7 مورد از خطرات خرید ملک در ترکیه

ترکیه برای عبور از بحران‌های اقتصادی که از سال 2005 گریبان دولت را گرفته بود، به فکر جذب سرمایه‌های خارجی افتاد. یکی از مهم‌ترین اقدامات این کشور ایجاد امکان دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه بود. به همین دلیل اتباع سایر کشورها من‌جمله ایران به فکر استفاده از این امکان افتادند تا از مزایای اقامت ترکیه برخوردار شوند. اما خرید خانه در ترکیه اگر باید فکر شده باشد و همه‌ی جوانب کار در نظر گرفته شود. در این مقاله به 7 مورد از خطرات خرید ناآگاهانه در ترکیه پرداخته‌ایم.

خطر آژانس‌های غیر معتبر را جدی بگیرید

سنجش اعتبار آژانس‌ها برای خرید امن‌ کار چندان سختی نیست. زمانی که فردی قصد خرید ملک در ترکیه را دارد، با تبلیغات مختلفی روبه‌رو خواهد شد که وعده‌هایی برای خرید ارزان و آسان خانه را می‌دهند. اما آیا این آژانس‌ها دارای اعتبار هستند؟

    • آژانس‌های املاک بین‌المللی: حتماً اعتبارنامه‌‌ها و مجوزهای آژانس‌های مسکن در ترکیه و ایران را چک کنید.

    • شرکت‌های توریستی – مهاجرتی: ممکن است از طریق برخی آژانس‌های مسافرتی با موارد جذابی برای خرید خانه در ترکیه مواجه شوید. اما به این نکته توجه کنید، این آژانس‌ها مجوزی برای ورود به مسئله‌ی املاک چه در ایران و چه در ترکیه ندارند.

    • مؤسسات حقوقی: دریافت مشاوره‌ی حقوقی برای آشنایی با قوانین ملکی و مالی ترکیه الزامی است. بااین‌وجود این مؤسسات اجازه‌ی ورود به مسئله‌ی خرید و فروش به‌صورت مستقیم را ندارند.

از شرکت‌های کوچک و املاک محلی خرید نکنید

ممکن است فکر کنید، استفاده از روش‌های سنتی مثل مراجعه به املاک محلی روش خوبی برای خرید ملک در ترکیه است. البته اگر مدت‌هاست که در ترکیه زندگی می‌کنید و با چم‌وخم فرهنگ تجاری این کشور آشنا هستید شاید گزینه‌ی مناسبی باشد.

به‌صورت کلی املاک محلی و شرکت‌های خرد املاک در ترکیه اجازه‌ی فروش ملک به اتباع خارجی را ندارند. همچنین به دلیل عدم آشنایی شما با قیمت‌ها و روندهای قانونی ممکن است خانه‌ای را گران‌تر از قیمت اصلی آن به شما بفروشند.

مراقب خرید خانه در محله‌های نامناسب باشید

همیشه گفته‌اند هیچ ارزانی بی علت نمی‌شود. هر شهری در دنیا محله‌هایی دارد که بهتر است سراغ آن‎ها نروید. فرقی هم ندارد توریست باشید یا قصد سکونت در آن محله‌ها را داشته باشید. ترکیه هم از این قاعده مستثنا نیست.

پیش از اقدام برای خرید خانه در ترکیه، بعد از انتخاب شهر، به هر روشی که می‌توانید شناخت خود از محله‌ها را افزایش دهید. برای مثال در استانبول محله‌های کمال پاشا، آکسارای یا برخی مناطق حاشیه‌ای اصلاً برای زندگی توصیه نمی‌شوند. در این مقاله می‌توانید لیست بهترین شهرهای ترکیه برای خرید ملک را ببینید.

2

خرید اقساطی خانه یک فرصت و یک تهدید

یکی از تسهیلاتی که دولت ترکیه برای خرید خانه برای خارجی‌ها در نظر گرفته وام‌های رهنی است. بسیاری از اتباع خارجی با این روش صاحب ملک در ترکیه شده‌اند. اما نکته‌ای که برای دوری از خطرات باید به آن توجه کنید؛ جزئیات قرارداد بانکی است. حتماً قرارداد را با کمک یک مترجم بند به بند بخوانید.

بر اساس قوانین بانکی در ترکیه تعویق در پرداخت اقساط 2 ماه متوالی، منجر به مطالبه‌ی تمام مبلغ بدهی به‌صورت یکجا از سوی بانک می‌شود. چنانچه صاحب ملک نتواند ظرف مدت مشخص نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند، ملک مصادره می‌شود.

از پروژه حتما دیدن کنید

آژانس‌های معتبر املاک امکان بازدید از ملک را برای خریداران خود به راحتی فراهم می‌کنند. اگر در ایران هستید، حتما به ترکیه سفر کنید و از نزدیک محله و آپارتمان مورد نظرتان را ببنید تا با آگاهی بیشتر خرید مطمئن‌تری داشته باشد.

قوانین ابطال قرارداد در ترکیه را بشناسید

به‌صورت کلی مواردی که ناقض قوانین فروش ملک به اتباع خارجی باشد، منجر به ابطال قرارداد خواهید شد. اگر مجوز پایان‌کار ملک قانونی نباشد، یا ملک در مکانی قرارگرفته باشد که اجازه‌ی خرید و فروش به اتباع خارجی در آنجا ممنوع باشد، قرارداد ابطال خواهد شد.

بنابراین برای اجتناب از ابطال قرارداد بهتر است سراغ آژانس‌های املاک معتبر بروید که هم به قوانین آشنا هستند و هم به جزئیات مهم خرید ملک در ترکیه توجه کافی را نشان می‌دهند.

3

تبلیغات آپارتمان‌های ارزان در ترکیه چقدر واقعی هستند؟

نکته‌ی اول آنکه برای دریافت اقامت ترکیه با خرید خانه، حداقل باید 250.000 دلار بپردازید. بنابراین تبلیغات خانه‌های ارزان شاید به کار شما نیاید.

اما نکته‌ی مهم‌تر این است که قیمت خانه در ترکیه توسط دولت تعیین می‌شود. هر شهر و محله‌ای رنج قیمت مشخص خود را  دارد که به‌وسیله‌ی کارشناسان شهرداری این کشور ارزش‌گذاری می‌شود. پس تبلیغات خرید ارزان خانه در ترکیه اساساً بی‌معناست و فرایند دریافت اقامت با خانه‌های بسیار ارزان زمان‌بر است.

 

سخن پایانی

خرید آپارتمان در ترکیه، با رعایت قوانین و توجه به جزئیات قرارداد سرمایه‌گذاری مناسبی در این کشور است که هم جوانب مادی و هم جوانب معنوی را در برمی‌گیرد. بهترین روش خرید خانه در ترکیه، دریافت مشاوره و کمک از آژانس‌های معتبر ایرانی است که اجازه فعالیت و خرید و فروش ملک در ترکیه را دارند. شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر به سایت ام تی سی هوم به نشانی https://mtcco.net/ مراجعه کنید و از تجربه‌ی 10 ساله‌ی مشاوران در این زمینه بهره ببرید.