چرخی که نان آور 18 خانواده بجنوردی است

افسانه ملکشی ، دارای تحصیلات فوق دیپلم طراحی دوخت، بانوی هنرمند بجنوردی که از سال 84 تا کنون کار در کارگاه را به صورت دوخت لباس سنتی آغاز کرده است.

در ابتدا این کار را همراه خواهرش به عنوان طراح و تولید کننده شروع کرد و بعد ازروبرو شدن با افزایش سفارشات نیروها به 18 نفر رسید که همگی خانم و معمولا سرپرست خانوار هستند  که با انجام این کار توانستند کمک خرجی و گاها منبع درآمدی برای خانواده شان باشند.

افسانه ملکی ادامه داد: همیشه با این هدف که بتوانم کمکی برای دیگران و رفع بخشی از مشکلاتشان باشم، روز بروز موفقیت های زیادی در کارم بدست می آوردم.

هم استانی ها بیشتر تقاضای اجاره لباس ها را برای شرکت در مراسم ها و جشن های سنتی دارند و بیشتر سفارشات برای خرید از استان های کرمان، مرکزی، تهران و بوشهر به صورت ثابت هستند.

علاوه بر داخل کشور توسط مشتریانم بهعنوانواسط با خارج از کشور تعداد سفارشات زیادی هم به کشور های آلمان، سوئد، مالزی، دبی ،کویت و آمریکا ارسال کرده ایم.

 

 

لباس خانم ها شامل سربند، روسری بزرگ، جلیقه، پیراهن، دامن که به لهجه محلی کرمانجی، لچگی، چارقد، جلیقه، گراس، شیلوارنامیده می شودف که به طور کل مشهور به شیلوار پاچه است.

لباس آقایان شامل دستمال گردن ، پیراهن،  کمربند، شلوار، پی تابه (نوار مشکی دمپای شلوار) است.

بیشتر رنگ هایی که برای لباس های محلی قومکرمانج خراسان شمالی رایج است  قرمز و سفید و زرداست که با نوارهای زرد، و آبی، سبز و قرمز تزیئن می شود و این نماد ها نشات گرفته از طبیعت هستند.

برای دوخت یک دامن برای خانم ها حدود 15 متر پارچه که متناسب با نوع فصل متغییر است که برای فصل های گرم به خاطر خنک بودن از نوع پارچه نخی و از پارچه های مخمل برای فصول سرد استفاده می شود.

در قدیم مردم از این لباس ها برای پوشش استفاده می کردند که هم اکنون در نقش پوشش جایگاه آن کم رنگ شده است و بیشتر برای مناسبت ها و جشن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید کنندگان می توانند  با حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی علاوه بر کسب درآمد، تبلیغی برای شناساندن هنر استان به سایر مناطق است که متاسفانه با توجه به هزینه های بالای شرکت در نمایشگاه ها، ایاب و ذهاب، غرفه ها و عدم وجود حامی اکثر تولید کنندگان فرصت ارائه محصولاتشان را از دست می دهند.

تولید کنندگان نیاز به حمایت دارند متاسفانه حمایت ها در قالب وام هایی با کلی دوندگی و ضامن هایی با شرایط دشوار است که اکثرا مسیر را سخت می کند و این ها همه باعث شده است تا پیگیر وام نباشم.

 

 

اگر بازار ثابتی در مکانی که مسیر عبور مسافر وجود داشته باشد ، می توان فروش را بالا برد و تعداد افراد بیشتری را به کارگفت، به طوری که حضورمان در خانه صنایع دستی استان فقط جایگاهی برای تولید داریم و فروش ضعیف است.

از ارگان های مرتبط خواهشمندم که حتما به فکر تولید کنندگان و صنعتگران باشند اگر ما حمایت شویم تعداد جوان های بیکار کم و خیلی از مشکلات مردم ازقبیل اعتیاد، طلاق، معظلات اجتماعی، ازدواج حل می شود، و در مقابل حذف و از کار افتادن هر مرکز صنعتی و تولیدی برابر با بیکار شدن تعداد زیادی از افراد است.

و در انتها گفت: اقتصاد مقاومتی فقط در صورتی که در مرحله ی اجرا موفق باشد ایده ای فوق العاده است.