جاذبه های دیدنی استانبول

به‌جرات می‌توان از استانبول به‌عنوان معدن مکان‌های دیدنی نام برد. هرشخص با هر سلیقه می‌تواند مکانی مناسب برای گشت‌وگذار خود در این شهر پیدا کند. در استانبول مکان‌های دیدنی مانند کاخ توپکاپی، مسجد سلطان احمد، آکواریوم، مسجد ایاصوفیه و... واقع شده است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

به‌دلیل حضور تعداد زیادی از گردشگران در این شهر، تاکنون برخی از سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف دنیا، استانبول را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند و در آن مراکز تفریحی ساخته‌اند. برای مثال پارک‌های آبی و مجتمع‌های تجاری فراوانی در این شهر ساخته شده است. اگر قصد سفر به ترکیه و بازدید از جاهای دیدنی استانبول را دارید، ما را تا پایان این مطلب همراه کنید. در ادامه اطلاعاتی کامل درباره مسجد ایاصوفیه استانبول و آکواریوم استانبول را توضیح خواهیم داد.

مهم‌ترین مکان‌های دیدنی استانبول

همان‌طورکه می‌دانید استانبول یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای هم‌وطنان و اهالی دیگر کشورها است؛ زیرا آب‌وهوای آن بسیار ایده‌آل بوده و علاوه‌بر مکان‌های دیدنی متعدد، مراکز خرید، جاذبه‌های طبیعی و مراکز تفریحی زیادی دارد. در بخش‌های بعدی این مطلب اطلاعاتی کافی درباره برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول دراختیار شما قرار خواهیم داد.

آکواریوم

این مجموعه برای علاقه‌مندان به کاوش زیر آب، بهترین مکان محسوب می‌شود. آکواریوم استانبول سال 2011 در بخش جنوب غربی این شهر واقع شده و حدود پنج کیلومتر با فرودگاه بین‌المللی آتاتورک فاصله دارد. امروزه حدود 1500 گونه آبزی مختلف در این مجموعه نگهداری می‌شوند و وجود این موجودات، آکواریوم این شهر را به یکی از جذاب‌ترین آکواریم‌های دنیا تبدیل کرده است. این مچموعه وسیع، ساختمانی دو طبقه دارد که در زمینی به وسعت 22 هزار مترمربعی بنا شده است.

یکی از زیباترین بخش‌های این مجموعه، جنگل استوایی است. شاید باور نکنید؛ اما در این آکواریوم، فضاهایی فراهم شده تا گردشگران بتوانند محیط جنگل‌های پربارش آمازون را حس کنند. درون رودهایی که از این جنگل می‌گذرد، حیواناتی از قبیل مار، تمساح و قورباغه سمی زندگی می‌کنند. همچنین در این مجموعه وسیع، دو سینمای پنج بعدی وجود دارد که با رفتن به آن‌ها و استفاده از عینک‌های مخصوص، می‌توانید خود را در محیط فیلم ببینید. بین ساختمان آکواریوم و این سینما‌ها چند کافه وجود دارند که می‌توانید عصرانه‌ای خوشمزه و دلچسب در آن‌جا میل کنید.

2

اگر به ماجراحویی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به هزارتوی آینه‌های این مجموعه بروید. در این مکان فضایی پر از آینه وجود دارد که حس شگفت‌انگیزی را به شما منتقل خواهد کرد. ازجمله بخش‌های این آکواریوم می‌توان به دریای سیاه، تنگه بسفر، دریای مرمره، دریای اژه، کانال سوئز، دریای سرخ، قاره جنوبگان، تنگه جبل الطارق، شیار میانی اقیانوس اطلس، غرب اقیانوس اطلس، کانال پاناما، جنگل‌های بارانی آمازون و... اشاره کرد.

مسجد ایاصوفیه

بدون شک این مسجد یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود. ایاصوفیه از همان سال‌های اول تاسیس تاکنون اهمیت زیادی داشته و امروزه نماد این شهر و حتی کشور ترکیه محسوب می‌شود. شکوه و عظمت این مسجد قابل وصف نیست و شما فقط با مشاهده آن می‌توانید این موضوع را درک کنید. بسیاری از گردشگران می‌گویند پس از رسیدن به استانبول، ایاصوفیه اولین مکانی است که باید از آن بازدید کرد.

هرچقدر از این مسجد دیدن کنید، بازهم برای شما تازگی دارد. ایاصوفیه استانبول، طی چندین سال گذشته، جنگ، زلزله و وقایع طبیعی زیادی را پشت‌سر گذاشته و اکنون آماده پذیرایی از گردشگران است. امروزه این بنای تاریخی یکی از باشکوه‌ترین سازه‌های ساخته شده در ترکیه محسوب می‌شود. بدون شک، این مسجد را باید یکی از زیباترین سازه‌های جهان اسلام دانست.

3

اگر قصد بازدید از این مسجد زیبا و باشکوه را دارید، باید بدانید از ساعت 16 دیگر هیچ بلیطی فروخته نمی‌شود و قبل از این ساعت می‌توانید برای خرید بلیط و بازدید از مسجد ایاصوفیه آماده شوید. هزینه بلیط بازدید از این مکان 40 لیره بوده و افراد زیر 12 سال می‌توانند به‌صورت رایگان از آن بازدید کنند.

شواهد نشان‌دهنده آن است که ایاصوفیه را در دوره بیزانس و عثمانی ساخته‌اند. این بنا ابتدای تاسیس، کلیسا بود و در قرون وسطا یکی از نمادهای عرفان مسیح محسوب می‌شد. ایاصوفیه در دوران حکومت کنستانتین دوم ساخته شد و در آن زمان کلیسای بزرگ نام داشت. شواهد نشان دهنده آن است که این کلیسا در واقعه‌ای فجیع دچار آتش‌سوزی شدید می‌شود و تئودئوس، دستور ساخت کلیسای دومی را صادر می‌کند.

کلیسای بزرگ، 900 سال بعد و همزمان با تصرف قسطنطنیه توسط نیروهای عثمانی، به مسجد تبدیل شد. سپس زمانی که آتاتورک به قدرت رسید، این مکان نیز مانند بسیاری از سازه‌های قدیمی استانبول به موزه تبدیل شد. بین سال‌های 532 تا 537 میلادی، آنتیموس تراسلی و اسیدروس میلوتوسی نقشه ساخت این مسجد را کشیدند.

ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی درباره آکواریوم استانبول و مسجد ایاصوفیه را برای شما شرح دهیم. سالانه این دو مکان جز پربازدیدترین جاهای دیدنی استانبول قرار می‌گیرند. اگر تجربه بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول و دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم نظراتتان را درباره این مکان‌ها بدانیم.