنها روستای شهرستان بجنورد است که آب چاه عمیق آن شور است و آب آشامیدنی بهداشتی برای مصرف ندارند بنابراین شرکت آب و فاضلاب روستایی با تانکر سیار به این روستا آبرسانی می کند.
نودهی با بیان اینکه چند سالی است که تامین آب شرب این روستا و روستاهای پیرامونی بوربور از سد شیرین دره در طرح های شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تعریف شده است، گفت: اما هنوز به علت کمبود اعتبارات این لوله کشی ها تکمیل نشده است.
 
وی با اشاره به این مطلب که تاکنون فقط لوله کشی از سد شیرین دره به روستای بدرانلو انجام شده است، افزود: مابقی انجام لوله کشی باقی مانده است درصورتیکه وضعیت تخصیص اعتبارت مساعد شود به طور یقین روستای بوربور و دیگر روستاهای پیرامونی آن نیز از آب سد شیرین دره برخوردار می شوند.
 
فرماندار: پیگیری می کنم
موسی حاجی زاده، فرماندار شهرستان بجنورد در این باره عنوان کرد: هم اکنون اطلاعات کاملی نسبت به وضعیت آب شرب روستای بوربور در اختیار ندارم، با این وجود، موضوع را پیگیری خواهم کرد.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه شماری از روستاهای شهرستان بجنورد با مشکل تامین آب آشامیدنی روبرو هستند و با تانکرهای سیار به آنان آبرسانی می شود، عنوان کرد: تنها راهکار حل این مسئله تکمیل مجتمع آبرسانی از سد شیرین دره به مناطق روستایی این شهرستان است که متاسفانه هنوز این پروژه تکمیل نشده است.
 
اسماعیل پهلوانی، مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان بجنورد نیز در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز نیز گفت: در تابستان سال گذشته ناگزیر شدیم که به 15 روستای شهرستان بجنورد با تانکر آبرسانی کنیم تا نیاز آب آشامیدنی آنان مرتفع شود.
 
پهلوانی گفت: این شرکت انجام لوله کشی از سد شیرین دره به روستاهای پایین دست این سد در شهرستان بجنورد را در دستور کار دارد، با این وجود، اجرای این پروژه ملی نیازمند اختصاص اعتبارات بسیار زیادی است که متاسفانه اعتبارات سالانه این پروژه به طور کامل اختصاص داده نمی شود.
 
پولی برای خرید دستگاه آب شیرین کن نیست
وی تصریح کرد: در عین حال، برای حل موقت این مشکل خرید دستگاه آب شیرین کن برای تصفیه آب شور چاه عمیق روستای بوربور را در دستور کار قرار داده ایم اما به علت عدم تخصیص اعتبار مصوب شده، هنوز این دستگاه خریداری نشده است.
 
حسن زاده، معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی درباره خرید دستگاه آب شیرین کن گفت: مبلغ خرید این دستگاه در بودجه سال مالی 94، 50 میلیون تومان مصوب شد اما متاسفانه اعتبارات ماده 180 صفر شد و این دستگاه نیز خریداری نشد.
 
وی تصریح کرد: اعتبار خرید این دستگاه در بودجه سال مالی 95 پیش بینی خواهد شد که امیدوار هستیم اعتبار آن اختصاص داده شود.
 
مسعود مهربان، رئیس اداره طرح و برنامه شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی درباره وضعیت اجرای پروژه مجمتع آبرسانی از سد شیرین دره به روستاهای پایین دست این سد، اظهار کرد: ادامه اجرای این پروژه که باید از محل منابع ملی و استانی تامین اعتبار شود با کمبود اختصاص اعتبار روبرو شده است.
 
وی با بیان اینکه با بهره برداری از این مجتمع 70 تا 80 درصد از روستاهای پایین دست این سد واقع در شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان را پوشش می دهد، گفت: در حال حاضر فقط بخشی از پروژه اجرایی شده است و بخش عمده ای از اجرای پروژه به اعتبارات بسیار زیادی نیاز دارد.
 
مهربان در خاتمه با یادآوری این مطلب که از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور نیز اعتباری برای این پروژه مصوب شد، افزود: هنوز این اعتبارات نیز اختصاص نیافته است.