جاده دندی - زنجان اهریمن سیاه تصادفات و حوادث ناگوار است

راه های ارتباطی که یکی از عوامل توسعه پایدار، پیشرفت و ترقی است این روز ها به دلایل مختلف تبدیل به قتلگاه و بلای جان مردمان شده است، بعضی از محورهای مواصلاتی به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، عدم رعایت اصول مهندسی و غیره خسارت های جانی و مالی زیادی را به دست بشر می دهد.

تصادفات و حوادث رانندگی در ایران دومین عامل مرگ‌ و میر بعد از حملات قلبی شناخته شده است.

براساس آمارها روزانه ۷۵ نفر در ایران بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، بر این میزان تلفات جانی باید خسارات اقتصادی ناشی از تصادفات را نیز افزود که حدود ۸هزار میلیارد تومان یعنی ۴درصد تولید ناخالص ملی کشور است.

ارائه این آمارها زمانی دردناک‌تر می‌شود که بدانیم ایران با ثبت ‌آمار ۲۷ هزار کشته در سال نسبت به جمعیت ۷۰میلیونی خود رتبه نخست را در این زمینه در دنیا داراست بنابراین امروزه در مورد آمار تلفات انسانی جاده های کشور آمارهای مختلفی ارائه می شود، اما آنچه به عنوان حقیقت ماجرا به قوت خود باقی است تعداد بالای مصدومان و کشته شدگان در سوانح رانندگی می باشد که اگر میانگین ۲۳ تا ۲۷ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال معیار قرار دهیم بخش قابل توجهی از این آمار در محورهای مواصلاتی دندی شکل می گیرد .

شهر دندی و منطقه انگوران به دلیل وجود معادن زیاد از جمله وجود بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در این منطقه، راه ارتباطی دندی به تخت سلیمان و وجود پناهگاه حیات وحش  همیشه به عنوان یکی از مقاصد مورد توجه رانندگان کامیون ها، خودروهای سبک و سنگین، گردشگران، دوستداران طبیعت و  مسافران محسوب می شود به طوری که این محور پرترددترین محورهای ارتباطی شهرستان ماهنشان به شمار می آید.

تماس های مکرر مردمی شهروندان این منطقه  و ساکنین روستاهای مجاور شهر دندی با این پایگاه خبری مردمی، موجب شد تا گزارش ویژه از این محورتهیه شود تا با اطلاع رسانی آن مسئولین مربوطه مشکلات این محور را برطرف کنند.

بررای بررسی مسیر، زمانی که از ماهنشان به دندی حرکت می کنیم مشکلاتی را در مسیر متوجه می شویم که در ادامه برخی از رانندگان و اهالی بومی و غیر بومی این منطقه به آن اشاره می کنند.

یکی از رانندگان  در مورد کیفیت آسفالت این محور گفت: «  از ۹۵ کیلومتر جاده دندی فقط می توان گفت ۱۵ کیلومتر آن از کیفیت آسفالت خوب برخوردار است در ما بقی مسافت چاله چوله های فراوان و بی کیفیتی آسفالت مشاهده می شود.»

وی افزود: « وجود چاله چوله های فراوان در زمان های بارندگی، آب ها را به خود جمع کرده و باعث خسارت و شاید تصادف راننده غیر بومی  هم شود».

 

یکی از شهروندان دندی گفت: امروزه بخش اعظمی از تصادفات متاثر از اشتباهات و خطاهای شخصی در هنگام رانندگی و نقص فنی خودرو است، اما باید توجه داشت که استاندارد سازی و بهینه سازی محورها و جاده ها نیز نقش عمده ای در کاهش تصادفات دارد که مسئولان با اقدامات به هنگام نسبت به تعریض محورهای ارتباطی، امکان کاهش چشمگیر تصادفات را می توانند فراهم کنند.

وی اظهارکرد: در جاده دندی به دلیل داشتن پیچ های تند و کم عرض بودن این محور مواصلاتی شاهد حوادث ناگوار و تصادفات دلخراشی می شویم که این امر اهالی این منطقه را نگران کرده است.

 

یکی دیگر از اهالی این منطقه گفت: جاده دندی زنجان به دلیل تردد کامیون هایی که از معدن بار می برند از کیفیت خوبی برخوردار نیست و  چاله چوله های فراوانی دارد و کیفیت آسفالت آن مطلوب نیست، همچنین کم عرض بودن جاده و دوبانده نبودن آن باعث می شود تصادفات زیادی در این محور صورت بگیرد چرا که وقتی یک کامیون جلو می افتد هم دید را می گیرد و هم صبر رانندگان خودرو های دیگر را کم می کند و از طرفی به دلیل کم عرض بودن سطح جاده سبقت های غیر مجاز رانندگان و پیچ های تند باعث بروز تصادفات می شود.

وی افزود: وقوع حوادث رانندگی علاوه بر خسارات جانی و مالی که به دنبال دارد، خسارات اجتماعی و اقتصادی نیز به تبعیت آن ایجاد می شود و به بازماندگان خانواده قربانیان تصادفات ضربات روحی جبران ناپذیری وارد می شود و همین تصادفات بیشتر خانواده های رانندگان را نگران می کنند که آیا به سلامت به منزل باز خواهند گشت یانه.

 

 

* تعریض جاده دندی زنجان نیازمند توجه بیشتر و تخصیص اعتبار است

بخشدار منطقه انگوران  تعریض جاده دندی به زنجان و دندی به تخت سلیمان را از مطالبات عمده مردم منتطقه دانست و گفت: با توجه به تردد بیش از حد کامیون های حاصل مواد معدنی از این مسیر و از طرفی عدم گنجایش این جاده، متأسفانه شاهد تصادفات بسیار ناگواری جاده ای هستیم .

«سیروس رستمی» : عملیات تعریض جاده از طرف زنجان و همچنین از طرف دندی جمعا به طول ۲۰ کیلومتر شروع شده که جهت تعریض باقی مانده مسیر نیازمند توجه بیشتر و تخصیص اعتبارات لازم است.

 

رئیس پلیس راه زنجان دندی در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان نیز با اشاره به تصادفات این محور گفت: رعایت نکردن سه عامل اصلی در این محور باعث بروز تصادفات می شود که تصدی از سرعت مطمئنه، عدم توجه کافی به جلو و انحراف به چب و سبقت غیر مجاز بیشترین عامل در تصادفات است.

نصیری با اشاره به دلیل های دیگر تصادفات در این محور اظهارکرد: کم عرض بودن سطح جاده، تردد کامیون ها، داشتن مشکل هندسی جاده و پیچ تند در این محورها از علل های دیگر تصادفات در این محور است.

وی افزود:  آمار تصادفات در فروردین ماه امسال نسبت به سال مشابه افزایش پیدا کرده است طوری که در عرض یک ماه تا به الان هشت مورد تصادفات و حوادث ناگوار رخ داده است.

رئیس اداره راه و شهر سازی شهرستان ماهنشان نیز در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان گفت: جاده دندی زنجان ۹۵ کیلومتر است که از دو طرف در حال تعریض است و پروژه تعریف شده دندی به زنجان در قطعه اول  ۱۲کیلومتر است که پنج کیلومتر آن آماده شده و زیر سازی های هفت کیلومتر آن هم تمام شده و فقط آسفالت ریزی آن مانده است که به دلیل شرایط نامساعد جوی در سال گذشته اجرا نشد که به محض مساعد بودن هوا ادامه پروژه را انجام خواهیم داد و قطعه دوم پروژه هم از زنجان به دندی هفت کیلومتر اجرا شده است .

 

«سید جلال خلیلی» اظهارکرد: در اجرای ۱۰ کیلومتر از پروژه ۱۲ میلیار تومان هزینه شده است که با تخصیص اعتبار ها و تأمین آن اداره کل راه و شهرسازی استان با پیمان کار جهت ادامه پروژه حسابرسی خواهد کرد و ما بقی تعریض جاده اجرا و عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: جاده زنجان دندی یک جاده فرعی درجه یک بوده و بیشترین علت تصادفات در این جاده خطاهای انسانی است که ترافیک کامیون های زیاد هم نیز در این امر دخیل است.