توانستم با پرورش ماهی، برای دو پسر بیکارم اشتغال ایجاد کنم

سید میرزا آقا حسینی شاد از روستای توتورقان از توابع بخش افشار شهرستان خدابنده است که 62 سال دارد این کار آفرین خدابنده ای در گفت و گو با خبرنگار اشراق24اظهار کرد: از سال 86،کار پرورش ماهی از نوع قزل آلا را با سرمایه خودم شروع کردم و در سال 77 آن را رونق دادم و البته استخر و وسائلم سنتی بود تا اینکه در سال گذشته توانستم مبلغ25میلیون تومان از بسیج سازندگی خدابنده وام بگیرم و استخر هایم را تعمیر و نوسازی کردم.

وی افزود: در حال حاضر دو تا استخر 60متری،یک حوضچه رسوب زدا،یک شناور از چاه به استخر،دو تا پمپ هوا خریداری کردم و انبار غذا ساختم و همه محوطه را حصار کشی کردم.

کارآفرین خدابنده ای درباره انگیزه اش ادامه داد: گوشت سفید در حال حاضر علاوه بر اینکه فواید بیشتری نسبت به گوشت قرمز دارد،بازار فروش خوبی نیز دارد و دیگر اینکه پروانه چاه برای بهره برداری از آب آن را هم داشتم و سر چاه زمین کشاورزی داشتم که عاوفه و یونجه در آنجا می کاشتیم بخاطر همین آب همیشه جریان داشت و به صورت زنجیر وار، آب از چاه به اسخر می رفت و از آنجا به طرف زمین های کشاورزی سرازیر می شد.

حسینی اضافه کرد: با کار پرورش ماهی توانستم برای دو پسرم که بیکار بودند به طور مستقیم اشتغال ایجاد کنم و برای 6 نفر هم به طور غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: به غیر از کار پرورش ماهی،دامداری و کشاورزی هم انجام می دهم و حدود30سال است که از اعضای شورای محل بودم و از زمانی که شورای حل اختلاف به روستایمان آمد،رئیس آن شدم و خلاصه از اول انقلاب تا به امروز شخص بسیار فعالی بوده ام.

کار آفرین خدابنده ای افزود: ماهی دارای ویتامین د است و برای کسانی که بیماری فشار خون دارند و کلسترول شان بالا است بسیار مفید است و تنها ماده غذائی است که هر بیماری می تواند از آن استفاده کند.

حسینی تصریح کرد: در 7ماه گذشته چهار تن ماهی برداشت کردم ودو ماه بود که بچه ماهی به دلیل اینکه در تحریم بودیم پیدا نمی کردم و حوضچه ها خالی بود تا اینکه پس از برداشتن تحریم از سوی فرانسه،توانستم 10هزار قطعه بچه ماهی آکلند که نژاد فرانسوی دارند خریداری کنم.

وی افزود: بازار فروش ماهی قزل آلا خوب ولی مقطعی است و ماهی هایمان را در ابتدا سر استخر می فروختیم و الان به شرکت پروتئین خرم زنجان می فروشیم و اگر ماهی ها بیمار نشوند میزان تولید و فروشمان به لطف خداوند خوب است.

کار آفرین خدابنده ای با بیان اینکه اگر حمایت شود می تواند کار خود را گسترش دهد و برای 15 نفر اشتغالزائی کند تصریح کرد: مهمترین مشکل ما داشتن ضامن برای گرفتن وام است چون دو ضامن کارمند می خواهند که ما که در روستا زندگی می کنیم  ضامن کارمند نداریم و وامها با درصد بالا کمر کارآفرینان را شکسته است و اگر دادن تسهیلات راحت تر باشد مطمنا افراد زیادی می توانند در این کار مشغول به فعالیت شوند.

حسینی افزود: اقتصاد مقاومتی واژه ای است که این روزها بسیاری از جوانان و سرپرست خانواده ها می توانند از آن به عنوان یک فرصت شغلی مناسب و حتی فراتر از شغل های پشت میزی به آن نگاه کنند و  استخر های پرورش ماهی فرصت مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.

این مرد فعال خدابنده ای در پایان سخنان خود از سپاه شهرستان خدابنده که موجبات اشتغال خود و دو فرزندش را فراهم کرده بود بسیار تشکر کرد و همچنین از خبرنگار اشراق۲۴به دلیل انعکاس خبری نیز قدردانی کرد.