پنج محوطه تاریخی حوزه سد مراش کاوش می شود

«عابدین صفایی نسب» در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان با تاکید بر اینکه پنج محوطه مورد نظر مورد شناسایی و بررسی باستان‌شناختی قرار گرفته است، اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز کاوش و گمانه‎زنی در این محوطه‎های تاریخی مهم آغاز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته بررسی و شناسایی محوطه‎های مذکور در حوزه سد مراش انجام شده است، افزود: بخش مخزن این سد آبگیری شده است و فعلا مشکل جدی برای آثار و محوطه‎های شناسایی شده وجود ندارد.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان ماهنشان با تاکید بر اینکه در صورت آبگیری بیشتر سد مراش دو مورد از آثار و محوطه‎های مهم و با ارزش تاریخی استان در حوزه این سد دچار مشکل و آسیب خواهد شد، گفت: یکی از این محوطه‎های با ارزش و مهم که کاوش و گمانه‎زنی در آن مورد تاکید است مربوط به عصر کالکولوتیک یا مس و سنگی می‎شود.

صفایی نسب با اشاره به اینکه یکی از محوطه‎های تاریخی با عنوان «قلعه مراش» متعلق به دوره سلجوقیان است، اظهار کرد:  دو مورد از محوطه‎ها نیز قدمت هزار ساله دارند.

وی افزود:  در حوزه سد مراش محوطه پیش از تاریخ نیز وجود داشته که ابزارهای سنگی متعلق به این دوره در آنجا کشف شده است.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان ماهنشان  گفت: پروژه شناسایی و بررسی محوطه‎های مورد نظر در اطراف سد مراش شهرستان ماهنشان در حال حاضر به شرکت آب استان زنجان تحویل داده شده است.

صفایی اظهارکرد: قدمت محوطه ها و تپه های شناسایی شده در محدوده سد مراش به دوران قبل از تاریخ بر می گردد.

وی افزود: موضوع بررسی و شناسایی باستان شناختی سد مراش، نخستین کار پژوهشی سازمان میراث فرهنگی کشور در حوزه سد ها محسوب می شود، پس از انجام بررسی ها و شناسایی محدوده، اقدامات لازم برای کاوش و گمانه زنی ها آغاز می شود، سد مراش سدی سه شاخه است که هر شاخه آن از یک رودخانه ریشه می گیرد.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان ماهنشان  گفت: محوطه ها و تپه های شناسایی شده در حوزه سد مراش، به ۱۳ محوطه می رسد که دارای قدمتی مربوط به دوره های قبل از تاریخ، تاریخی و اسلامی هستند.

صفایی اظهارکرد: قدمت محوطه های تاریخی به ۲۳۰۰ سال یعنی زمان اشکانیان و محوطه های دوره اسلامی اغلب به سلجوقیان و قرن های پنج و شش هجری قمری می رسد.

وی  افزود: ارزشمندترین اثر در این مطالعه، قلعه ‘تپه قلعه مراش’ که دارای قدمتی هزار ساله است می باشد.

سد مراش در ۱۲۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان در روستای مراش منطقه انگوران ، از توابع شهرستان ماهنشان در دست احداث است.