اتوبوس‌های زنجان برای استفاده نابینایان گویا می‌شوند

پریسا شعبانی امروز در گفت‌وگو با موج رسا, در زنجان با اشاره به ارتقاء کمیته مناسب سازی به کمیسیون مناسب سازی اظهار داشت: روند مناسب سازی در استان با تدوین و رعایت استانداردهای مناسب سازی همراه شده است.

وی تصریح کرد: در گذشته یکی از مهمترین مشکلات عدم آشنایی کارفرمایان و مهندسان ناظر با استانداردهای مناسب سازی بوده است که برای حل این مشکل در سال گذشته دوره آموزشی برای پیمانکاران و مهندسان ناظر برگزار شده است.

رئیس کمیسیون مناسب‌سازی فضاهای شهری شورای شهر زنجان با اشاره به الزامی شدن موارد مناسب سازی در اجرای پروژه‎های دولتی عنوان کرد: رصد و نظارت بر اجرای پروژه‌های شهری می‌تواند از تکرار عدم مناسب سازی در ساختمان‌های دولتی و مراکز عمومی که امروزه با مشکل جدی در این ساختمان‌ها مواجه هستیم، جلوگیری کند.

وی بخاطر نشان کرد: در راستای رعایت الزمات مناسب سازی در پروژه های دولتی و اماکن عمومی شهرداری موظف است تا در صدور پروانه پایان کار اجرای این موارد را مورد تایید قرار دهد بطوریکه از صدور پروانه پایان کار برای واحدهای متخلف جلوگیری می‌شود.

شعبانی اقدامات شهرداری زنجان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در مدیریت شهری زنجان همکاری خوبی در این زمینه وجود دارد که راه اندازی ون ویژه معلولان، گویا کردن اتوبوس‌های درون شهری وگویا کردن تقاطع های شهری و مناسب سازی پارک‌ها و مبلمان شهری در دست اقدام است که در این باره اولین اتوبوس گویا در یکی از مسیرهای شهر بکار گرفته شده است.

وی با اشاره به انجام بازرسی‌های میدانی از وضعیت مناسب‌سازی شهر و اقدامات صورت گرفته در سطح شهر گفت: متاسفانه مشکل مناسب سازی تنها با اقدامات شهرداری برطرف نمی‌شود چرا که با بازرسی از یکی از محورهای پر ترددد شهر که با حضور افراد معلول و نابینا انجام شد هیچ یک از مغازه‌ها و مکان‌های خرید برای ورود این افراد مناسب سازی نشده است که در این رابطه نیازمند همکاری اصناف هستیم.

رئیس کمیسیون مناسب‌سازی فضاهای شهری شورای شهر زنجان با بیان اینکه کمسیون شورای شهر زنجان به عنوان تنها نماینده حوزه شهری در نشست مشورتی یونسکو حضور داشت، افزود: پیشنهاد مناسب سازی الکترونیکی و دیجیتال از موارد مطرح شده توسط کمیسیون مناسب سازی شورای شهر زنجان است که مقدمات ارائه خدمات الکترونیکی و دیجیتال در دو سازمان شهرداری و بهزیستی زنجان اجرایی شده است.

وی افزود: با الکترونیکی کردن ارائه خدمات به قشر وسیعی از افراد جامعه بویژه معلولان فراهم میشود که متاسفانه در این زیمنه کارهای مطلوبی تاکنون در دستگاههای دولتی انجام نشده است.

شعبانی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در این زمینه گفت: استفاده کنندگان از مناسب سازی فضاهای شهری تنها معلولان نیستند و باید با فرهنگ سازی از بسیج عموم مردم برای انجام مناسب سازی استفاده کرد.