آبرسانی به روستاهای شهرستان ماهنشان+تصاویر

به نقل از شمیم ماهنشان، آب بعد از هوا مهم ترین ماده ی مورد نیاز موجودات زنده است آب از منابع مهم محیط زیست است و زندگی و سلامت همه ی موجودات زنده اعم از انسان ها ، گیاهان و جانوران به وجود آن بستگی دارد . بیش از سه چهارم کره ی زمین را آب فراگرفته است اما بیشتر این آب ها دارای نمک می باشند و تنها یک درصد کل آب های موجود، آب شیرین و قابل استفاده است . تمامی نیازهای انسان ها ، گیاهان و جانوران ساکن در خشکی و ۹۰% آب آشامیدنی انسان ها از همین مقدار تامین می شود .

ازدیاد جمعیت کره ی زمین باعث افزایش مصرف منابع آبی شده است و این در حالی است که به علت افزایش دمای کره ی زمین -به دلیل آلودگی هوا-بارش برف و باران نیز به شدت کاهش یافته است .

با اینکه مقدار آب قابل استفاده – آب شیرین -در سطح کره ی زمین بسیار محدود است ، اما از همین مقدار هم به درستی استفاده نمی شود. انسان ها با بی توجهی خود نه تنها آب را بیهوده و بیش از نیازشان مصرف می کنند بلکه با رفتار ناصحیح خود باعث آلودگی آن می شوند . خشکی در کشور ما یک واقعیت است ، اولین عارضه ی این خشکی ، بی آبی است .

بی آبی در شهرستان ماهنشان با توجه به اینکه در حاشیه رود خانه قزل اوزن و برخی چشمه ها و قنات ها هم به اوج رسیده است .

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ماه نشان در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان گفت: ما در تک تک روستا ها مشکل آب شرب از جمله، کمبود آب، نبود منبع ذخیره، تصفیه خانه، نبود سیل بند در نزدیکی قنات ها و چاها و پوسیدگی لوله ها و کوچک بودن ظرفیت مخزن های آب و … را داریم که همه اینها مشکلات آب شرب روستاها را بحرانی کرده است.

«محمد رضا لطفی »اظهارکرد: اکثر چاها و قنات های آب و مخزن ها در زمان های بسیار گذشته احداث شده و طول چاه ها و ظرفیت مخزن ها برای تعداد خانوار های زمان خودش بوده اما امروزه با گذشت بیش از ۳۰ سال تعداد خانوارهای روستایی بیشتر شده و مخزن آب آنها جوابگوی اهالی این روستا نیست لذا برای کف کش قنات ها و چاها و بزرگ کردن ظرفیت مخزن ها نیاز به اعتبار هست که اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ماهنشان این اعتبارات لازم را ندارد .

وی با بیان اینکه ۹۰ روستا تحت پوشش شرکت آبفار روستایی است، افزود: برای بازسازی و نگهداری لوله های پوسیده و تأسیسات آب در روستاها فقط تا پایان امسال نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه می خواهیم والا تک تک روستا ها پوسیدگی لوله ها ، کفکش کردن قنات ها ، بزرگ کردن ظرفیت مخزن ها و … را دارند که اگر این اعتبار تأمین نشود مردم و اهالی روستا ها با مشکلات بسیاری روبرو خواهند بود.