ایجاد اشتغال برای ۱۰۰۰ جوان اهوازی با طرح فولادسازی اکسین

به نقل از رهیاب: شرکت فولاد اکسین خیلی زود توانست خود را در بین غول‌های صنعت فولاد کشور جای دهد و در هشتمین سال فعالیت خود لقب برترین شرکت فولادسازی کشور را از آن خود کرد. فولاد اکسین تنها سازنده قطعات عریض فولادی مورد نیاز لوله‌های انتقال نفت و گاز در کشور است که این امر سبب سنگ‌اندازی دلالان در راه موفقیت این شرکت شده است.

با توجه به بارگیری نخستین کشتی محصولات فولاد اکسین به مقصد اروپا، خبرنگاران رهیاب برای بررسی وضعیت این شرکت در هشتمین سال فعالیت به سراغ عزیز قنواتی آمدند؛ متن زیر بخش نخست گفتگوی یک ساعته رهیاب با مدیرعامل شرکت فولاد اکسین است.

فولاد اکسین عزیز قنواتی

رهیاب: شاخص عملکردی صنایع به میزان حجم محصولات تولیده شده باز می‌گردد، لطفا درباره تولیدات این شرکت در سال 94 توضیحی دهید.

قنواتی: سال 94 برای صنعت فولاد سال خوبی محسوب نمی‌شد چرا که حجم زیادی از فعالیت‌های عمرانی کشور به دلیل نبود منابع مالی متوقف شدند و به تبع آن رکودی در صنعت فولاد حاصل شد. البته این بحران در سال 95 هم ادامه پیدا کرده است ولی با این حال ما توانستیم نسبت به سال 93 رشد 7 درصدی را تجربه کنیم.

در محصولات ویژه این شرکت که از آن‌ها به عنوان محصولات با ارزش افزوده بالا نام برده می‌شود توانستیم 35 درصد سود بیشتر نسبت به سال 93 کسب کنیم که این موضوع موفقیتی برای این شرکت محسوب می‌شود.

2.6 درصد تولید محصولات درجه یک در این شرکت افزایش پیدا کرد؛ محصولات درجه یک محصولاتی هستند که با کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری تولید شدند.

برای نخستین بار یک میلیون و 200 هزار تن بازاریابی داخلی و خارجی برای محصولات شرکت انجام دادیم. این بازاریابی سبب رشد 24 درصدی فروش محصولات با ارزش افزوده بالا شد. علی‌رغم اینکه شرکت‌های فولادی در سال گذشته سال خوبی نداشتند اما در فولاد اکسین سود عملیاتی افزایش پیدا کرد.

رهیاب: در سال 94 قطعات جدیدی هم در شرکت فولاد اکسین بومی سازی شد؟

قنواتی: بله، سال گذشته ما موفق شدیم که 234 قطعه جدید را بومی سازی کنیم و علاوه بر آنها 8 محصول جدید به 12 محصول قبلی فولاد اکسین اضافه کردیم.

عزیز قنواتی فولاد اکسین

رهیاب: فولاد اکسین تنها شرکت سازنده ورق‌های عریض فولادی جهت ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز در کشور است، شرکت‌های متبوع برای برطرف کردن نیازهای خود از ورق‌های فولاد اکسین استفاده می‌کنند؟

قنواتی: ارتقا بهره وری در شرکت فولاد اکسین سبب شد که در 5 «وندورلیست- فهرست عرضه کنندگان مجاز» شرکت گاز پذیرفته شویم. پذیرفته شدن در وندورلیست‌های شرکت نفت یک موفقیت برای شرکت فولاد اکسین به شمار می‌آید چرا که برای رسیدن به آن باید مکانیسم خاصی را طی کرد.

امسال با مدیرعامل شرکت گاز جلسه‌ای داشتیم و اعلام کردیم توانایی تولید سالانه 700 هزار تا یک میلیون تن ورق عریض فولادی جهت ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز مورد نیاز این شرکت را داریم. کارشناسان شرکت گاز هم پس از بررسی میدانی به این موضوع پی بردند و در حال مذاکرات اولیه در این زمینه هستیم.

در حال حاضر با شرکت مناطق نفت خیز جنوب قراردادی برای ساخت ورق‌های مورد نیاز لوله‌های انتقال نفت امیدیه به گناوه منعقد کردیم. در حدود 180 تا 200 هزار تن در این طرح ورق عریض فولادی نیاز است که با توجه به منابع مالی موجود 30 هزار تن اولیه آن عملیاتی شد و مابقی طرح به مرور زمان انجام می‌شود.

با شرکت لوله سازی هم قرارداری برای ساخت 50 هزارتن ورق داشتیم که این میزان ورق تولید شد و براساس نیاز بازار ما توانایی تولید داریم. در حال حاضر هم ظرفیت خط تولید شرکت فولاد اکسین یک میلیون و 50 هزار تن است.

رهیاب: فولاد اکسین چه میزان از نیاز کشور به ورق‌های عریض فولادی را می‌تواند برطرف کند؟

قنواتی: شرکت فولاد اکسین توانایی تولید ورق‌های عریض فولادی جهت ساخت لوله‌های نفت و گاز به اندازه نیاز کل کشور را دارد.

 

رهیاب: یعنی در حال حاضر موفق به محقق کردن این موضوع شدید؟

قنواتی: در این چند ساله به دلایل تحریم پروژه‌های نفتی و در دو سال اخیر به دلیل نبود اعتبارات و معطل ماندن پروژه‌های عمرانی از همه توان استفاده نکردیم.

رهیاب: عمده مشکلات فولاد اکسین در این سال‌ها چه بوده است؟

قنواتی: یکی از این مشکلات پایین بودن تعرفه واردات است که سبب شده «واردات» ورق‌های فولادی توجیه اقتصادی پیدا کند. موضوع دوم هم عدم تخصیص منابع به پروژه‌های نفت و گاز است.

شرکت فولاد اکسین برای تولید ورق‌های عریض نیاز به اسلب‌های عریض است و به همین دلیل برای تأمین مواد اولیه در کشور با مشکل مواجه هستیم.

رهیاب: برای برطرف کردن مشکل فولاد اکسین در تأمین مواد اولیه اقدامی هم انجام داده‌اید؟

قنواتی: بله، طرح فولادسازی اکسین یکی از این اقدامات است که به غیر از برطرف کردن نیازهای شرکت می‌تواند برای 1000 نفر در اهواز به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند.

رهیاب: وضعیت فولاد اکسین اهواز در بازارهای خارجی چگونه است؟

قنواتی: مرداد امسال نخستین کشتی ورق‌های صادراتی فولاد اکسین به آلمان صادر شد و کشتی‌های بعدی به مقصد ایتالیا بارگیری می‌شوند. در عراق هم با شرکت‌های نفت جنوب و میسان مذاکراتی انجام شده و امیدواریم ورق عریض به این کشور هم صادر کنیم.

به غیر از آلمان، ایتالیا و عراق با شرکت‌های ترکمنستانی مذاکراتی داشتیم و قرار شده که فولاد اکسین بخشی از ورق‌های عریض مورد نیاز در طرح انتقال گاز به این کشور را تأمین کند.

رهیاب: یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته بحث اقتصاد مقاومتی است، با توجه به اهمیت این موضوع در ارتقای بهره‌وری شرکت چه اقداماتی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اید؟

قنواتی: بحث‌ اقتصاد مقاومتی را با توجه به اعتقاد مدیران این شرکت به این موضوع از سال 92 آغاز کردیم و همه عزم مدیریت این شرکت بی توجه به تحولات داخلی و خارجی برای اتکا به توانمندی متخصصان بومی و ارتقای کیفیت محصولات جهت رقابت در بازارهای خارجی جزم شده است.

کشورهای خارجی سرمانی سرمایه گذاری می‌کنند که مطمئن شوند همه منافع آنها تأمین می‌شود. ما می‌دانستیم بعد از برجام هم به سرعت در بحث فولاد اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. نگاه ما نگاه داخلی است و در نخستین قدم کارگاه مرکزی را برای بومی سازی قطعات ایجاد کردیم.

مهم‌ترین قطعات این شرکت که از خارج وارد کشور می‌شد، در شرکت فولاد اکسین بومی سازی شد. برای تأمین مواد اولیه هم با شرکت‌های فولادی داخل صحبت کردیم و توفیقاتی کسب شد و 20 محصولی که در این شرکت تولید می‌شود، نیاز صنایع حساس داخلی به این ورق‌ها را برطرف کردند.

برنامه استراتژیک شرکت تا سال 99 طراحی شده و همه این برنامه‌ها براساس اقتصاد مقاومتی است.

عزیز قنواتی فولاد اکسین

رهیاب: به غیر از افرادی که در ابتدای فعالیت شرکت، در فولاد اکسین استخدام شده‌اند، در سال‌های اخیر هم جذبی صورت گرفته است؟

قنواتی: فولاد اکسین در سال 88 فعالیت خود را آغاز کرد و به دلیل برخی از تحریم‌ها، شرکت با همه توان کار نمی‌کرد؛ از سال 92 تاکنون با توجه به تجهیز این شرکت برای 250 نفر فرصت اشتغال ایجاد کردیم و این فرصت‌ها نیز براساس چارت سازمانی شرکت است. تجهیزات این شرکت پیشرفته است و به همین دلیل نیروهای این شرکت با مجوز هیئت مدیره شرکت و تخصص جذب شده‌اند.

رهیاب: این نیروها چگونه جذب شرکت شدند؟

قنواتی: این نیروها در مقاطع مختلف زمانی و براساس تجهیز و راه اندازی شرکت جذب شده‌اند؛ این افراد در 36 ماه گذشته جذب شده‌اند و ما براساس نیاز آن بخش جدید شرکت نیروها را جذب کرده‌ایم.

رهیاب: آیا آزمونی برای جذب نیروها برگزار شد؟

قنواتی: در آئین‌نامه‌های شرکت در مورد استخدام نیروهای جدید آمده که یکی از روش‌های جذب نیرو، برگزاری آزمون است ولی روش‌های مقطعی دیگر هم به تناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس مجوز جذب نیرو براساس دستورالعمل‌های شرکت بود و جذب این افراد نیز براساس رزومه کاری و مصاحبه بوده است.