سیم بکسل ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند که احاطه کامل بر مشخصات مکانیکی و ویژگی های هر یک از آنها نیاز به دانش کامل از علم مکانیک و متالورژی و مطالعه تخصصی سیم بکسل ها دارد. بر خلاف زنجیر های صنعتی و یا حتی تسمه های برزنتی که در باربرداری مورد استفاده قرار می گیرند که دارای تنوع بسیار محدودی هستند، از آنجایی که در تولید سیم بکسل از مفتول هایی با متریال و تنسایل مختلف، با شکل پروفیل مفتول متنوع، تعداد مفتول های متفاوت در هر رشته از سیم بکسل و در نهایت تعداد مختلفی رشته در بافت سیم بکسل استفاده می شود بالغ بر 100 ها نوع سیم بکسل بدون احتساب سایز و بیش از ده ها هزار سیم بکسل با احتساب سایز های مختلف می توان بر شمرد.

سیم بکسل های مصرفی در لیفتینگ بار که اغلب از گرید های بالای فولادی و معمولا از تنسایل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع و گاهی تنسایل 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع مورد استفاده قرار می گیرند بسته به اینکه بر روی جرثقیل برقی و یا دستی سقفی اتصال پیدا کنند، بر روی اسلینگ های سیم بکسل همراه با اتصالاتی چون قلاب و شگل بکار گرفته شده باشند و یا اتصال آنها بر روی جرثقیل های عظیم الجثه تحت نام تاور کرین ها صورت گرفته شده باشد دارای ساختار و مشخصات مکانیکی مختلفی هستند.

سیم بکسل های مصرفی بر روی جرثقیل های سقفی اغلب از نوع 6 رشته با ساختار 6X19 که هم می تواند بصورت مغز فولادی و هم بصورت مغز کنفی تولید شده باشد مصرف می شوند که در سایز های مختلف اغلب 8 میلیمتر به بالا مصرف می شوند. از نظر نوع بافت نیز سیم بکسل های جرثقیل می توانند دارای بافت استاندارد با مفتول هایی با قطر برابر در هر استرند و یا با دو قطر مختلف تحت نام بافت سیل SEALE مورد استفاده قرار گرفته باشند. از بافت های 6 رشته ای پر مصرف دیگر در اتصالات لیفتینگ بافت های 6X36 . 6X37 هستند که در تولید اسلینگ های سیم بکسلی یک یا چند رشته دارای کاربری های فراوانی هستند.

ساختار های کاربردی سیم بکسل نتاب بر روی تاور کرین

سیم بکسل های مصرفی بر روی تاور کرین ها هم به دلیل موارد امنیتی و هم به سبب ارتفاع زیادی که در لیفتینگ بار دارند می بایست بگونه ای طراحی شوند که در برابر باز شدن و گردش در هر دو سمت مقابله مناسبی داشته باشند. از این رو از ساختار ویژه ای از سیم بکسل تحت نام سیم بکسل نتاب Non rotating wire rope در تولید این سیم بکسل ها استفاده می شود. سیم بکسل نتاب با دو ساختار بر روی تاور کرین ها اتصال پیدا می کند که سیم بکسل نتاب 19X7 با کاربری بیشتر و ساختار 35X7 دارای کاربری محدودتری می باشند.

بر خلاف سیم بکسل اتصالی بر روی جرثقیل های سقفی که هم بصورت مغز فولادی و هم بصورت مغز کنفی استفاده می شوند سیم بکسل های نتاب تنها بصورت مغز فولادی و با مفتول هایی با قطر کم، تعداد کم مفتول در هر رشته و با تعداد بالای رشته بافته می شوند و اغلب در تولید آنها از مفتول هایی با تنسایل های بالای کششی که دارای حداقل میزان 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع بوده و در برخی از موارد به تنسایل 2160 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز میرسد بکار گرفته می شوند.