به هنر خامه دوزی و سیاه دوزی بها داده شد

رضا کیخا آریا مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زابل  به پایگاه خبری اوشیدا گفت: به منظور بها دادن به هنرهای سیاه دوزی و خامه دوزی، دوره های آموزشی لباس های سنتی، خامه دوزی و سیاه دوزی در شهرستان زابل برگزار تا این صنایع در بین مردم ترویج یابد.

 

وی افزود: اداره میراث فرهنگی و گردشگری در حد توان و بضاعت برای صنایع دستی تولیدی در شهرستان زابل بازاریابی انجام داده تا علاوه به بها دادن به هنرهای سنتی اشتغالزایی در منطقه ایجاد شود.

 

وی بیان داشت: برپایی و حضور در نمایشگاه ها با حضور صنعتگران سیستانی به همراه صنایع دستی منطقه در سطح کشور و استان ها به منظور شناساندن، ترویج و فروش محصولات سیستان صورت می گیرد.

 

وی با بیان اینکه، صنعتگران در سطح شهرستان نیز صنایع دستی را طوری ساخته و معرفی کنند که دارای جذابیت باشد ادامه داد: کارگاه های تراش سنگ، خامه دوزی، گلیم بافی، لباس سنتی و کیف و چرم در زابل فعال هستند که مردم می توانند از آثار این صنعتگران و هنرمندان استفاده کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: به منظور حمایت از صنعتگران در منطقه، اداره میراث فرهنگی هنرمندان را جهت دریافت کد بیمه به سازمان های مربوطه معرفی می کند اما متاسفانه طرح بیمه به صورت کشوری لغو شده که در این راستا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به شرایط خاص استان به دنبال فعال کردن و دریافت بیمه در سطح منطقه می باشد.

 

وی تاکید کرد: به منظور ترویج و معرفی صنایع دستی سیستان به همگان و اشتغالزایی در منطقه مردم از صنایع دستی سیستان در منازل به جای مصنوعات وارداتی استفاده کرده و سازمان ها نیز به عنوان هدایا از آنان بهره برداری تا گامی در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

 

وی تصریح کرد: هتل جهانگردی واقع در شهرستان زابل که به عنوان سیستان شناسی شناخته شده محوطه سازی و مرمت آن در حال انجام است تا از آن به عنوان مرکز آموزش صنایع دستی استفاده شود.