نابغه خردسال خوزستانی:می خواهم دانشمند هسته‌ای شوم+تصاویر

  در هیاهوی همه نقص‌ها و ظرفیت‌ها خوزستان رویش‌هایی دارد که دیدن آنها فقط به بخت و اقبال بستگی دارد چرا که نه رسانه‌ها درباره آنها می‌نویسند و نه مسئولان آنها را می‌بینند.

قهرمانی در ورزش و حفظ قرآن منجر به تقویت ذهن «امیرمحمد» شده و او امسال توانست به نایب قهرمانی در مسابقات UCMAS کشور برسد. UCMAS یا مسابقات محاسبات ذهنی سیستم محاسبه و چرتکه‌ای با استفاده از یک سیستم نوآورانه است که سبب افزایش ظرفیت ذهن در محاسبات می‌شود.

 

نابغه 6 ساله خوزستانی در دفتر شبکه اطلاع رسانی رهیاب حضور یافت

 

«امیرمحمد» در حال حاضر می‌تواند جمع و تفریق اعداد تا 20 مسئله را بدون استفاده از ماشین حساب انجام دهد و به صورت ذهنی می‌تواند پاسخ ضرب و تقسیم اعداد 3 رقمی و 2 رقمی در اعداد یک رقمی را بدهد. امیرمحمد به همراه پدرش امیر رحمتی در دفتر پایگاه خبری رهیاب حاضر شدند و از زندگی خود گفتند.

سبک زندگی

پدر این نابغه خوزستانی می‌گوید: از 17 سالگی یعنی مصادف با سال 65 به جبهه رفتم و تا پایان جنگ تحمیلی در آنجا ماندم. در حال حاضر هم با تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته عرفان اسلامی به عنوان معلم پرورشی فعالیت می‌کنم. همسرم حافظ کل قرآن، داور نهج البلاغه و با مدرک تحصیلی دکترا در حال حاضر به عنوان مدیر یکی از مدارس اهواز فعالیت می‌کند.

خانواده 6 نفره داریم که 2 دختر و 2 پسر هستند. فرزند اولم در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی پزشکی مشغول به تحصیل است و در 3 سالگی حافظ قرآن به دو زبان بود که در آن دوران مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. فرزند دومم نیز در حال تحصیل در رشته پیراپزشکی است. فرزند سومم امیرحسین کلاس هشتم است و حافظ قرآن و قهرمان شنا است و در حال حاضر هم «پینگ پُنگ» را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند. «امیرمحمد» خردسال‌ترین قهرمان خوزستان در رشته شنا است و 3 جزء از قرآن کریم را حفظ کرده است.

معمولا شب‌ها ساعت 10 تا 12 می‌خوابیم و همه برای نماز صبح بیدار می‌شویم. هرکسی هم که قبل از همه بیدار شود امام جماعت نماز صبح در خانه ما می‌شود.

در خانه ماهواره نداریم و فقط به خانه‌هایی می‌رویم که ماهواره ندارند چرا که معتقدیم برای تربیت فرزندان‌مان زحمت کشیدیم و نباید با پای خودمان بستری غیر فرهنگی برایشان فراهم کنیم. جدیداً هم شرط کردیم به خانه هرکس می‌رویم باید مشغول گوشی تلفن همراهش نشود تا لذت هم نشینی را تجربه کنیم.

بنده در ورزش‌های رزمی قهرمان کشور شدم و سال‌ها باشگاه ورزشی داشتم اما چندسالی است که باشگاه را جمع کردم و فقط به کارهای تربیتی می‌پردازم. حس می‌کنم اینطوری مفیدتر هستم.

 

نابغه 6 ساله خوزستانی در دفتر شبکه اطلاع رسانی رهیاب حضور یافت

 

رهیاب: درس و ورزش و تمرکز برای پیشرفت فرزندان، در جامعه منزوی‌تان نکرده است؟

این حس را ندارم چرا که ما هر هفته نماز جمعه می‌رویم و شب‌ها در مسجد محل فعالیت می‌کنیم. جشن اعیاد و برنامه‌های مسافرت را داریم و میهمانی معمول خود را هم می‌رویم.

4 فرزند مانع پیشرفت نمی‌شوند؟

اعتقاد من و همسرم این بود که جمعیت زیاد به خانواده قدرت می‌دهد. این نیست که بگویم همه باید فرزندان زیادی داشته باشند اما بنده دوست داشتم تعداد فرزندانم بیشتر از 4 نفر باشد. شاید بعضی‌ها گمان کنند که تعداد فرزندان رابطه مستقیمی با وضعیت زندگی مرفهان داشته باشد اما من و همسرم هر دو آموزش و پرورشی هستیم و فقط معتقد بودیم که یک فرزند داشتن اشتباه است.

انسان برای شکم زندگی نمی‌کند که بگوئیم باید یک فرزند داشته باشیم تا بتوانیم خوراک و پوشاک فرزندان را تأمین کنیم. غذای خوب غذای متعارفی است ما هم مانند اکثریت جامعه هر روز بهترین غذاها را نمی‌خوریم اما سعی کرده‌ایم زندگی سالم داشته باشیم و تفریحاتی مانند پارک رفتن، پیاده روی و حتی‌المقدور کوه‌نوردی در برنامه زندگی‌مان جایی داشته باشد.

خدا را شکر می‌کنم که همه فرزندانم از یک سالگی هم راه رفتن را شروع کردند و در همان سن هم حرف زدن را آغاز کردند. وقتی دیدیم فرزندانمان استعداد دارند، تمرین با آنها را در منزل شروع کردیم. مثلا در حال حاضر روزی 3 ساعت با امیرمحمد در 3 مسئله ورزش، حفظ قرآن و محاسبات ذهنی تمرین می‌کنیم.

     

نابغه 6 ساله خوزستانی در دفتر شبکه اطلاع رسانی رهیاب حضور یافت

 

به گزارش رهیاب، امیرمحمد خجالتی است و کم‌تر حرف‌می‌زند. اما در پاسخ به سوالاتمان می‌گوید: در مسابقات «یوسی مس» با دانش آموزان کلاس‌های اول تا هشتم کشور توانستم به رتبه دوم برسم و 21 آبان هم باید به مسابقات جهانی بروم.

پزشک می‌شوی؟

من دکتر نمی‌شوم و دوست دارم دانشمند هسته ای‌ شوم.

موبایل داری؟

نه ولی دوست دارم داشته باشم(باخنده)

پدر امیرمحمد درباره موبایل نداشتن فرزندانش می‌گوید: نظر کارشناسان این است که موبایل مانع از بچگی کردن کودکان می‌شود و برای همین برای فرزندان‌مان موبایل نمی‌خریم تا اینکه دیپلم را بگیرند. اما موبایل من و مادرشان به صورت کنترل شده در اختیارشان است و سعی می‌کنیم با بازی‌های عملی انرژی درون آنها را تخلیه کنیم تا بتوانند به سلامت زندگی کنند.

اگر یک انحراف و بدی برای موبایل در این سن قائل باشیم آن‌هم هدر دادن وقت مفید است. البته انحرافات و مضرات موبایل خیلی بیشتر از این است.

 

نابغه 6 ساله خوزستانی در دفتر شبکه اطلاع رسانی رهیاب حضور یافت

 

حفظ قرآن و تأثیر روی زندگی؟

خب بحث حفظ و قرائت قرآن در تقویت حافظه افراد توسط کارشناسان به اثبات رسیده و به نظرم در زندگی ما ملموس و قابل مشاهده است.

حمایت می‌شوید؟

در آموزش و پرورش ناحیه یک پس از نایب قهرمانی در مسابقات یوسی‌مس از ما استقبالی نشد و حتی بعد از اینکه نشان تدبیر و امید دولت را گرفتم، مسئول مستقیم بنده پیامی ارسال نکرد. اما معاون آموزش ابتدایی ناحیه یک اهواز، مدیرکل آموزش و پرورش و معاون فرهنگی وی پیام تبریک ارسال کردند.

اما تاکنون حمایتی از فرزندم نکردند و حتی بنری که برایمان چاپ شد، اشتباه بود. به نظر من آموزش و پرورش نیاز به تحول اساسی دارد و ما اصلا نگاه تربیتی در این حوزه نداریم. هرجا هم کسی که نگاه انقلابی، تربیتی و ولایی داشته باشد، بیشتر مظلوم می‌شود.

توقع حمایت مادی از کسی نداریم چرا که شرایط کشور برای ما ملموس است اما حمایت معنوی سبب افزایش حس وطن دوستی می‌شود.

و حرف آخر

متأسفم اما باید بگویم که نوعی نگاه سیاسی و قومیتی در آموزش و پرورش حاکم است و شایسته سالاری در اکثر مواقع جای خود را به طیف‌های سیاسی و بازی‌های جناحی و قومی داده است.