فروش اوره در بازار داخلی به ضرر پتروشیمی است

سید اسماعیل موسوی، مدیر عامل مجتمع پتروشیمی خراسان در این باره اظهار کرد: ظرفیت تولید مجتمع پتروشیمی خراسان 500 هزار تن است که وزارت نفت این مجتمع را به توزیع نیمی از این حجم تولید در بازار داخلی ملزم کرده است.

موسوی با تصریح بر این مطلب که فروش این محصول در بازار داخل با قیمت های داخلی به ضرر این مجتمع است، گفت: تولید این محصول با صادرات آن به بازارهای خارجی سود زا است که قیمت آن در بازارهای خارجی گران تر از قیمت بازار داخلی است.
با این وجود، وی عنوان کرد: برای حفظ امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی کشور تابع سیاست های وزارت نفت هستیم هر چند که توزیع این محصول به بازار داخلی با قیمت هایی که مبادله می شوند برای این مجتمع زیان ده است.
وی در بخشی دیگر از سخن خود به انجام اورهال واحد آمونیاک این مجتمع نیز اشاره کرد و گفت: واحد آمونیاک در صنایع پتروشیمی از لحاظ صنعتی و تجهیزات کنترلی، واحدی پیچیده است که مدیریت این واحد کاملا تخصصی است.
این مدیر عامل با بیان اینکه 20 سال از عمر کارکرد دستگاه های این واحد در مجتمع پتروشیمی خراسان می گذرد، عنوان کرد: دستگاه های این واحد به تعمیرات تخصصی نیاز داشتند که حتی طراح این واحد نیز اعلام کرده بود دستگاه استری پر این واحد بیش از عمر استاندار جهانی کار کرده است و باید تعویض شود.
وی خاطر نشان کرد: سه سال قبل، برای اورهال این واحد به منظور افزایش حجم تولیدات و جلوگیری از توقف تولید برنامه ریزی شده بود که اخیرا عملیات اورهال آن با توقف تولید به مدت 35 روز انجام شد.
وی با بیان اینکه برای اورهال این واحد 40 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع جاری این مجتمع هزینه شد، عنوان کرد: در راستای انجام این عملیات شش هزار قطعه نو در این واحد جایگزین شد که 600 قطعه آن را در کارگاه این مجتمع ساخته شدند.
موسوی یادآور شد: تعویض استری پر که مهمترین دستگاه این واحد است به مبلغ 500 میلیون تومان در مدت 12 روز انجام شد.
وی در خاتمه با اشاره به اینکه تمامی عملیات اورهال در واحد آمونیاک توسط متخصصان این مجتمع انجام شد، تصریح کرد: درصورتیکه اجرای این عملیات از طریق برون سپاری انجام می شد می بایست تا 80 میلیارد تومان اعتبار هزینه می کردیم.
 مدیر عامل مجتمع پتروشیمی خراسان افزود: در حال حاضر نیز خط تولید این واحد فعال است.