امکان شیوع بیماری های عفونی پس از سیل

دکتر شکرالله سلمان‌زاده معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به امکان شیوع برخی بیماری‌ها درپی بحران سیلاب و طغیان رودخانه‌های خوزستان، اظهار کرد: پس از بحران‌هایی از جمله سیل اخیر خوزستان، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، امکان شیوع بیماری‌های عفونی وجود دارد.

وی افزود: در ایجاد و شیوع بیماری‌ها هنگام و پس از بحران، نوع آب آشامیدنی و غذاها بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین توصیه می‌شود که از آب آشامیدنی بطری استفاده شود و در صورت عدم دسترسی به آب بطری از آب لوله‌کشی با کلر کافی و یا آب خام جوشانده شده استفاده کرد.

 رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: اکنون کلر مادر در میان اهالی روستاهای سیل‌زده در حال توزیع است و روش کلرزنی آب خام نیز به آنان آموزش داده می‌شود؛ این روش از جمله اقداماتی است که می‌توان جهت پاکسازی آب آشامیدنی، پیش از مصرف انجام داد.

 وی با اشاره به وضعیت منطقه بامدژ به عنوان یکی از روستاهای سیل‌زده خوزستان، بیان کرد: اکنون در این منطقه سیل‌زده آب آشامیدنی سالم وجود ندارد و با همکاری هلال احمر و استانداری خوزستان آب آشامیدنی میان اهالی این منطقه در حال توزیع است.

 سلمان‌زاده با اشاره به بیماری‌های شایع در حین و پس از بحران، گفت: بیماری‌های اسهالی و روده‌ای از شایع‌ترین بیماری‌ها هنگام بحران از جمله سیل هستند. همچنین ممکن است انواع هپاتیت‌ها از طریق مصرف آب آشامیدنی و غذای نامناسب طی مدت بحران شایع شود که احتمال شیوع انواع هپاتیت‌ها به دلیل محدود بودن مناطق سیل‌زده، کم است.

وی افزود: تاکنون در مناطق سیل‌زده شهرستان اهواز بیماری خاصی مشاهده نشده و امید است با انجام اقدامات لازم از جمله توزیع آب آشامیدنی بطری، کلر مادر و آموزش، در آینده نیز بیماری خاصی شایع نشود.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان این‌که عامل اصلی ایجاد بیماری‌های اسهالی، آب است، اظهار کرد: بهتر است جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌ها، از آب آشامیدنی بطری، کلر زده و یا جوشانده شده استفاده و از نوشیدن آب خام از جمله آب چشمه و رودخانه اجتناب شود.

وی توصیه کرد: درپی طغیان رودخانه‌های خوزستان از مصرف سبزیجات در مناطق آسیب‌دیده و سیل‌زده، اجتناب شود، زیرا امکان سالم‌سازی و پاکسازی سبزیجات در چنین شرایطی فراهم نیست.